اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خورشید فردا برای مردمی طلوع می‌کند که لحظه‌ها را می‌شناسند

پس‌لرزه‌های انتخابات در سرزمین لرزان ورزقان / مشارکت 97 درصدی

کمتر از دو ماه دیگر، یک سال تمام از روزی می‌گذرد که ارسباران زیبای آذربایجان، لرزید و قلب مردم آذربایجان و ایران زمین هم همپایش به لرزه افتاد.

پس‌لرزه‌های انتخابات در سرزمین لرزان ورزقان / مشارکت 97 درصدی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، کمتر از دو ماه دیگر، یک سال تمام از روزی می‌گذرد که ارسباران زیبای آذربایجان، لرزید و قلب مردم آذربایجان و ایران زمین هم همپایش به لرزه افتاد. با این حال و با تمام داغی که بر دل مردم ارسباران نشسته، این مردمان تلاشگر و صبور امروز روز خاصی را تجربه کردند.

انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران و همچنین انتخابات چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا، رنگی از زندگی به مناطق زلزله‌زده، به ورزقان و اهر و هریس و ده‌ها روستای کوچک و بزرگ این منطقه بخشیده و مدارس مرمت شده یا نوساز این مناطق امروز حضور مردمی را به نظاره نشستند که حتی سالی از داغ مردمانش نمی‌گذرد.

آنجا که مسجد و مدرسه‌ای بوده، مدرسه و مسجد و آنجا که نبوده کانکس‌ها میزبان مردمان غم دیده اما استوار ارسباران شده‌اند و امروز شور انتخابات، شوری از جنس آینده‌سازی را تجربه کرده است.

خیلی از ماها در 24 خرداد به معنی واقعی ایرانی بودن و افتخار به آن را در بین تمامی مردم احساس کردیم شاید مغرورانه‌تر از این احساس درک و هوش بالای سیاسی مردم بود که با تمام وجود می‌شد احساس کرد و رهبری نیز بارها و بارها به مسئولان تاکید کرده‌اند که هوش سیاسی مردم ایران در بالاترین جایگاه قرار دارد.

 

 

روز جمعه رای اولی که پای صندوق رای‌‌گیری اسرار داشت فقط به ریاست جمهوری رای دهد و از مسئولین صندوق می‌خواست تنها برگ انتخابات ریاست جمهوری را برای او صادر کنند وقتی از او دلیل این موضوع را جویا شدم به رای اولی بودنش شک کردم شاید اگر شما هم جایی من بودید و جواب‌های همراه با استدلال و منطق او را می‌شنیدید این شک را می‌کردید می‌گفت در مورد کاندیداهای شورای شهر به یقین نرسیده و شناخت کافی از آنان بدست نیاورده در عین حال تاکید می‌کرد که او درک و یا هوشش پایین نیست بلکه آنها در ارائه برنامه‌هایشان کوتاهی کرده‌اند و فقط به نصب بنر و پوستر با عکس‌های تمام رخ و گاها با تغییرات صددرصدی در چهره‌هایشان اکتفا کرده‌اند درحالی که او می‌خواهد از برنامه و حتی رزومه فعالیت‌شان بداند تا با انتخابی درست برای پیشرفت شهرش پیش قدم باشد و اگر با انتخابی غلط کسی با رای او بر مسند و کرسی شورا تکیه زند و با اقدامی غیرکارشناسی یا غیرتخصصی شهر و حتی یک شهروند را دچار مشکل کند او باید در پیشگاه خدا و مهمتر از آن برای همشهریانش پاسخگو باشد.

پدر این جوان در کنارش و بود و می‌خواست به شوراها هم رای دهد وقتی به او پیشنهاد دادم نظر پدرش و منتخبان او برای شورا را قبول کند هر دو با قاطعیت آن را رد کرده و هر کدام تاکید کردند نظر من با معیارها و خواسته‌های خودم سازگار و هم راستا است و شاید نظر دیگری حتی پدرم با آن مطابقت نداشته باشد.

این نمونه‌ای از مشت‌هایی بود که روز جمعه گرد شدند و بار دیگر سر دادند ایران سرای من است.

اما در این میان مشت‌هایی هم در جاهایی گره شدند که شاید کمتر فکرش را می کردیم مناطق زلزله زده ای که حدود یک سال است با سختیهای ناشی از این بلای طبیعی دست و پنجه نرم می کنند و هنوز هم مشتی از خاک سرزمینشان را به طلای ناب دشمنانشان نمی دهند.

فرماندار ورزقان در گفتگو با خبرنگار ما با ارائه مستنداتی حضور مردم این شهرستان را در پای صندوق‌های رای مثال زدنی می‌داند و می‌گوید: مشارکت مردم در انتخابات بالای 97 درصد بوده است.

محرم فروغی افزود: در انتخابات 24 خرداد 31 هزار و 779 تعرفه برای انتخابات ریاست جمهوری استفاده شده که از این تعداد 30 هزار و 938 رای ماخوذه صحیح و 841 رای باطله ماخوذه بود.

وی درباره منتخبان مردم در این حوزه و آرای کاندیداها نیز اظهار می دارد: حسن روحانی با 16 هزار و 332 رای، محسن رضایی با 4 هزار و 152 رای، علی اکبر ولایتی با 3 هزار و 958 رای، محمدباقر قالیباف با 3 هزار و 447 رای، سعید جلیلی با 2 هزار و 728 رای و سید محمد غرضی با 321 رای، آرای مردم را به خود اختصاص دادند.

فروغی در تشریح آرای شهر ورزقان و خاروانا به عنوان دو حوزه شهری شهرستان تحت مدیریتش گفت: در ورزقان 2 هزار و 573 برگ رای ماخوذه صادر شده که از این تعداد 2 هزار و 568 رای صحیح و 5 برگ رای باطل به ثبت رسیده است.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان ورزقان افزود: در شهر خاروانا نیز 982 تعرفه انتخاباتی صادر شده که از این تعداد 972 برگ صحیح و 10 برگ باطله از صندوق‌های رای گیری خارج شده است.

مطمئنا نتایج این چنینی تنها در منطقه ورزقان و یا آذربایجان شرقی روی نداده بلکه در جای جای ایران این حضور و پایبندی به اصول اتفاق افتاده که ثبت رقم 72 درصدی را از مشارکت مردم حکایت دارد.

حال به گفته پیر و جوان، بزرگ و کوچک، سیاسی و غیرسیاسی، اصلاح‌طلب و اصولگرا و همه و همه مردم ثابت کردند که ایرانی بودنش را به هیچ چیز نخواهند فروخت حتی اگر نانی برای خوردند نداشته باشند البته این را در طول تاریخ نیز ثابت کرده اند چرا که ستارخان و باقرخانهایی، میرزا کوچک خانهایی، باکری‌ها و شفیع‌زاده‌هایی داشتند که جان را در راه وطن تقدیم کردند تا امروز ما باشیم پایدار.

این تاکید و این غرور ملی را رئیس ستاد رئیس جمهور منتخب نیز در تبریز اذعان می کند و می گوید: مشارکت 70 درصدی در انتخابات آر‌زوی هر کشوری است.

سید مهدی حسینی با اشاره به حضور با نشاط و گسترده ملت ایران در انتخابات روز 24 خرداد اظهار کرد: مشارکت بالای 70 درصدی در انتخابات آرزوی بسیاری از کشورهای خارجی و غربی است.

وی می افزاید: مردم با اعتماد به نظام اسلامی در این انتخابات شرکت کردند که امیدواریم شیرینی انتخابات در ذائقه‌ها پایدار بماند و زمینه محبت در بین آحاد ملت بیشتر شود.

حسینی تصریح کرد: باید فضای رقابتی قبل از زمان انتخابات به فضای صمیمیت، همکاری و همدلی تبدیل شود.

رئیس ستاد روحانی در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مردم آذربایجان شرقی بیشتر از میانگین کشوری با 56 درصد به دکتر روحانی رای داده‌اند، گفت: دولت تدبیر و امید روحانی دولت اعتدال بوده و مطئمنا با حداقل تغییرات ممکن کارها را پیش خواهد برد و شایسته‌سالاری را مد‌نظر قرار خواهند داد و در کنار تقسیم‌بندی تخصصی به نوعی تقسیم‌بندی منطقه‌ای در کابینه نیز توجه خواهند داشت.

و اکنون از رئیس جمهوری که با استناد به آمار و ارقام موجود منتخب اکثریت مردم با کسب بیش از 50 درصد آرا است می خواهند تا آنچه را که این چند سال اخیر بر این مردم صبور و نجیب گذشته جبران کند اقتصاد و معیشت مهمترین خواسته مردم ماست که این چند ساله کمر همه از تاجر و سرمایه دارش گرفته تا مردم حقوق بگیر و عادی را خم کرده است.

و در آخر به قول معروف مردم حماسه ای را که رهبری انقلاب در اول سال به آن تاکید و حتی آن را در قالب شعار سال اعلام کرده بود تحقق بخشیدند حال نوبت دولتمردان است تا پیوندی بین حماسه سیاسی مردم و حماسه اقتصادی بوجود آورند و مردم را از تنگناهایی که در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی قرار گرفته‌اند رهایی بخشند یا حداقل تعدیل دهند.

حال نوبت شماست که بیاید پای کار و ثابت کنید کاری را که اثبات آن تنها نیاز به کمی همت و دیدن آن چه که دیگران نتوانستند ببینند. 

انتهای پیام/60001/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول