اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

نظر «موسوی» درباره نقش هنر تلاوت در گسترش فرهنگ قرآنی

استاد پیشکسوت علم تجوید و هنر تلاوت قرآن کریم با اشاره برلزوم ایجاد فضایی که دل‌ها به سوی قرآن جذب و آثار آن وارد فرهنگ جامعه ‌شود، گفت: در این راستا روش‌های هنری همچون تلاوت قرآن ارتباط نزدیکی با دل انسان برقرار می‌کند.

نظر «موسوی» درباره نقش هنر تلاوت در گسترش فرهنگ قرآنی

«سیدمحسن موسوی بلده» از قاریان و اساتید ممتاز قرائت قرآن کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس گفت: هر حرکتی که در راستای انس با قرآن و اشاعه فرهنگ اسلامی انجام شود، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی برگزاری مسابقات قرآن در کشور را ارج نهاد و با اشاره به اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم باعث تشویق و ایجاد فضای قرآنی در جامعه ‌می‌شود، تصریح کرد: با روش‌های هنری همچون تلاوت قرآن که ارتباط نزدیکی با دل برقرار می‌کند، می‌توان فضایی ایجاد کرد که دل‌ها به سوی قرآن جذب و آثار آن وارد فرهنگ جامعه ‌شود، به همین دلیل مسابقات بین‌المللی قرآن کریم حرکتی مقدس است که به هیچ وجه نباید کمرنگ شود.

موسوی بلده با بیان اینکه ترویج هنر تواشیح که ارتباط مستقیمی با قرآن ندارد، در راستای اشاعه فرهنگ قرآنی و دینی است، اظهار داشت: مسئولان باید برای ارتباط بیشتر جوانان با قران تلاش کنند تا با برنامه‌ریزی‌های کارآمد شاهد الگوگیری و عبرت آن‌ها از آموزه‌های قرآن باشیم که در این راستا آموزش هنر تواشیح می‌تواند باعث پویایی جامعه و گرایش جوانان به قرآن شود.

این قاری ممتاز کشورمان ادامه داد: تمامی مسئولان در هر جایگاهی باتوجه به مسئولیتی که در جامعه‌ای اسلامی برعهده گرفته‌اند، موظفند برای برگزاری بهتر مسابقات قرآن تلاش کنند، نه اینکه نسبت به این اتفاق قرآنی بزرگ بی‌تفاوت باشند.

وی با اشاره به اینکه بی‌توجهی مسئولان به مسابقات قرآنی هیچ توجیهی ندارد، افزود: با توجه به اینکه رهبرمعظم انقلاب طرفدار این حرکت عظیم هستند و بر انجام این رویداد مهم قرآنی تاکید دارند، از کسانی که مسئولیتی در این نظام دارند، انتظار می‌رود برای تحقق مطالبات رهبری تلاش کرده و شانه خالی نکنند، چرا که در حکومت اسلامی و نظامی که بر مبنای اسلام و قرآن است تمامی افراد موظفند برای حرکت‌های تشویقی و ترویج فعالیت‌های قرآنی از هیچ کوششی دریغ نکنند.

بازبینی آیین‌نامه گامی به سوی ارتقای سطح مسابقات بین‌المللی قرآن است

موسوی  با اشاره به اینکه مسابقه به معنای آماده کردن فضایی عادلانه برای رقابت است، تصریح کرد: اولین گام برای ارتقای سطح کیفی مسابقات، تقویت آیین نامه و مقررات است و بر این اساس در مسابقات قرآنی که محورهای آن تلاوت و حفظ قرآن کریم است، باید در نوشتن آیین‌نامه از نظر کارشناسان و نجبگان این عرصه استفاده کرد.

این قاری ببین‌المللی قرآن کریم، بازبینی آیین نامه مسابقات قرآن را یکی از راه‌های ارتقای سطح مسابقات عنوان کرد و گفت: با تغییر در آیین‌نامه و وضع مقررات در مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم، می‌توان در رشد و تربیت قاریان و حافظان ممتاز و تواناتر پیشگام بود تا به بدین طریق افراد با بالابردن اطلاعات قرآنی خود توانمندی بیشتری در عرصه‌های دینی به دست آورند.

شرط شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن کسب امتیاز در درک مفاهیم قرآن باشد

وی با اشاره به راهکارهایی برای ارتقای سطح مسابقات بین‌المللی قرآن، خاطرنشان کرد: مرحله‌ای کردن مسابقات بین‌المللی قرآن سبب ارتقای اطلاعات دینی حافظان و قاریان می‌شود؛  به همین دلیل باید آیین‌نامه و مقررات شرکت در مسابقات قرآن طوری سیاست‌گذاری شود که پیش زمینه شرکت در این مسابقات را کسب حد نصاب امتیازی در درک مفاهیم بخشی از قرآنی قرار داد تا از این طریق افرادی که مصمم به کسب رتبه‌های برتر هستند با عمق بیشتری به مفاهیم قرآنی بپردازند.

این استاد پیشکسوت قرآن با بیان اینکه سیاست‌گذاری آیین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم باید در راستای ارتقای توان قاریان و حافظان باشد، گفت: اجرای صحیح آیین‌نامه توسط داوران مجرب نیز می‌تواند در ارتقای سطح مسابقات نقش بسزایی داشته باشد.

وی در پایان ضمن قدردانی از تلاش های  مسئولان سازمان اوقاف و امورخیریه برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: تشکیل تیمی از داوران جدید و قدیمی باعث کسب تجربه برای داوران جدید و همچنین غافل نشدن از داوران قدیمی می‌شود و در نهایت داوری عادلانه‌ای را در سطح جهان در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول