اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

کشاورزی و گردشگری شرق تهران؛ نیازمند نگاه ویژه دولت آینده

بخش‏های کشاورزی و گردشگری در شرق استان تهران به عنوان محورهای اصلی توسعه این مناطق، نیازمند نگاه ویژه دولت آینده است.

کشاورزی و گردشگری شرق تهران؛ نیازمند نگاه ویژه دولت آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه کشاورزی، امروز تهران برخلاف باور تعداد کثیری از هموطنان ساکن در سایر نقاط کشور که این استان را تنها پایتخت سیاسی و صنعتی تلقی می‏کنند، پیشانی بخش کشاورزی ایران است.

در این بین، دماوند و فیروزکوه بعد از جدایی و استقلال کرج از تهران تحت عنوان استان البرز چند سالی است که به عنوان  شهرستان‏های پیشتاز در امور کشاورزی این عنوان را در استان تهران یدک می‏کشند.

کشاورزی جزو لاینفک زندگی مردمان کهن‏دیار دماوند و فیروزکوه محسوب شده و دستان پینه‏بسته و پیشانی سرخ از سرمای زمستان و آفتاب داغ تابستان از زحمات بی‏دریغ این اقشار زحمتکش حکایت‏هایی شنیدنی دارد.

 

کشاورزی یکی از بارزترین کاربری‏ها در شمال‏شرق استان تهران شمرده می‏شود؛ در این میان محصولی همچون «سیب دماوند» نه تنها شهرتی ملی، بلکه آوازه‏ای جهانی برای خود دست و پا کرده و بسیاری از ملل جهان، سیب دماوند را برندی باکیفیت از محصولی پرخاصیت می‏دانند و درختان پربار سیب در باغات پربرکت از نشانی‏های اصلی این خطه است.

اما کشاورزان و باغداران دماوندی از مشکلاتی نیز رنج می‏برند که رسیدگی به آنها می‏تواند توسعه‏ای روزافزون را در این زمینه سبب شود.

حبیب محسنی، از کشاورزان دماوندی در گفت‏و‏گو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار کرد: در حال حاضر کمبود آب زراعی، بزرگ‏ترین معضل کشاورزی در شهرستان مستعد برای توسعه و رونق کشاورزی دماوند قلمداد می‏شود.

وی ادامه داد: طبق بیانات مسئولان امر، منابع آب زیرزمینی شهرستان در مناطقی مانند دشت «هومند» با تنزلی کم‏سابقه رو‏به‏رو شده و این مهم تأثیر مهمی در کاهش آب زراعی و همچنین شرب این خطه داشته است.

این کشاورز دماوندی اضافه کرد: به باور کارشناسان زبده در حوزه کشاورزی، آبیاری تحت فشار یا همان قطره‏ای راه مناسبی برای استفاده بهینه از منابع ناچیز این مایه حیات به شمار می‏آید؛ اما مسئولان باید در ارائه تجهیزات و دانش این شیوه آبرسانی نوین نیز حمایت بیشتری از کشاورزان و باغداران دماوندی داشته باشند.

*واردات بی‏رویه؛ نیازمند بازنگری

سعید محبی، یکی از کشاورزان زحمتکش فیروزکوهی نیز با اشاره به واردات بی‏رویه میوه در سال‌های گذشته یادآور شد: واردات میوه‏های در حال تولید در اراضی زراعی داخل کشور خود به دردی دوچندان برای کشاورزان این منطقه و سایر نقاط کشور تبدیل شده بود.

وی ادامه داد: مسئولان امر بعدها در راستای حمایت از تولید داخلی مقابل چنین واردات بدون برنامه‏ای را مسدود کردند، اما در همان مقطع زمانی ضربه سختی به بنیه مالی کشاورزان همه کشور از جمله این شهرستان وارد آمد.

این کشاورز فیروزکوهی اضافه کرد: ایران سرزمین خشکی است و تنها درصدی از اراضی آن قابلیت کار کشاورزی را دارد، اما با استفاده از دانش و فناوری‏های روز این حوزه می‏توان از همین میزان خاک زراعی به ظاهر کم چنان محصولی به عمل آورد که مشتریانی در همه جهان داشته باشد و از طریق آن صادرات غیرنفتی کشور را تقویت کرد.

*باغداران؛ در بند منفعت‏طلبی دلالان و واسطه‏گران

اصغر رضایی از باغداران دماوندی، گرفتاری کشاورزی شهرستان و سایر نقاط کشور در بند منفعت‏طلبی دلالان و واسطه‏گران را دیگر معضل این بخش می‏داند.

وی ادامه می‏دهد: گاه محصولات کشاورزی از کشاورزان با بهایی ارزان خریداری شده و به قیمتی گزاف به مشتریان فروخته می‏شود؛ در این پروسه معیوب نه تولیدکننده به سود واقعی خود می‏رسد و نه حق مصرف‏کننده رعایت می‏شود.

این کشاورز دماوندی تصریح کرد: امروز همه دنیا راهکار قطع دست دلالان از بازار محصولات کشاورزی در همه سطوح را ایجاد بازارهای محلی و مراکز فروش مستقیم کالا می‏دانند و این روش را می‏توان در سطح شمال شرق استان تهران نیز اجرایی کرد.

*گردشگری؛ ظرفیتی مغفول در شرق تهران

توسعه گردشگری و رونق صنعت توریسم به عنوان عنصری ارزآور و پرسود در اقتصاد نوین جهانی جایگاهی ویژه برای خود باز کرده است.

در حالی که این روزها کشورهای مختلف جهان حتی بدون برخورداری از داشته‏هایی فرهنگی و ابنیه‏های کهن متعلق به خود و با ساخت و پرداخت جلوه‏هایی هر چند مصنوعی از این دست می‏کوشند تا با رونقی بر صنعت گردشگری اقتصاد خود را تقویت کنند، ایران با استعدادی ویژه در این زمینه همچنان سهم اندک و ناچیزی از درآمدهای گردشگری جهانی را به صندوق اقتصادی خود سرازیر می‏کند.

این حلقه مفقوده در استان تهران و به ویژه شرق این استان پهناور نیز نمود عینی دارد، «تنگه واشی»، «چشمه اعلاء» و «کرانه رودخانه چشم‏نواز جاجرود» تنها گوشه‏ای از داشته‏های آن هم صرفاً اکوتوریسمی شمال شرق استان تهران محسوب می‏شود که به دلیل توجه ویژه اهالی پایتخت شهرتی ملی یافته‏اند؛ حال آنکه نقاطی مشابه بسیاری را در گوشه و کنار این نواحی می‏توان برای تفرج پیدا کرد.

*زباله؛ تنها سود حاصل از جلوه‏های طبیعی برای مردم

علی سعیدی، از اهالی جاجرود با اشاره به مواهب طبیعی گردشگری منطقه خود می‏گوید: در بخش جاجرود از شهرستان پردیس علاوه بر رودخانه جاری در آن می‏توان از طبیعت باغات درون منطقه نیز بهره برد، اما تنها سود حاصل از این جلوه‏های طبیعی و حضور گردشگران برای مردم منطقه زباله و آلودگی‏های فردای ایام تعطیل است.

وی ادامه داد: مسئولان می‏توانند با تهیه طرح‏های مختلف و ایجاد سازه‏های تفریحی و تفرج‏گاهی افراد بیشتری را به منطقه بکشانند و اشتغالی پایدار، پاک و به دور از آلودگی‏های محیطی ایجاد کنند، اما دریغ از کوچک‏ترین توجه به این بخش مهم و پردرآمد.

وی اضافه کرد: حال در مقابل، کارگاه‏های آلاینده روز به روز در حواشی رودخانه جاجرود رشد می‏کنند و علاوه بر تخریب فضای طبیعی و بکر منطقه موجبات آلودگی آب این شریان حیاتی به عنوان منبع تأمین آب شرب بخشی از اهالی ساکن در جنوب و شرق استان تهران را نیز فراهم می‏سازند.

*مراکز آموزش عالی؛ زمینه‏ساز بخشی از توریسم‏محوری

بهزاد اسکویی، دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاه رودهن، وجود مراکز آموزش عالی متعدد و مهم در شرق استان تهران را سبک و سیاقی از توریسم خواند و افزود: دنیای پررونق صنعت گردشگری امروز جهان دیگر تنها به جذابیت‏های طبیعی محدود نیست؛ بلکه طیف گسترده‏ای از توانمندی‏های گوناگون توریسم را در دل خود گنجانده است.

وی ادامه داد: امروز حضور جمعیتی برابر با جمعیت دماوند به عنوان قشر دانشجو در مراکز آموزش عالی این شهرستان خود فرصتی است تا از این بخش از گردشگری برای توسعه و ارتقای فرصت‏های کارآفرینی در منطقه استفاده کرد.

*توریسم مذهبی؛ راهگشای مشکلات

حامد صفری، از اهالی شهرستان دماوند نیز توریسم مذهبی را نوعی برخورداری ارزنده در شرق استان تهران می‏داند.

وی گفت: شهرستان دماوند و البته در نگاهی وسیع‏تر شرق استان تهران را باید به دلیل وجود مزار متبرک بزرگان دین، سرزمین مردان خدا دانست.

این شهروند ادامه داد: در این بین به امامزادگانی همچون اسماعیل در فیروزکوه، هاشم در محور هراز، عیسی در روستای «زیارت»، بقعه عبدالله و عبیدالله، بقعه امامزاده «گت میر»، نگین سبز دشت «هومند»، «بی بی زبیده» روستای «خرم ده»، «هفت تن و هشت تن»، «هفتاد تن»، «قاسم»، «سه تن شیخ»، محمد «جیلارد»، محمد «شلمبه»، «شاه مطهر» در روستای «مشهد»، «صدرالدین»، «بی‌بی خاتون» روستای «مومج»، «عبدالله» روستای «آئینه ورزان»، «زین العابدین» روستای «مشاء»، «صالح» و «حمزه» در «مبارک آباد» رودهن، «معطم طاهر» در روستای «اهران»، «سید فخرالدین و سید جلال الدین» در روستای «ساران»، «شمس الدین محمد»، «فضه خاتون» «برهان الدین» در روستای «ورانه» و چند مزار متبرک دیگر می‏توان اشاره کرد.

===============

گزارش از: مهدی علمداری

===============

انتهای پیام/67009/ز40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول