اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سیاسی ستاد مرکزی قالیباف در اصفهان:

«نمی‌شود، نمی‌گذارند» در دولت قالیباف جایی ندارد/ حضور قدرتمندانه در عرصه سیاست خارجی

معاون سیاسی ستاد مرکزی قالیباف در اصفهان گفت: «نمی‌شود، نمی‌گذارند» در دولت قالیباف جایی نخواهد داشت.

«نمی‌شود، نمی‌گذارند» در دولت قالیباف جایی ندارد/ حضور قدرتمندانه در عرصه سیاست خارجی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمودرضا رضایی، معاون سیاسی ستاد مرکزی قالیباف در اصفهان مصاحبه‌ای با خبرنگار خبرگزاری فارس انجام داده است که در زیر می‌آید:

 

فارس:‌ فعالیت‌ها و برنامه‌های محمدباقر قالیباف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

از دیدگاه مقام معظم رهبری مهم‌ترین مسئله فعلی کشور مسائل اقتصادی و معیشتی است و باید گفت که برنامه قالیباف که با مشارکت 450 نفر از نخبگان در طول شش سال و در دوازده هزار صفحه تدوین شده است، بیشتر متمرکز بر مسائل اقتصادی است. درست است که تحریم‌ها در مشکلات مؤثر بوده، اما سه عامل سوءمدیریت، سیاسی کردن اقتصاد و نبود فرهنگ مناسب اثر اصلی را در مشکلات اقتصادی دارند.

 

در مورد مسائل تورم و کنترل حجم نقدینگی با بهره‌گیری از سیاست‌های فعال و کارآمد پولی، سیاست‌های مالی و برقراری انضباط مالی در دولت، تأمین استقلال هرچه بیشتر بانک مرکزی، شناسایی و حذف زمینه‌های شکل‌گیری و افزایش انتظارات تورمی و افزایش کارایی منابع بانکی و تخصیص بهینه آنها از طریق آزادسازی نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی در دستورکار قرار دارد.

 

در بحث یارانه‌ها استمرار پرداخت یارانه‌ها در دستورکار قرار داشته و برای فاز دوم، البته باید توجه بیشتر به دهک‌های پایین و اقشار ضعیف جامعه صورت گیرد؛ همچنین توزیع عادلانه ثروت، فرصت‌ها و امکانات عمومی کشور بین آحاد جامعه در توزیع یارانه‌ها مدنظر قرار دارد.

 

در مباحث پیرامون اشتغال، ایجاد اشتغال پایدار و کاهش و یک رقمی کردن نرخ بیکاری، حداقل کاهش 9درصد از نرخ بیکاری در سال پایانی برنامه مد نظر است؛ همچنین باید ارتباط سیستماتیک بین نظام آموزشی و نیازهای بازارکار برقرار گردد.

 

در بحث مسکن تأمین مسکن ایمن و سالم با اولویت قرار دادن گروه های کم‌درآمد افزایش کمی و کیفی تولید و تنظیم بازار مسکن در دستورکار است. در مباحث فناوری، اطلاعات باید تمام تلاش برای ورود کشور در زمره کشورهای پیشتاز در چهار حوزه فناوری نانو، بایو، فناوری اطلاعات و فناوری شناختی صورت گرفته و سهم محصولات با فناوری پیشرفته از کل صادرات غیرنفتی به 8 درصد در پایان برنامه برسد.

 

در بحث سیاست خارجی ساماندهی به سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی کشور که بر اصل دفاع از کیان انقلاب، ارزش‌ها و منافع سرزمینی جمهوری اسلامی است که باید رویکرد مدیریت دیپلماسی کشور از رومانتیسم سیاسی به اصولگرایی واقع‌بینانه به عنوان هدف کلان دنبال شود.

 

فارس: شاخص‌های کاندیدای اصلح و دلیل حمایت از قالیباف کدامند؟

از مهم‌ترین ملاک‌ها برای تشخیص نامزد اصلح، تعهد و تخصص کاندیدا است؛ تقوا بدون تردید از ملاک‌های اساسی است و یکی از فاکتورهای شورای محترم نگهبان همین مسئله تعهد و تقوا است. از مهم‌ترین مواردی که کاندیداهای ریاست جمهوری باید آن را نه در شعار؛ بلکه در عمل نشان داده باشند، ولایت‌پذیری است، احکام انتصاب رهبری معظم انقلاب در فرماندهی نیروی انتظامی، نیروی هوایی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و به خصوص اینکه رهبری عزیز در احکام خود بر انقلابی و کارآمدی قالیباف تأکید داشته‌اند نیز از ملاک‌های دیگر برای نامزد اصلح سابقه اجرایی و کارنامه کاندیدا است.

 

امام خمینی(ره) می‌فرمودند: «نگذارید کسانی که در جنگ نبوده‌اند در نظام مسئولیت بگیرند» محمدباقر قالیباف در مقابل با منافقین پیشتاز بوده و در دفاع مقدس در سن 21 و 22 سالگی فرماندهی تیپ امام رضا(ع) و لشکر 5 نصر را برعهده داشتند. حضور در قرارگاه خاتم الانبیاء، نیروی هوایی، نیروی انتظامی و به خصوص تحولات اساسی در شهرداری تهران نمونه‌ای از کارنامه اجرایی قالیباف است.

 

حمایت قاطبه علما و مراجع از قالیباف نیز شایستگی، تعهد و تقوای ایشان را مورد تأیید قرار می‌دهد.  سابقه اجرایی، برنامه دقیق و منظم به خصوص در مباحث اقتصادی که مشکل اساسی حال حاضر کشور است و اصلح بودن ایشان منجر به حمایت از قالیباف شده است.

فارس: ارزیابی شما از عملکرد قالیباف در مناظره‌های انتخاباتی چگونه است؟

در مناظره مباحث اقتصادی، چند تن از نامزدها به سبب سابقه اجرایی در مباحث سیاست خارجی و تخصص کمتر در مباحث اقتصادی برنامه دقیقی در مباحث کلان معیشتی ارائه نکردند. در صورتی که قالیباف با تأکید بر ساماندهی مباحث اقتصادی در 2 سال و انضباط اقتصادی در جامعه به تشریح برنامه خود در جهت تثبیت نرخ ارز پرداخت؛ اشتغال و مسکن از محورهای برنامه ایشان بود. در بحث سیاست داخلی، قالیباف با نقد طرح بحث حاکمیت دوگانه تأکید داشت که در حکومت اسلامی با رهبری ولایت فقیه هیچگاه حاکمیت دوگانه وجود ندارد، این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید داشت که در دولت آینده این را از رئیس جمهور نخواهید شنید که: «نمی‌شود، نمی‌گذارند».

 

در مباحث مربوط به دیپلماسی و سیاست خارجی نیز قالیباف با تأکید بر این نکته که آنچه در حوزه اختیارات ریاست جمهوری است، دستگاه دیپلماسی است بر مقاومت مقتدرانه و رقابت هوشمندانه و گسترش دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی تأکید کرد.

 

ارزیابی‌های میدانی، نظرسنجی‌ها و مراکز افکارسنجی در ارزیابی‌های خود پس از مناظره‌ها تأکید دارند که قالیباف در صدر قرار دارند.  

فارس: چقدر احتمال می‌دهید، قالیباف در انتخابات پیش‌رو برنده شود؟

چیزی که به وضوح مشاهده می‌شود، این است که مردم در شرایط سخت اقتصادی این روزها را سپری می کنند و مهم‌ترین دغدغه آنها رفع مشکلات معیشتی است؛ اما بهبود شرایط اقتصادی در فضایی صورت می‌گیرد که مدیریت صحیح و قانونمند در کنار سرمایه‌های اجتماعی شکل بگیرد، از جمله موارد رشد اقتصادی ایجاد شرایط امن، به دور از درگیری‌های بی‌حاصل سیاسی در پناه ائتلاف حداکثری نیروهای وفادار به انقلاب و خط امام و رهبری است. به جرأت می‌توان اظهار کرد که کسی می‌تواند بر منصب ریاست جمهوری تکیه کند که کارنامه اجرایی و تجارب در پناه ولایتمداری و کارآمدی فردی با ماهیت انقلابی و رفتاری جهادگونه داشته و و مهم‌تر اینکه  درد مردم را چشیده باشد؛ در میان کاندیداهای محترم قالیباف نزدیک‌ترین شخص به مؤلفه ذکر شده است که به حول و قوه الهی با انتخاب عقلانی مردم در رأس امور اجرایی قرار خواهد گرفت و به حل معضلات اقتصادی مردم خواهد پرداخت.

فارس: نظر خود را در مورد برنامه‌های سیاست خارجی قالیباف بیان فرمایید؟

برخی سعی دارند، چنان جلوه دهند که تمام مشکلات داخلی وابسته به سیاست خارجی است و ما نیز باید در قبال دیپلماسی خارجی فقط رفتار متخاصمانه یا مصالحه‌گر انجام دهیم، اما در روابط بین‌الملل ما با نظریه‌ای روبرو هستیم به نام سازه‌انگاری که نوع رفتار یک کشور در روابط بین‌الملل هویت آن کشور را در ساختار بین‌الملل شکل می‌دهد. کسانی که سعی در احساسی کردن برخوردهای بین‌المللی کردند و دچار افراط و تفریط شدند، موجب ضربات سنگینی  به ملت ایران گردیدند؛ اما نوع نگاه قالیباف و تیم همراهش در قبال سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران حکمت، عزت و مصلحت با رویکرد عقلانی است و برنامه‌های سیاست خارجی خود را در چارچوب منویات مقام معظم رهبری در مبارزه با افراط و تفریط پیگیری خواهند کرد.

انتهای پیام/2301/ت10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول