اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

29 خرداد

همایش مدیریت پسماند خانگی در رشت برگزار می‌شود

عضو هیئت مدیره جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان از برگزاری «همایش مدیریت پسماند خانگی» در 29 خرداد در رشت خبر داد.

همایش مدیریت پسماند خانگی در رشت برگزار می‌شود

تهمینه شمشادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به فعالیت‌های این جمعیت در زمینه محیط زیست اظهار کرد: پس از موفقیت طرح توانمندسازی زنان در مدیریت پسماند خانگی و کاهش پسماندهای خانگی با تولید ورمی کمپوست در بین اعضای جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان در تلاش هستیم این طرح به صورت گسترده و با مشارکت شهروندان اجرا ‌شود.

وی افزود: به همین منظور همایش مدیریت پسماند خانگی «ورمی کمپوست» از ساعت 10 صبح 29 خرداد جاری در سالن اجتماعات آتش‌نشانی رشت با حضور علاقه‌مندان به محیط زیست و شهروندان گرامی برگزار می‌شود.

عضو هیئت مدیره جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان گفت: این همایش به منظور ترویج شدن تولید ورمی کمپوست و کاهش ضایعات زیست‌محیطی و کاهش حجم زباله‌های خانگی با حضور کارشناسان و صاحب نظران انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در همایش مذکور سعی می‌کنیم شهروندان و مردم را با ورمی کمپوست و فواید و مصارف آن آشنا کنیم و شهروندان را در کاهش حجم زباله شهری و روستایی مشارکت دهیم.

شمشادی اضافه کرد: جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان اکنون مشغول آموزش تولید ورمی کمپوست در روستاهای اسطلخ‌جان، لیسن و ... هستند.

عضو هیئت مدیره جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان درباره ورمی کمپوست، یادآور شد: ورمی به معنای «کرم» و ورمی «کمپوست» است که در مجموع تولید کمپوست به وسیله کرم را معنا می‌دهد.

وی با بیان اینکه در طبیعت تمام قطعات مواد آلی به آرامی به وسیله میکروارگانیسم‌ها تجزیه می‌شوند، یادآور شد: ورمی کمپوست تنها مراحل تجزیه شدن مواد را تسریع می‌کند و در نهایت یک ماده مقوی برای رشد گیاهان از کرم‌ها به دست می‌آید.

شمشادی تصریح کرد: در این روش می‌توان با اطمینان در تمام طول سال کمپوست تهیه کرد و در تابستان در خارج از منزل و در زمستان داخل منزل این عمل امکانپذیر است.

عضو هیئت مدیره جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست درباره فواید استفاده از ورمی کمپوست بیان کرد: این روش در ایجاد کشاورزی پایدار مناسب است و از کاهش محصول جلوگیری کرده و موجب افزایش آن می‌شود.

وی افزود: ورمی کمپوست ذخیره‌کننده بزرگی از عناصر و آب بوده و اعتماد و دلگرمی کشاورزان با استفاده از آن در مزارع بیشتر می‌شود و قابلیت ذخیره آب در خاک را افزایش می‌دهد.

به گفته شمشادی، کمپوستی که کاملاً آماده شده و رسیده باشد به راحتی با خاک در حال تعادل قرار می‌گیرد و تهویه خاک را بهبود می‌بخشد و کودهای اضافه شده را با جلوگیری از تلف شدن و هدر‌روی در اختیار گیاه قرار می‌دهد.

این دوستدار محیط زیست یادآور شد: بسیاری از عناصر ‌و مواد غذایی پر ‌مصرف‌ و ‌کم‌مصرف را که در‌ خود داشته است در خاک آزاد کرده‌ و در اختیار‌ گیاه قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تولید ورمی کمپوست در بین خانواده‌ها علاوه بر کاهش حجم زباله و حفظ محیط زیست می‌تواند منبع درآمد خوب برای آنها باشد.

انتهای پیام/84002/ق30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول