اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص جراح و چشم پزشک مطرح کرد

باید و نبایدهای پزشکی آب مروارید

متخصص، جراح و چشم پزشک با بیان اینکه مبتلایان به آب مروارید بالای 65 سال سن دارند، گفت: آب مروارید در اثر تغییرات ساختمانی رشته‌های پروتئین موجود در عدسی چشم ایجاد می‌شود.

باید و نبایدهای پزشکی آب مروارید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آب مروارید به از بین رفتن شفافیت و کدر شدن عدسی چشم گفته می‌شود که در نتیجه آن عبور پرتوهای نور از عدسی متوقف و وضوح دید کم می‌شود و در بعضی موارد، آب مروارید منجر به نابینایی می‌شود و معمولا یک چشم با شدت بیشتری مبتلا به آب مروارید می‌شود، اما ممکن است هر دو چشم دچار آب مروارید شوند.

کاهش بینایی در آب مروارید تدریجی است و احتمال دارد که در ابتدا بیمار متوجه وجود آن نشود.

احمد حکمتیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در پاسخ به این سئوال که عوامل مستعد کننده آب مروارید چیست، اظهار کرد: پایین بودن مقدار آنتی اکسیدان‌ها در خون، رژیم غذایی فاقد آنتی اکسیدان‌ها، افزایش سن، استعمال دخانیات، عوامل ژنتیکی، تماس بیش از حد با نور آفتاب و تخریب رادیکال‌های آزاد عامل برانگیزاننده آب مروارید شناخته شده است.

وی در مورد آب مروارید ادامه داد: آب مروارید در اثر تغییرات ساختمانی رشته‌های پروتئین موجود در عدسی چشم ایجاد می‌شود.

متخصص جراح و چشم پزشک در مورد شایع‌ترین نوع آب مروارید افزود: شایع‌ترین نوع آب مروارید، نوع وابسته به سن آن است که علت مشخصی برای آن وجود ندارد هر چند که عوامل مختلف از جمله تماس با نور آفتاب، بهداشت محیط و ژن‌ها را در بروز آن موثر دانسته‌اند.

وی در ادامه در مورد سایر عوامل آب مروارید اضافه کرد: با آسیب دیدگی چشم، مصرف بعضی از داروها، دیابت شیرین و بیماری‌های التهابی چشم در افراد مبتلا به سندرم دان نیز احتمال ایجاد آب مروارید افزایش می‌یابد و در بعضی افراد تمایل ارثی ابتلا به آب مروارید وجود دارد و به ندرت ممکن است آب مروارید از بدو تولد دیده شود.

حکمتیان در مورد درمان آب مروارید اضافه کرد: جراحی تنها درمانی است که می‌تواند موجب علاج آب مروارید شود و این جراحی حدود 15 تا30 دقیقه طول می‌کشد و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و پس از تشخیص بیماری به وسیله گرفتن شرح حال دقیق و معاینه ساختمان‌های چشم با دستگاه‌های ویژه و در صورت مناسب بودن زمان عمل بنا بر تشخیص چشم پزشک عمل جراحی آغاز می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگر مبنی بر اینکه آیا تاخیر در عمل جراحی آب مروارید خطرناک است، اضافه کرد: در اغلب موارد تاخیر در جراحی آب مروارید موجب بروز آسیب دراز مدت یا سخت‌تر شدن عمل جراحی نمی‌شود.

این متخصص در مورد توصیه‌های پس از انجام جراحی آب مروارید تاکید کرد: پس از جراحی آب مروارید باید بیمار چشم خود را تمیز نگه دارد، قبل از دست زدن به چشم دست‌ها را با آب و صابون بشویید و از داروهای پیشگیری کننده عفونت که پزشک تجویز کرده استفاده کنند، از ماسک چشمی یا عینک تیره استفاده کند تا یک ماه برای برداشتن اشیا از روی زمین خم نشود و اجسام سنگین را از جا بلند نکند و برای نماز هم خم نشود.

وی ادامه داد: قدم زدن و بالا رفتن از پله‌ها بدون اشکال است و به ندرت ممکن است پس از جراحی آب مروارید عفونت خون ریزی‌، التهاب (درد، قرمزی، تورم) کاهش بینایی، دوبینی و کاهش یا افزایش فشار داخل چشم ایجاد شود که در این موارد باید بیمار به سرعت به متخصص چشم مراجعه کند و استحمام چند روز پس از عمل و با صلاح دید پزشک بدون مانع است و معمولا خواندن و نوشتن و سایر کارهایی که به نوشتن به پشت میز نیاز دارند بعد از چند رور بدون مانع است.

حکمتیان در پایان در مورد براق دیدن رنگ‌ها پس از قرار دادن عدسی در عمل آب مروارید تصریح کرد: در صورت استفاده از عدسی داخل چشمی به علت آنکه این نوع عدسی بر خلاف عدسی طبیعی که زرد متمایل به قهوه‌ای است، شفاف و بی‌رنگ است ممکن است رنگ‌ها به شکل بسیار براق دیده شوند که چند ماه بعد به این وضعیت عادت خواهد کرد.

انتهای پیام/2301/و40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول