اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل تعاونی باغداران دماوند:

اجرای ناصحیح هدفمندی یارانه‏ها به معضلی برای کشاورزان تبدیل شد

مدیرعامل تعاونی باغداران شهرستان دماوند گفت: اجرای ناصحیح قانون هدفمندی یارانه‏ها از سوی دولت به معضلی برای کشاورزان تبدیل شد و دولت آینده باید این مسئله را پیگیری کند.

اجرای ناصحیح هدفمندی یارانه‏ها به معضلی برای کشاورزان تبدیل شد

حسین غیبی امروز در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران درباره مشکلات باغداران شهرستان دماوند اظهار کرد: بدون تردید، اصلی‏ترین مطالبه کشاورزان دماوند به عنوان یکی از مهم‏ترین تولیدکنندگان محصولات زراعی و باغی کشور از رئیس‏جمهوری جدید، اجرای دقیق قانون هدفمندی یارانه‏ها به ویژه در زمینه تولید است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‏ترین بخش‏های مندرج در قانون هدفمندی یارانه‏های مورد تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تخصیص اعتباری 30 درصدی از این قانون به بخش تولید بود.

یارانه تولید حذف شد

مدیرعامل تعاونی باغداران شهرستان دماوند اضافه کرد: در دو سال گذشته با کمال تأسف یارانه تولید حذف شد و بسیاری از سایت‏های تولید محصولات کشاورزی شهرستان دماوند از حالت فعال به صورت انفعالی درآمد.

غیبی تصریح کرد: امروز بسیاری از مشکلات موجود در بازار عرضه و تقاضا نظیر کمبود محصولات و گرانی آنها ناشی از اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه‏ها است.

سوختی که گران به کشاورز می‏رسد

مدیرعامل تعاونی باغداران شهرستان دماوند ادامه داد: در حال حاضر، بهره‏برداران سطوح مختلف کشاورزی در شهرستان دماوند با معضلاتی ناشی از کمبود سوخت و گرانی آن مواجه هستند.

غیبی اضافه کرد: متأسفانه سطح آب‏های زیرزمینی مورد استفاده در بخش‏های کشاورزی تنزل یافته و کشاورزان نیازی مبرم به سوخت برای راه‏اندازی سامانه‏های پمپاژ و انتقال‏دهنده آب از چاه‏های تأمین آب زراعی دارند، اما دسترسی به سوخت لازم در دماوند مستلزم طی فرایندی طولانی و خسته‏کننده است.

وی افزود: در زمینه کودهای مورد استفاده در باغات نیز مشکلات عدیده‏ای وجود دارد؛ هر چند این مسئله با تلاش فراوان کشاورزان تا حدی رفع شد، اما توسعه و گسترش آن نیازمند حمایت بیشتری است.

آب در استخر ویلاداران؛ عطش در اراضی زراعی

مدیرعامل تعاونی باغداران شهرستان دماوند، کمبود آب زراعی را دیگر معضل کشاورزی شهرستان در مسیر توسعه این صنعت سودآور دانست و افزود: دماوند به قول بسیاری از مسئولان پیشانی کشاورزی استان تهران است، اما این خطه برخلاف تصورات موجود از کمبود آب زراعی رنج می‏برد.

غیبی ادامه داد: برای مقابله با کمبود آب زراعی راه‏های متعددی پیش روی مسئولان و بهره‏برداران قرار دارد؛ سود جستن از سامانه‏های آبیاری تحت فشار و همچنین انسداد چاه‏های غیرمجاز و متعدد بخشی از آن است.

وی تصریح کرد: در وهله نخست باید بگویم که یک کشاورز هرگز راضی به فروش زمین خود نیست و آن را همچون فرزندان خود دوست دارد؛ اما وقتی از طرفی کشاورزی به شغلی دور از مزیت نسبی و درآمدزا تبدیل می‏شود و از سویی دیگر مشکلات مالی بر آن بهره‏بردار چیرگی می‏یابد، دیگر راهی جز فروش نیست.

مدیرعامل تعاونی باغداران شهرستان دماوند افزود: این تازه یک روی سکه است، روی دیگر و البته زشت و کریه این سکه تغییر کاربری زمین کشاورزی و تبدیل آن به ویلاهای به ظاهر رنگارنگ و زیباست.

غیبی ادامه داد: حال هر فرد سرمایه‏داری با یک دیوارکشی قطور اصل نظارت بر آن مکان را از بین برده و با حفر چاهی عمیق استخر خود را مملو از آب می‏کند و این چاه، چاه کشاورزی را در چند متر آن طرف‏تر با کاهش سطح همراه می‏سازد.

وی معتقد است که استفاده از سبک و سیاق آبیاری قطره‏ای و دوری از شیوه‏های سنتی این کارکرد راهی مناسب برای ارتقای بهره‏وری مصرف آب است اما باید حمایت بیشتری در این زمینه از باغداران وجود داشته باشد.

انتهای پیام/2568/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول