اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در گفت‌وگوی «خاکی» با فارس مطرح شد

قاریان و حافظان قرآن ایرانی پیشتازان جهان/ مدیران شهری حمایت کنند

اولین عضو قرآنی بنیاد ملی نخبگان در ارزیابی خود از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه قاریان و حافظان جوان ایران اسلامی گوی سبقت را از جهانیان ربوده‌اند، خواستار حمایت مدیریت شهرها از آنها شد.

قاریان و حافظان قرآن ایرانی پیشتازان جهان/ مدیران شهری حمایت کنند

«رحیم خاکی»  یکی از قاریان بین‌المللی قرآن کریم کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس گفت: مشارکت حداکثری کشورهای مختلف در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با توجه به شرایط زمانی و همچنین تغییر و تحولات سیاسی منطقه، باعث رونق بیشتر این مسابقات شد که این امر نشان‌دهنده ظرفیت عمیق فعالیت‌های قرآنی در راستای وحدت و انسجام در بین ملت‌های مسلمان است.

وی اظهار امیدواری کرد که این افزایش تعداد شرکت کنندگان در سال‌های آتی نیز ادامه داشته باشد و افزود: در این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم فعالیت‌های قابل تقدیری در حاشیه برگزاری مسابقات صورت گرفت که یکی از مهمترین آن‌ها برگزاری همایش پژوهش‌های قرآنی بود.

خاکی با بیان اینکه برگزاری همایش‌های قرآنی باعث افزوده شدن ظرفیت جدیدی در بعد علمی و پژوهشی این مسابقات شد، تصریح کرد: تجلیل از بانوان قرآن پژوه یکی دیگر از بهترین و تاثیرگذارترین اقدامات سازمان اوقاف در حاشیه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن بود؛ چرا که بانوان می‌توانند در تربیت نسل قرآنی کشور نقش بسزایی داشته باشند و ارج نهادن به فعالیت‌های بانوان کمک شایانی به مجموعه اقدامات قرآنی خواهد کرد.

وی افزایش و تنوع تعداد داوران، تشکیل گروه نظارت بر ارزیابی و همچنین حضور اساتید برجسته بین‌المللی را از نکات بارز سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم عنوان کرد و گفت: استقبال و حضور پرشور مردم با توجه به تعطیلات رسمی و  همچنین آغاز فعالیت‌های انتخاباتی، فضای مسابقات قرآن را پرشورتر کرده بود که امیدوارم در سال‌های آینده با تبلیغات و انعکاس بهتر اخبار مسابقات در رسانه‌ها شاهد تکرار این جریان باشکوه باشیم.

خاکی با بیان اینکه مسابقات قرآن از 50 سال گذشته از مالزی آغاز شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به آرامی رونق گرفت، اظهار داشت: با برنامه ریزی در این 30 سالی که از عمر مسابقات قرآن ایران می‌گذرد، ما به آیین نامه و استانداردهای مناسبی رسیده ایم؛ اما موفقیت در برگزاری مسابقات به این معنی نیست که ما به بهترین نحو ممکن مسابقات بین‌المللی قرآن را برگزار می‌کنیم، بلکه نواقصی هم وجود دارد که خوشبختانه مسئولان هر سال بخشی از آن‌ها را برطرف می‌کنند.

فضای سالن اجلاس سران برای برگزاری مسابقات قرآن مناسب نیست

این داور بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به نقص‌های برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم افزود: صداگذاری ضعیف و همچنین فضای نامناسب دکور سالن اجلاس سران نشان می‌دهد که این مجموعه به عنوان سالن مسابقات قرآن طراحی نشده است. بنابراین مسئولان قرآنی کشور باید به فکر احداث مجموعه‌ای منطبق با استانداردهای بین‌المللی باشند.

وی با بیان اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به لحاظ مکانی در شرایط ایده‌آلی برگزار نمی‌شود، ادامه داد: همانطور که سالن‌های ورزشی زیادی با رعایت اصول خاص ورزشی ساخته می‌شود، باید برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز شرایط و استانداردهای فیزیکی و مکانی را درنظر گرفت تا مسابقه‌ای در شأن جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.

امکان اشتباه و اجحاف در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران وجود ندارد

نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن سوریه در سال 1376، نحوه تجلیل از برگزیدگان و همچنین نظم مسابقات بین‌‎المللی قرآن ایران را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: باید از تجربیات مالزیایی‌ها در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن استفاده و با شناخت و پردازش اصول و قوانین، مسابقاتی بهتر از آن‌ها برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه هیئتی از داوران داخلی و خارجی به ویژه گروهی متشکل از چهار نفر از اسایتد برجسته جهان قضاوت مسابقات بین‌المللی قرآن را بر عهده داشتند که این امر احتمال خطا را به صفر می‌رساند، خاطرنشان کرد: در مسابقات امسال استاد احمد عامر با 86 سال سن از کشور مالزی که عمری در فضای قرآن و آموزش مفاهیم کلام الله مجید گذرانده است، به عنوان ناظر ارشد مسابقات بین‌المللی قرآن حضور داشت؛ علاوه بر آن سیستم داوری و نمرات به صورت کامپیوتری ثبت می‌شد بر این اساس امکان اشتباه در امتیاز متسابقان وجود نداشت.

جوانان ایرانی گوی سبقت را در هنر تلاوت و حفظ  قرآن از جهانیان ربوده‌اند

این قاری برجسته کشورمان با بیان اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با توجه به انتخاب هیئت داوران تنها مسابقه‌ قرآنی است که در آن به هیچ‌ وجه امکان اجحاف وجود ندارد، ادامه داد: جوانان ایرانی گوی سبقت را در هنر تلاوت و حفظ  قرآن از جهانیان ربوده‌اند و این امر نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای جهان به اثبات رسیده است، بنابراین موفقیت قاریان و حافظان ایرانی در مسابقات بین‌المللی دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر نفرات اول تا دهم مسابقات کشوری ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شرکت کنند، به طور حتم با اختلافات زیادی نسبت به دیگر نخبگان قرآنی جهان رتبه‌های برتر را کسب خواهند کرد، اظهار داشت: وجود تکنولوژی‌های جدید، اینترنت، لوح‌های فشرده و منابع آموزشی مختلف و همچنین تشکیل مراکز تخصصی قرآن باعث ارتقای سطح کیفیت آموزش در کشور شده است.

خاکی ضمن قدردانی از متولیان برگزاری مسابقات قرآن کریم اظهار امیدواری کرد که با تشکیل جلسات قرآنی، تشویق و هدایت مجموعه فعالیت‌های شهرها و همچنین کمک به مدیریت شهری که از جلسات موثر قرآنی حمایت می‌کنند، شاهد رشد بیش از پیش موفقیت جوانان ایرانی در فعالیت‌های قرآنی باشیم؛ چرا که اگر نسل آینده به مفاهیم و مضامین قرآنی آشنایی داشته باشند، به طور حتم سلامت معنوی جامعه ارتقا می‌یابد و علاوه بر توسعه و بهبود کیفیت زندگی، نقش نخبگان قرآنی در فضای عمومی جامعه پررنگ‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول