اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از وضعیت رانندگی در جامعه

رانندگی نادرست بازی با جان انسان‌ها / اصول رانندگی کمتر رعایت می‌شود

عده‌ای از رانندگان به دلیل ناآگاهی و یا عجله و رانندگی نادرست با جان و زندگی انسان‌های دیگر بازی می‌کنند.

رانندگی نادرست بازی با جان انسان‌ها / اصول رانندگی کمتر رعایت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان رانندگی به معنای کنترل وسیله نقلیه زمینی است و راننده خودرو باید قبل از رانندگی به قوانین آن آگاه باشد.

رانندگی به عنوان یک حرفه حساس نیاز به دقت و سرعت عمل زیادی دارد و رانندگان باید تحت آموزش‌های لازم گواهینامه رانندگی را کسب کنند.

سوانح رانندگی در جاده‌های ایران هر ساله سبب مرگ و مصدومیت هزاران نفر شده و میلیاردها دلار هزینه بر اقتصاد کشور تحمیل می‌شود.

با توجه به اینکه تصادفات و حوادث رانندگی در ایران دومین عامل مرگ ‌و میر بعد از حملات قلبی شناخته شده، بهتر نیست قدری بیشتر بر روی این مسئله مهم تمرکز شود.

*وضعیت رانندگی در جامعه امروز

امروزه وضعیت زندگی مردم و شرایط جامعه طوری شده که هر روز بر تعداد رانندگان و خودروها افزوده می‌شود.

زندگی و امکانات امروز قابل مقایسه با گذشته نیست و در هر خانه‌ای چندین خودرو وجود دارد و هر روز شاهد افزایش رانندگان تک سرنشین هستیم.

آیا به همان اندازه افزایش تولید راننده و خودرو در کشورمان به فرهنگ رانندگی مردم نیز افزوده می‌شود؟

در جامعه امروزی مردم چقدر با فرهنگ رانندگی آشنا هستند و به حقوق دیگران احترام می‌گذارند؟

در بیشتر مواقع در رانندگی با صحنه‌هایی روبه‌رو می‌شویم که با تمدن فرهنگ ایرانیان تضاد دارد، صحنه‌هایی که با افزایش رانندگان و خودروها افزایش می‌یابد.

اکثر رانندگان در حین رانندگی به حقوق دیگران و حق تقدم توجهی ندارند و حتی کار ساده‌ای مثل استفاده از چراغ راهنما را نیز بر خود دشوار می‌بینند.

بهتر نیست اگر به فکر احترام به حقوق شهروندی نیستیم حداقل چراغ راهنما را برای سلامت خود و سالم ماندن خودرو خود استفاده کنیم.

با افزایش مشکلات و بیداد گرانی‌ها شاید عده‌ای تصور کنند که برای رانندگی در این شرایط به اعصاب راحت نیاز است که این روزها کمتر پیدا می‌شود، اما این سخن دلیل قانع‌کننده‌ای نیست.

البته نباید از نظر دور داشت که با وضع قوانین جدید راهنمایی و رانندگی بسیاری از رانندگان وضعیت رانندگی خود را اصلاح کرده‌اند، اما باز هم تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

*خسارت‌هایی که وارد می‌شود گاه به هیچ‌وجه جبران‌پذیر نیست

در بسیاری از تصادفات گاه بسیاری از افراد جان خود را از دست می‌دهند که شاید فقط مرگ یک نفر در آمار قید شود اما یک فرد فقط خودش نیست و گاه یک نفر چند نفر را زیر پوشش دارد که با مرگ وی همه آن افراد نیز بی‌سرپرست می‌شوند.

*شرایط رانندگی در فصول مختلف

رانندگی در فصل‌های مختلف تا حدودی متفاوت است و در زمستان و فصل سرما برای رانندگی به دقت زیادی احتیاج است و در بیشتر مواقع همراه داشتن زنجیر چرخ الزامی است.

همچنین در فصل بهار نیز با بارانی شدن هوا و افزایش رطوبت احتمال لغزندگی جاده‌ها و تصادفات افزایش می‌یابد و نیاز به دقت بیشتری است.

با نزدیکتر شدن به فصل تابستان بر تعداد مسافرت‌های مردم نیز افزوده می‌شود و امید است با افزایش مسافرت‌ها بر دقت رانندگان نیز افزوده شود.

*تصادفات تلخ رانندگی در یادها می‌ماند

هر ساله در جاده‌های کشورمان شاهد حوادث رانندگی مرگباری هستیم که با کمی دقت و توجه در رانندگی می‌توان از وقوع چنین حوادثی و از داغدار شدن خانواده‌ها جلوگیری کرد.

آیا در مسافرت‌ها لذت در کنار هم بودن همه اعضای خانواده و تماشای مناظر زیبای نقاط محتلف کشورمان ارزش از دست دادن عضوی از خانواده یا یک عمر معلولیت فرزندانمان را دارد؟

کاش رانندگان و خانواده‌ها اهمیت جان انسان‌ها و سلامتی همدیگر را به زود رسیدن به مقصد ترجیح ندهند تا شاهد کاهش تصادفات باشیم.

البته ناگفته نماند که در برخی موارد ناامنی جاده‌های کشور و ناایمن بودن خودروهای داخلی سبب بروز حوادث و تصادفات جاده‌ای می‌شود.

گاهی شاهد رانندگی پرخطری از سوی بعضی از رانندگان هستیم که با جان خود و دیگران بازی می‌کنند که در این موارد حتماً باید طبق آیین‌نامه‌های اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی برخورد شود.

با اجرای قوانین سخت پلیس راهنمایی و رانندگی و نصب دوربین در چهارراه‌ها و جریمه‌های سنگین آنها هنوز برخی‌ رانندگی را به عنوان یک شوخی تلقی می‌کنند و جریمه‌ها کارساز نمی‌شود و افزایش میزان تصادفات کماکان سیر صعودی خود را طی می‌کند.

همچنین بهتر نیست در حین رانندگی با تمرکز زیاد به اطراف و خودروهایی که پلاک رانندگان معلول را دارند رفتار شایسته‌ای با این رانندگان داشته باشیم چراکه بیشتر این افراد جزو جانبازان دوران هشت سال دفاع مقدس هستند.

پلیس راهنمایی و رانندگی هم جزو ملت است و ما باید خدمات آنها را پاس بداریم اما کاستی‌هایی که در این زمینه وجود دارد را می‌توان با فرهنگ‌سازی مناسب از بین برد.

----------------

مریم بختیاری

---------------

انتهای پیام/73008/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول