اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

کارشناس مسائل سیاسی ترکیه در گفت‌وگو با فارس:

پذیرش مطالبات معترضان به منزله پذیرش شکست از سوی اردوغان است

یکی از کارشناسان مسائل سیاسی ترکیه درباره تظاهرات میدان تقسیم استانبول گفت که پذیرش مطالبات معترضان به منزله پذیرش شکست از سوی نخست‌وزیر ترکیه است.

پذیرش مطالبات معترضان به منزله پذیرش شکست از سوی اردوغان است

به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، در حالی تظاهرات میدان تقسیم استانبول که با اعتراض به تخریب پارک "گزی" آغاز و ظرف مدت کوتاهی به تظاهرات گسترده ضددولتی در سراسر کشور تبدیل شد، کماکان ادامه دارد، خانم زبیده ساری در گفت و گو با خبرنگار دفتر خبرگزاری فارس در استانبول به تشریح دلایل شروع این تظاهرات و گسترش آن به سراسر ترکیه پرداخت.

این کارشناس مسایل سیاسی ترکیه و روزنامه نگار و نویسنده این کشور تصریح کرد که پذیرش مطالبات تظاهرات کنندگان از سوی رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به منزله پذیرش شکست در برابر خواست و اراده مردم است و لذا اردوغان به اعمال خشونت و سرکوب معترضان ادامه می دهد.

خانم ساری خاطرنشان کرد تظاهرات میدان تقسیم ناشی از سیاست "من می خواهم، من انجام می دهم" اردوغان و علیه تمامیت خواهی وی بوده و لذا پذیرش مطالبات تظاهرکنندگان را به منزله شکست خود ارزیابی می کند.

****متن این مصاحبه به شرح ذیل می باشد****

فارس: در ترکیه چه خبر است؟ تظاهرات میدان تقسیم برای چیست؟

تظاهرات تقسیم؛ انفجار  نارضایتی ها از دولت اردوغان

ساری: در ارزیابی افکار عمومی ترکیه و تحولات و تظاهرات اخیر در این کشور باید گفت این واکنش ها تنها برای قطع چند اصله درخت صورت نگرفته است. این تظاهرات در واقع انفجار نارضایتی های انباشته شده مردم ترکیه از دولت اردوغان بود. البته اعتراض ها با قطع چند اصله درخت آغاز شد، اما تبدیل به اعتراض توده ها شد. اگر به میانگین سنی توده مردم در ترکیه نگاه کنید، متوجه می شوید که این جامعه از جوانان تشکیل شده است. این جوان ها فکر می کنند به زندگی خصوصی آنان دخالت شده و در واقع حریم زندگی شان تحدید شده است.

از سوی دیگر مسئله مداخله خارجی در کشور ترکیه تبدیل به یک توهم شده است. اگر هم چنین مداخله ای مطرح باشد، در سال های اخیر به قدری از جمله "این کار، کار آمریکاست" و یا "کار کانون های خارجی است که قصد دارند ترکیه را تجزیه کنند" به طور بی ربطی استفاده شده که دیگر تاثیری ندارد و تقریبا غیرقابل باور شده است.

فارس : در تظاهرات میدان تقسیم، استاندار استانبول در ابتدا به دلیل اعمال خشونت بیش از حد نیروی پلیس عذرخواهی کرد، حتی بلنت آرینچ، معاون نخست وزیر هم خیلی با مدارا صحبت کرد ولی دلیل عدم عقب نشینی اردوغان را چگونه باید ارزیابی کرد؟

پذیرش مطالبات معترضان، پذیرش شکست از سوی اردوغان است

ساری: بله، آونی موتلو، استاندار استانبول عذرخواهی کرد، ولی اگر توجه داشته باشید فقط برای مداخله پلیس در روز اول تظاهرات عذرخواهی نمود و حتی درباره مداخلات خشونت بار روزهای بعدی این مداخله را درست خواند و از نیروی پلیس تشکر هم کرد. بلنت آرینچ هم مثل همیشه نقش میانجی بین دولت و مردم در این قبیل موارد را بازی می کند. به عبارتی آرینچ اظهارات تند اردوغان را نرم کرده و سعی می کند موازنه بین دولت و مردم را حفظ کند. واکنش تند اردوغان تعجب آور نیست زیرا اردوغان غرور عجیب و غیرقابل باوری دارد و برای همین هم پذیرش مطالبات تظاهرات کنندگان را به منزله قبول شکست تلقی می کند. برای اردوغان، شکست هرگز قابل هضم نیست. به همین دلیل هم به سرکوب تظاهرات و شکستن مقاومت تظاهرکنندگان ادامه خواهد داد.

فارس: بعد از آغاز تظاهرات میدان تقسیم گفته شد، 6 پلیس دست به خودکشی زده اند. معنی این خودکشی ها چیست؟ آیا به دلیل عذاب وجدان ناشی از اعمال خشونت بیش از حد علیه معترضان خودکشی کردند؟

پلیس ترکیه، مطیع دستورات است

ساری: مسئله خودکشی پلیس ها در ترکیه موضوع تازه ای نیست. شاید تظاهرات اخیر و برخورد خشونت بار علیه تظاهرکنندگان تاثیری در این روند داشته، ولی اگر بخواهیم عذاب وجدان ناشی از اعمال خشونت را عامل اصلی این خودکشی ها بدانیم، امروز می بایست در مناطق کردنشین ترکیه شاهد خودکشی های دست جمعی پلیس های ترکیه باشیم. زیرا ظلمی که نیروی پلیس و نظامیان علیه مردم این مناطق روا داشته اند تاکنون در هیچ کجای ترکیه دیده نشده است. پلیس ترکیه مطیع دستورات و مجری اوامر است و هرگز دستورات را مورد سوال قرار نمی دهد، احساس گناه هم نمی کند، چونکه آنها می دانند که باید مطیع اوامر باشند.

فارس: در مورد پل سوم تنگه بسفر، چرا باوجود اعتراضات گسترده علویان ترکیه، دولت آنکارا بر روی نام این پل (یاووز سلطان سلیم) اصرار می ورزد؟

اردوغان به حساسیت های علویان ترکیه بی تفاوت است

ساری: مسئله نامگذاری پل سوم تنگه بسفر هم ناشی از همان سیاستی است که کمی پیشتر اشاره کردم، یعنی من می خواهم و من انجام می دهم. از دیدگاه اردوغان عقب نشینی در مقابل خواسته های مردم به منزله شکست است. اردوغان نسبت به حساسیت های علویان ترکیه بی تفاوت است، زیرا وی معتقد است تصمیمات وی نباید مورد سوال و یا اعتراض واقع شود و اگر اعتراض کنید "چپاولگر" می شوید.

فارس: زخمی شدن 18 خبرنگار و بازداشت 4 تن از آنان را چگونه ارزیابی می کنید؟

خبرنگاری در ترکیه کاری دشوار است

ساری: در ترکیه خبرنگاران هم از سوی تظاهرات کنندگان و هم از سوی نیروی پلیس مورد هدف قرار می گیرند. این مسئله بسیار خطرناک است. شاید لازم نباشد اشاره کنم در ترکیه چه تعداد خبرنگار در حال حاضر در زندان بسر می برند و یا اینکه چند خبرنگار در دهه نود قربانی قتل های با عاملان مجهول شدند. در ترکیه مانند سایر نقاط جهان شغل خبرنگاری حرفه بسیار دشواری است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول