اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

/مهمترین اخبار افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته/

احتمال عدم امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن/ همه مسئولیت‌های امنیتی واگذار می‌شود

اظهارات سفیر سابق آمریکا در افغانستان درباره پیمان امنیتی کابل-واشنگتن، کشته شدن ۲۹ شبه‌نظامی طالبان و احضار سرپرست سفارت پاکستان به وزارت خارجه افغانستان، بخشی از اخبار کوتاه افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته است.

احتمال عدم امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن/ همه مسئولیت‌های امنیتی واگذار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، سفیر سابق آمریکا در افغانستان اظهار داشت که با برخی از رهبران افغان از جمله کرزی و «عطامحمد نور» والی «بلخ» در خصوص تشکیل یک اجماع ملی و معرفی نامزد مشخص در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان رایزنی کرده است.

خلیلزاد در گفت‌وگو با تلویزیون «طلوع‌نیوز» اظهار داشت: هدف از این دیدارها، برگزاری انتخابات شفاف، وضعیت اقتصادی، روابط افغانستان با سایر کشورها و تلاش برای معرفی یک نامزد مشخص در انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

این مقام سابق آمریکا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را برای افغانستان بسیار مهم عنوان کرد و افزود: مقام‌های دولت وعده‌هایی را که در چند سال آخر به مردم دادند، عملی نکرده‌اند.

نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان به مسئله پیمان امنیتی کابل- واشنگتن نیز اشاره کرد و گفت: این خطر وجود دارد که پیمان امنیتی میان آمریکا و افغانستان امضا نشود.

اسامی رسانه‌های متخلف افشا می‌شود

«سیدمخدوم رهین» وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان روز شنبه با حضور در پارلمان افغانستان اظهار داشت که برخی رسانه‌های افغانستان خلاف منافع ملی و ارزش‌های اسلامی برنامه پخش می‌کنند.

در عین حال اعضای پارلمان افغانستان به وزیر اطلاعات و فرهنگ این کشور یک ماه مهلت دادند تا اسامی رسانه‌های متخلف را افشا کند.

مرحله نهایی روند انتقال مسئولیت‌های امنیتی آغاز می‌شود

«بسم‌الله محمدی» وزیر دفاع افغانستان روز شنبه با حضور در جشن فارغ‌التحصیلی شماری از اعضای ارتش افغانستان بیان داشت که تا 3 روز دیگر مرحله نهایی انتقال مسئولیت‌های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای افغان آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به توانایی نیروهای افغان گفت: اکنون این نیروها توانایی تأمین امنیت کشور را کسب کرده و حاضرند که به تنهایی تهدیدها را دفع کنند.

تاکنون چهار مرحله از روند انتقال مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان اجرای شده است که بر اساس آن 90 درصد امنیت افغانستان توسط این نیروها تامین می‌شود.

با اجرای مرحله پنجم واگذاری مسئولیت‌های امنیتی، امنیت سراسر افغانستان توسط نیروهای افغان تأمین خواهد شد.

سرپرست سفارت پاکستان به وزارت خارجه افغانستان احضار شد

وزارت خارجه افغانستان از «جان بهادر» سرپرست سفارت پاکستان در کابل در خصوص حملات اخیر ارتش پاکستان به یک پاسگاه امنیتی توضیح خواست.

بر اساس گزارش‌ها در حمله موشکی ارتش پاکستان که روز جمعه به یک پاسگاه امنیتی در روستای «کاریزک» منطقه «معروف» ولایت «قندهار» صورت گرفت، یک پلیس افغان کشته شد و 2 تن زخمی شدند.

مقامات وزارت خارجه افغانستان در دیدار با سرپرست سفارت پاکستان در کابل بیان داشتند که تکرار چنین حوادثی برای دولت و ملت افغانستان قابل قبول نبوده و ادامه آن می‌تواند روابط بین 2 کشور را به صورت جدی متشنج کند.

کشته شدن 29 شبه‌نظامی در افغانستان

وزارت کشور افغانستان از کشته شدن 29 شبه‌نظامی طالبان در چندین عملیات نیروهای افغان و ائتلاف خبر داد.

در بیانیه تصریح شده است که این شبه‌نظامیان در 24 ساعت گذشته در ولایت‌های «ننگرهار»، «غزنی»، «لوگر»، «میدان‌وردک»، «ارزگان»، «پکتیکا»، «پکتیا» و «هلمند» کشته شدند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول