اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

تحلیل یک نویسنده سرشناس عرب/۱۴

رژیم‌های عربی از گسترش الگوی ایران می‌ترسند

تحلیلگر مسائل راهبردی نوشت: دموکراسی شفاف در ایران و توسعه اقتصادی و تکنولوژیک این کشور، عامل وحشت برخی رژیم‌های مرتجع عربی است که از انتقال این الگو به کشورهای خود می‌ترسند.

رژیم‌های عربی از گسترش الگوی ایران می‌ترسند

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری الشرق الجدید، غالب قندیل تحلیلگر مسایل راهبردی منطقه در مقاله‌ای با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران نوشت که انتخابات در شرایطی برگزار میشود که مراسم تبلیغاتی کاندیداها به جشنواره‌هایی با مشارکت میلیونی مردم ایران تبدیل شده و بحث‌های سیاسی گسترده و رقابت باز و بدون محدودیت در گزینه ها و پروژه های اقتصادی در شرایطی در ایران رقم می‌خورد که این کشور مورد هجمه گسترده و فتنه انگیز از سوی شبکه های تبلیغاتی وابسته به دولت سعودی و شرکای غربی و کشورهای حوزه خلیج فارس آن قرار گرفته و آنها میلیاردها دلار در این راه هزینه می‌کنند.

قندیل در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری به چند نکته اشاره کرده و نوشت که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تعدد گرایی سیاسی و انتقال قدرت در میان جریانهای رقیب بر اساس برنامه‌ها و دیدگاه‌ها  پروژه‌های فکری آنها در جریان بوده است و رقبا نیز برای تاسیس موسسات اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران به صندوق های رأی پناه برده‌اند تا مرجعیت اراده مردمی را از طریق انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نشان دهند.

شاخه شاخه شدن اختیارات نظارتی در انتخابات‌ها از رهبر معظم انقلاب اسلامی گرفته تا رئیس جمهوری و قوه مجریه با تمامی ساختارها و قوه مقننه و قضاییه مانع از آن می‌شود که قدرت در دست یک گروه متمرکز و به ضر بقیه گروه ها باشد و این همان مفهوم دقیقی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مبنای قانون اساسی جمهوری اسلامی آن را دنبال می‌کند و بر این اساس اراده مردمی منبع اصلی تشکیل اختیارات و قدرت‌ها در کشور خواهد بود. این در حالی است که تعدد رسانه‌ای و آزادی بیان و انتقاد و مظاهر واقعی آن از بسیاری از کشورهای غربی نیز فراتر رفته است، البته این موضوع به اندازه کافی در خارج از ایران شناخته شده نیست.

دوم: دموکراسی در ایران یکی از منابع نگرانی و احساس خطر از الگو گیری در کشورهای خلیج فارس از این روش حکومتی است و به حق این یکی از عوامل اصلی نفرت و کینه‌ای که این رژیم‌های متحجر و استبدادی علیه ایران دارند، این در حالی است که همین رژیم‌ها با ورود ارتباط گذشته رژیم مخلوع شاه در ایران با دشمن صهیونیستی و غرب مناسبات مستحکمی با آن داشتند و از روش‌های سرکوب گرایانه آن بویژه در اردن و مراکش و خلیج فارس استفاده می‌کردند.

به این ترتیب چالش ایران برای این کشورها به عنوان یک نمونه کامل از دموکراسی و انتقال قدرت و انتخابات رژیم های خلیج فارس را نگران کرده است، این علاوه بر موضع پیشگام ایران در حمایت از آرمان فلسطین و جنبش‌های مقاومت در منطقه است، این در حالی است که بسیاری از رژیم‌های عربی منطقه در انگیزه‌ها و اهداف و توطئه چینی علیه مقاومت و تلاش برای از بین بردن آرمان فلسطین به هم پیمانان رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند.

سوم: جمهوری اسلامی ایران نمونه‌ای ویژه در راستای گزینه توسعه و استقلال است که تهدیدها را از طریق سازندگی اقتصادی و علمی و تکنولوژیک پیشرفته برای خود در دوره تحریم‌ها به فرصت تبدیل کرده و در نتیجه دستیابی به توانمندی‌های تکنولوژیکی با کشورهای پیشرفته  جهان به رقابت برخاسته است، علوم هوافضا، علوم پزشکی و صنعتی از نمونه‌های این پیشرفت است و این زنگ خطری برای رژیم‌های منطقه‌ای است که در دایره اراده آمریکا دور می‌زنند و منابع غنی خود را در چرخه مصرف‌گرایی به هدر می‌دهند.

بنا بر این سه عامل یعنی دموکراسی و آرمان فلسطین و توسعه اقتصادی هجمه‌ای شدید علیه ایران از سوی رژیم‌های عربی شدت گرفته است، این در حالی است که غرب به ناتوانی خود در جلوگیری از پیشرفت ایران اذعان کرده و به دنبال راهی برای اصلاح سیاست‌های خود در قبال ایران است.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول