اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

شورای روابط خارجی آمریکا:

خطرناک‌ترین سناریو خارج شدن کنترل کشور از دست دولت سوریه است

بدترین نتیجه‌ای که می‌تواند در سوریه بدست آید و خطرات آن دامن همه کشورهای منطقه را می‌گیرد، تجزیه این کشور و تبدیل آن به کشوری درمانده است که در آن دولت دمشق دیگر کنترل سرزمین‌هایش را در دست نداشته باشد.

خطرناک‌ترین سناریو خارج شدن کنترل کشور از دست دولت سوریه است

به گزارش خبرگزاری فارس، شورای روابط خارجی آمریکا در مطلبی به قلم «رابرت ام دانین» و «انی انریکو ماتئی» از کارشناسان ارشد در زمینه مطالعات خاورمیانه و آفریقا می‌نویسد: سوریه از ماه مارس 2011 درگیر کشمکش‌های مرگباری شده و چشم‌اندازها برای خاتمه جنگ داخلی در این کشور روز به روز تنگ‌تر می‌شود. بدترین نتیجه‌ای که می‌تواند در سوریه بدست آید تجزیه این کشور و تبدیل آن به کشوری سقوط‌کرده و درمانده است که در آن دولت دمشق دیگر کنترل سرزمین‌هایش را در دست نداشته باشد. بر اساس این سناریو، آنچه که باعث اتحاد مردم می‌شود از بین رفته، ارتش سوریه دچار شکاف شده و تسلیحات متعارف و غیرمتعارف این کشور دیگر تحت نظر یک فرماندهی واحد قرار ندارد. در عین حال، آمیزه‌ای از گروههای مخالف نظامی کنترل سوریه را با جهت‌گیریهای قومی یا قبیله‌ای خود در دست می‌گیرند. در چنین حالتی، خشونت فرقه‌ای و مجازات‌های گسترده برای ظلم‌های گذشته در همه جا دیده خواهد شد. چنین سناریویی خلائی را ایجاد می‌کند که بر اساس آن مکانی امن برای شورشیان مسلح خارجی در سوریه ایجاد می‌شود.

هرج و مرج به مرزهای سوریه محدود نمی‌شود

چنین هرج و مرجی تنها منحصر به مرزهای خارجی سوریه نخواهد شد. خشونت، ناآرامی و خشونت‌های انتقامی به راحتی به لبنان کشیده می‌شود. خشونت همچنین به آسانی به کشورهای همسایه سوریه مانند اردن، ترکیه و عراق که در آنها یک میلیون سوری به عنوان پناهجو زندگی می‌کنند، گسترش خواهد یافت. اسرائیل نیز در صورت دست یافتن گروههای تروریستی به تسلیحات سوری و سیستم‌های پرتاب آنها ممکن است وارد جنگ شود. در چنین شرایطی، قدرت‌های منطقه‌ای ممکن است ناچار به حفاظت و یا پیشبرد منافعشان باشند.

اختلافات داخلی و خشونت‌های فرقه‌ای نتیجه هر نوع سناریویی در سوریه است

بنابراین، ممکن است ترکیه به صورت بالقوه منطقه‌ای بی‌طرف ایجاد کند تا از پیشبرد اهداف منطقه‌ای دیگر قدرت‌ها جلوگیری نماید. احتمال وقوع چنین سناریویی با توجه به چشم‌انداز پیروزی سیاسی یکی از طرف‌های درگیر بسیار کم است. در عوض یا اسد و متحدانش مانند حزب‌الله و ایران برتری یافته و شورشیان را شکست می‌دهند یا اینکه اسد برکنار می‌شود. بر اساس هر یک از این سناریوها، انتظار اختلافات داخلی و خشونت‌های فرقه‌ای می‌رود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول