اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مهمانی ناخوانده‌ که خیال رفتن ندارد

ریزگردهای عربی چند سالی است که کردستان و منطقه غرب کشور را به عنوان خانه خود انتخاب کرده و گویا خیال رفتن ندارد.

مهمانی ناخوانده‌ که خیال رفتن ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بارش گرد و غبار برای چندمین سال پیاپی نفس استان کردستان را تنگ کرده است، طبیعت زیبای کردستان در فصل بهار جاذب گردشگران زیادی است اما در این سال‌های اخیر متاسفانه مهمان ناخوانده‌ای خود را بر این طبیعت زیبا تحمیل کرده است که نفس را نه تنها از طبیعت آن، بلکه از مردمان مهمان‌نوازش بریده و انگار هیچ وقت خیال رفتن ندارد.

مرزنشینان کرانه‌های غربی کشور امسال برای چندمین سال پیاپی هدیه‌ای از جنس تنگی نفس و بیماری‌های تنفسی از بهار می‌گیرند.

امسال موج اول ریزگردهای عربی از اردیبهشت ماه در کردستان آغاز شده و هنوز هم در کردستان خانه‌نشین شده است گویا خود را در این دیار صاحب خانه می‌داند.

برای افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی و البته سالمندان و کودکان، چنین هوایی به مثابه مرگ تدریجی است که برای مقابله با آن چاره‌ای جز ماندن در خانه را ندارند.

انتظار کشیدن برای تاکسی در این هوای آلوده از یک سو و جر و بحث با رانندگان و سرنشینانی که بی‌توجه به سایرین، پک‌های سیگارشان را به آسمان دود می‌کنند درد مضاعفی است که باید در چنین شرایطی تحمل کرد.

امروز دغدغه مردم کردستان دیگر مشکل تورم و بیکاری نیست، امروز آرزوی مردم این دیار آرزوی روزهای بدون گرد و غبار است، روزهایی در سال‌های گذشته که بهار واقعی را حس می‌کردند.

مهار گرد و غبار خواسته‌ زیادی نیست

یک شهروند سنندجی که به قول خودش سال‌هاست به بیماری تنگی نفس مبتلا است، ماسکش را بر می‌دارد و می‌گوید، در این شرایط سخت زندگی؛ استنشاق این همه گرد و غبار حق ما نیست.

کمال احمدی تصریح کرد: در شرایط عادی نفس کشیدن در هوا برای من و امثال من سخت است و وجود این ریزگردها و گرد و غبار عرصه زندگی را بر ما تنگ‌تر کرده است.

وی افزود: تنها کسانی که به درد ما گرفتار هستند می‌دانند شرایط امروز ما چیست.

این شهروند سنندجی اضافه کرد: هرچند این هوای آلوده افراد خردسال و مسن را دچار بیماری‌های ریوی می‌کند اما برخی از والدین ناگزیر هستند که در چنین هوایی تردد نمایند.

وی خواسته اصلی مردم این استان از رئیس جمهور آینده را مهار این گرد و غبار دانست.

مشکل گرد و غبار غم گرانی را از یاد مردم برد

مریم شاه‌نظری دیگر شهروند سنندجی است که می‌گوید، گرد و خاک و ریزگردهای عربی؛ فشارهای اقتصادی و بحث تورم و گرانی را از یاد مردم برده است.

شاه‌نظری با بیان اینکه مجبورم برای جلوگیری از خروج فرزند خردسالم به محیط خارج از خانه به زور متوسل شوم گفت: مسئولین باید به داد این مردم برسند و گرنه آمار بیماران تنفسی و قلبی و عروقی در این استان بیشتر می‌شود.

کارشناس هواشناسی کردستان از ایجاد توده جدید گرد و غبار در عراق و ورود آن به استان خبر داد.

بهرام چاره‌خواه خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده این شرایط تا روز جمعه ادامه دارد و متاسفانه هوای پاکی در این روزها در استان نخواهیم داشت.

وی در مورد جزئیات ورود این گرد و غبار به استان نیز اظهار کرد: یک‌شنبه هفته گذشته یک موج گرد و غبار در استان ایجاد شد که میدان دید را به 800 متر رساند.

وی گفت: گرد و غبار در استان کردستان سابقه‌ای هشت ساله دارد که طی این مدت سیر صعودی داشته است.

کارشناس پیش‌بینی وضع هوای کردستان افزود: میانگین تعداد روزهای هوای ناسالم از سال 1960 تا 2005 تنها 13 تا 16 روز بوده است.

وی تصریح کرد: از سال 2005  تا سال 2012 متاسفانه روزهای ناسالم و خطرناک در این استان افزایش شدید داشته تا جایی ‌که به 113 روز رسیده و شیبی تند را نشان می‌دهد.

چاره‌خواه گفت: دلیل اصلی ایجاد این ریزگردهای عربی وجود سد ترکیه، سد سوریه، زمین‌های بایر، مسائل جنگ و خشک شدن آب فرات است.

وی افزود: منطقه بین‌النهرین که قبلا تالاب و نیزار بود، متاسفانه به دلایل فوق‌الذکر و دخالت در محیط زیست، خشک شده و در حال حاضر به زمینی بایر با خاک پوک و سبک در مساحت بسیار زیاد تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: این گرد و غبار با کوچکترین وزش باد متاسفانه به توده‌ای گرد و غبار در آسمان تبدیل و کم کم خود را به سمت استان‌های مرزی چون کردستان می‌کشاند.

وی افزود: به محض وزش باد این گرد و غبار به ارتفاع بیش از 4 هزار متر بلند شده و چون جهت حرکت آن به گونه‌ای است که مناطق غربی را در برمی‌گیرد، به دلیل سرعت کم وزش باد چند روزی منطقه کردستان را دربر می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دید افقی در شرایط عادی 10 هزار متر است اما در برخی از روزها شرایط به گونه‌ای است که سال گذشته در برخی روزها به دلیل ورود گرد و غبار دید به 50 تا 100 متر هم کاهش پیدا کرده است.

گرد و غبار عامل تشدید بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این رابطه به فارس گفت: این هوای آلوده به گرد و غبار زمینه‌ایی برای تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی و آسم است.

فرزام بیدارپور در خصوص نحوه جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری‌های تنفسی‌ در این هوای گرد و غبار گفت: مردم تا حد امکان نباید از خانه بیرون بروند.

وی تصریح کرد: استفاده از مایعاتی همچون شیر و آب توسط سالمندان، بچه‌ها و زنان باردار و شست‌وشوی اسباب‌بازی بچه‌ها در این شرایط امری ضروری است که باید از سوی خانواده‌های مورد توجه قرار گیرد.

بیدادپور در پایان تاکید کرد: توصیه‌ می‌شود مردم در هنگام خروج از خانه و یا محل کار حتما از ماسک‌های 1p و 2p که تا دو ساعت قابلیت استفاده یا ماسک‌های پارچه‌ای که تا 20 دقیقه قابل استفاده است، استفاده کنند.

مدیرکل محیط زیست کردستان نیز گفت: گرد و غبار از شهرهای بانه و مریوان شروع می‌شود و به تدریج تمامی شهرهای استان را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به تاثیرات مخرب آلودگی‌ هوا بر محیط زیست و انسان‌، از مردم استان خواست حتی‌المقدور از منازلشان بیرون نروند و یا در هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنند.

مدیرکل محیط زیست کردستان هم‌چنین از دارندگان وسایل نقلیه‌ و کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی ایجادکننده دود در سطح استان خواست در روزهای آلوده به فکر خود و مردم باشند و سعی کنند کمتر فعالیت داشته باشند.

=============

گزارش از شیرین مرادی

=============

انتهای پیام/79002/ط40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول