اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تظاهرات هزاران نفری وکلای دادگستری ترکیه در اعتراض به سرکوب پلیس

درحالیکه تظاهرات ضددولتی در ترکیه در اعتراض به سیاست‌های دولت آنکارا با بازداشت‌ها و سرکوبگری‌های وحشیانه همراه بوده است،‌ هزاران نفر از وکلای ترکیه باز هم در اعتراض به بازداشت همکاران خود توسط پلیس تظاهرات کردند.

تظاهرات هزاران نفری وکلای دادگستری ترکیه در اعتراض به سرکوب پلیس

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «دوگان» ترکیه، در حالیکه حدودا 17 روز از شروع تظاهرات ضد دولتی در ترکیه در اعتراض به سیاست‌های نوسازی دولت آنکارا می گذرد و پلیس ترکیه در برخوردهای خشونت بار خود علیه تظاهرات کنندگان، هزاران نفر از جمله 60 وکیل را بازداشت کرده است، امروز چهارشنبه برابر با 12 ژوئن نیز بیش از دو هزار نفر از وکلای ترکیه داخل ساختمان دادگستری «کاگلایان»، تظاهرات گسترده ای را برپا کردند.

بر اساس این خبر، وکلای معترض شعارهایی سر می دادند مانند: «همه جا (میدان) تقسیم است، همه جا مقاومت است»، «دادستان! استعفا»، «دادستان اینجا را نگاه کن، بشمار ببین ما چند نفر هستیم».

این تظاهرات در شرایطی برگزار شد که روز 11 ژوئن ده ها وکیل به مدت چندین ساعت توسط پلیس ترکیه در دادگاه کاگلایان به دلیل ملحق شدن به تظاهراتی که در «گیزی پارک» استانبول به راه افتاده است، دستگیر شدند.

تظاهرات ضد دولتی در ترکیه بعد از آن گسترش پیدا کرد که پلیس این کشور سعی کرد جمعیتی که در اعتراض به سیاست های نوسازی دولت «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه به صورت مسالمت آمیز در پارکی در استانبول تحصن کرده بودند را متفرق کند.

دادستان کل ترکیه امروز با صدور بیانیه ای مدعی شد که وکلای این کشور در صدد اختلال در نظم عمومی هستند.

در ادامه این بیانیه آمده است که: هرگونه مداخله پلیس بعد از نیم ساعت درخواست پراکندگی وکلا، ضروری است. معترضان در مقابل نیروهای پلیس مقاومت فیزیکی کردند و این امر به جراحت 6 افسر پلیس و 5 نفر از گاردهای امنیتی منجر شده است.

بر اساس این خبر، رئیس انجمن وکلای دادگستری ترکیه اعلام کرده است: اقدامات وحشت زای پلیس در ترکیه با تحرکات سیاسی دولت آنکارا در ارتباط است. استفاده غیر قانونی از کپسول های گاز و گلوله های لاستیکی که هر کسی را هدف می گیرند، امنیت شهروندان ما را نادیده می گیرد. ما حشره نیستیم که با این گازها کشته شویم. ما انسان هستیم.

تظاهرات امروز وکلای دادگستری ترکیه در شرایطی برگزار شده است که مداخله یگانی از نیروهای ویژه به داخل ساختمان محل برگزاری تظاهرات، منجر شد تعدادی از وکلا به زمین بیفتند.

حدود 100 نفر از وکلای ترکیه نیز به ایستگاه های پلیس رفته اند و خواستار آزادی همکارانشان شده اند.

در ادامه این خبر به تظاهرات کانون وکلای آنکارا نیز اشاره شده است. سخنگوی  این کانون حمله پلیس ترکیه به وکلا را حمله به تمام وکلای ترکیه توصیف کرده است.

کانون وکلای آنکارا این سوال را مطرح کرده است که در کشوری که وکلای آن از دادگاه ها توسط پلیس به بیرون کشیده می شوند، چه کسی می تواند امنیت را تضمین کند.

در بیانیه این کانون آمده است: بازداشت وکلا در دادگاه به وسیله زور این سوال را به وجود می آورد که ما در چه رژیم دموکراتی زندگی می کنیم.

این کانون، با اعلام اینکه حوادث را از نزدیک پیگیری می کند، اعلام کرده است که از حقوق تمام وکلای بازداشت شده حمایت می کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول