اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از فضای انتخاباتی دماوند گزارش می‏دهد

ولایت‏مداری؛ نقطه اوج انتظارات مردم بام ایران از رئیس جمهور آینده

مردم شهرستان دماوند هم‏چون دیگر هم‏وطنان خود در سراسر ایران اسلامی، این روزها خود را برای برگزاری انتخابات چند روز آینده آماده می‏کنند و در عین حال، انتظاراتی نیز از رئیس جمهور جدید دارند.

ولایت‏مداری؛ نقطه اوج انتظارات مردم بام ایران از رئیس جمهور آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، این روزها ساعت شنی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فضای پر کمتری را در بالای گوی شیشه‏ای خود می‏بیند و با ریزش تدریجی از روندی پرشتاب در ایران اسلامی، برای خلق حماسه‏ای سیاسی به عنوان پیش‏قراولی برای تحقق حماسه اقتصادی خبر می‏دهد.

در حالی به بیان شمارشگر معکوس، تنها 72 ساعت تا انتخاب رئیس‏جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا باقی مانده است و مردم خود را مهیای برگزاری این رویداد سرنوشت‏ساز می‏کنند که اهالی شهرستان‏های دماوند و فیروزکوه در کنار دو فرایند یاد شده، مقدمات برپایی انتخابات میان‏دوره‏ای مجلس شورای اسلامی را نیز فراهم ساخته‏اند.

 

شرق تهران و شکوه 3 انتخاب

شورای نگهبان قانون اساسی، همه صندوق‏های رأی انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه را ابطال کرد و این مهم شاید کام مردمان حماسه‏ساز کهن‏دیار شرق استان تهران را به تلخی تبدیل کرد.

این اقدان از سوی دیگر، قانون‏مندی و اصل تمکین از قانون و پذیرش بی‏چون و چرای نظر شورای نگهبان نهادینه در رگ و ریشه این اقشار ولایی، انقلابی و شهیدپرور را نیز به منصه ظهور گذاشت.

حال با این شرایط، خلق حماسه سیاسی در بام ایران را باید فرایندی داغ‏تر و پررنگ‏تر از سایر نواحی دانست و وجود سخنرانی‏های متعدد، نصب پوسترهای رنگارنگ و تبلیغات پیامکی گسترده نامزدهای انتخاباتی خود مهر تأییدی بر این مدعاست.

شرق استان تهران از دیرباز تا امروز به خاستگاه مردمانی نجیب، آرام و قانع زبانزد خاص بوده و هست؛ از این رو، شاید نخستین پاسخ آنها به این پرسش که چرا «چنین تلاشی را برای برپایی هرچه باشکوه‏تر انتخابات انجام می‏دهید و چه انتظاری از مسئولان مورد نظرشان دارید؟» را خشنودی قلب رهبر معظم انقلاب، شادی روح پرفتوح امام خمینی (ره) و تسلای خاطر خانواده معزز شهدا بیان کنند و کمتر به یاد می‏آورند که مسئولان برگزیده از سوی آنها باید تمام‏قد در خدمت این بزرگواران حماسه‏ساز باشد.

رفع کمبودها؛ وظیفه همه

شمال‏شرق استان تهران به تفکیک از سه شهرستان پردیس، فیروزکوه و دماوند تشکیل شده و بر اساس اطلاعات سرشماری نفوس و مسکن جمعیتی بالغ بر 400 هزار نفر را در خود گنجانده است.

این نواحی هر یک به فراخور شرایط اقلیمی، بافت طبیعی و نقشه و نحوه توسعه از توانمندی‏های متعددی برخوردار هستند و البته در مقابل از کاستی‏های مختلفی در مسیر تبدیل داشته‏های بالقوه به برنامه‏های بالفعل نیز رنج می‏برند.

از این رو، رفع این کمبودها، توجه ویژه افراد منتخب از سوی مردم در جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری به این منطقه مهم و کمتر توسعه‏یافته از استان تهران را می‏طلبد.

در تهیه این گزارش میدانی از فضای پرشور انتخاباتی بام ایران می‏کوشیم تا بخشی از اصلی‏ترین مطالبات مردم شهرستان‏های پردیس، دماوند و فیروزکوه را انعکاس دهیم تا رئیس جمهور، نماینده مجلس و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا غالب تلاش‏های خود را بر رفع مشکلات مذکور و تقویت توانمندی‏های مورد اشاره مردم معطوف سازند.

 

بلاتکلیفی صنایع در شرق تهران

صنایع نیز از دیگر ارکان توسعه در هر منطقه‏ای محسوب می‏شوند؛ در این بین، وضع نامشخص صنایع به عنوانی اصلی‏ترین مراکز کارآفرینی در شرق استان تهران خود معضل دیگری است.

در حال حاضر، قانون البته مبتنی بر اصول علمی «ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتر پایتخت» مشکلی است که بلاتکلیفی را برای صاحبان صنایع شرق استان تهران به وجود آورده است.

سامان رشیدی، از صاحبان صنایع شرق استان تهران و مستقر در منطقه صنعتی «خرمدشت» با گلایه از بلاتکلیفی موجود در این ناحیه گارگاهی و سایر مناطق مشابه شرق استان تهران در گفت‏و‏گو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران بیان داشت: امروز بخش عمده‏ای از بار ایجاد اشتغال بر دوش مناطقی کارگاهی مانند خرمدشت، «کمرد»، جاجرود و «سیاه‏سنگ» قرار دارد، اما مشکلاتی نیز متوجه این نواحی است.

وی ادامه داد: بارها مسئولان قول پیگیری تبدیل این مناطق به شهرک صنعتی مصوب را داده‏اند؛ اما هنوز خبری از نتیجه این پیگیری‏ها نیست و صنعتگران از مواهب این تبدیل وضع، بی‏بهره مانده‏اند.

 

بانوان هم کار می‏خواهند

یک بانوی خانه‏دار دماوندی نیز با گلایه از کمبود فرصت‏های اشتغال در این شهرستان گفت: در اخبار خبرگزاری‏های کشوری و روزنامه‏های محلی به طور مرتب می‏خوانیم که این شهرک صنعتی و آن منطقه کارگاهی در دماوند افتتاح شد؛ اما حاصل این کلنگ‏زنی‏ها و روبان‏بری‏ها چیست؟ کدام فرصت شغلی در شهرستان دماوند ایجاد شده است؟

وی اضافه کرد: اگر مشکل اشتغال رفع شود، سایر مسائل نظیر کاهش رغبت جوانان به ازدواج، گرایش به مصرف مواد مخدر، پرداختن به سایر مصادیق هنجارشکنی در جامعه و ... نیز برطرف می‏شوند.

البته مشکلات در شمال شرق استان تهران در ابعاد دیگری نظیر کمبود فضاهای ورزشی، کندی روند پیشرفت ساخت طرح‏های مسکن مهر، فقدان ادارات خدمات‏رسانی در شهرستان تازه‏تأسیس پردیس، نبود امور زیربنایی و روبنایی کافی برای رفاه حال مردم و ... نیز از سوی مردم مطرح شده که البته همه این موارد در قالب گزارش‏های خبری مجزا مورد بررسی بیشتری قرار می‏گیرد.

 

ختم همه چیز به «ولایت‏مداری رئیس جمهور»

اما در بین نباید فراموش کرد که در فایل‏های صوتی مصاحبه‏های مردمی در شمال شرق استان تهران آنچه بیش از هر موضوع دیگری شنیده می‏شود، تأکید مؤکد آنها بر اصل «ولایت‏مداری رئیس جمهور»، اعضای شورای اسلامی شهر و روستا و نماینده مجلس شورای اسلامی است.

حال باید این مسئولان منتخب از سوی مردم دماوند از هر طیف و گروه سیاسی که هستند خود را با مطالبات این اهالی منطبق سازند تا حمایت‏های آنها را برای همیشه داشته باشند.

انتهای پیام/2568/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول