اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

وزارت خارجه افغانستان

افغانستان با کشورهای عضو ناتو قراردادهای «ویژه‌» امضا می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان پس از تشریح اهداف سفر کرزی به قطر، در خصوص ادامه حضور نظامی برخی کشورهای خارجی در افغانستان گفت: با کشورهایی که قصد ادامه حضور در افغانستان دارند قراردادهای ویژه‌ای امضا خواهد شد.

افغانستان با کشورهای عضو ناتو قراردادهای «ویژه‌» امضا می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اطلاعیه وزارت امور خارجه افغانستان، جانان موسی‌زی در سخنرانی هفتگی خود درخصوص اهداف سفر رئیس جمهور افغانستان به قطر گفت: حامد کرزی برای شرکت و سخنرانی در دهمین نشست جهانی «روابط جهان اسلام با آمریکا» به قطر رفته است.

موسی‌زی افزود: در حاشیه این نشست جهانی، رئیس جمهور افغانستان ملاقات‌ها و گفت‌وگوهایی با امیر قطر و دیگر مقامات قطری خواهد داشت و موضوع تلاش‌های صلح دولت افغانستان در دستور کار این ملاقات‌ها و گفت‌وگوها خواهد بود.

با کشورهای خارجی قراردادهای ویژه امضا می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در بخش دیگر اظهارات خود به چگونگی حضور نیروهای خارجی پس از سال 2014 در افغانستان اشاره کرد و گفت: کشورهایی که می‌خواهند پس از سال 2014 در افغانستان به حضور نظامی خود ادامه دهند باید تحت مکانیسم خاصی در افغانستان حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: دولت افغانستان اکنون در حال رایزنی با کشورهایی است که قصد ادامه حضور در افغانستان را دارند و دولت افغانستان می‌خواهد با کشورهایی که قصد ادامه حضور نظامی در افغانستان دارند به صورت جداگانه قراردادهایی به امضا برساند تا در آن چگونگی ادامه این نیروها مشخص شود.

دولت با دفتر سیاسی طالبان در قطر موافق است

این مقام افغان در خصوص دفتر سیاسی طالبان در قطر اظهار داشت: دولت افغانستان پیش از این موافقت خود را در رابطه با ایجاد دفتر صلح با طالبان اعلام کرده است اما ایجاد این دفتر باید بر اساس اصول و قواعدی که برای مردم افغانستان قابل قبول باشد، صورت گیرد.

وی در این رابطه به سفر هفته گذشته وزیر امور خارجه افغانستان به قطر اشاره کرد و گفت: دستاوردها و نتایج سفر وزیر خارجه افغانستان پس از بازگشت کرزی از قطر تشریح خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان بار دیگر تأکید کرد هر گونه تماس دولت افغانستان با طالبان از یک مرجع یعنی از طریق شورای عالی صلح صورت می‌گیرد و در صورت ایجاد دفتر طالبان در قطر آنان نیز باید نمایندگان شناخته شده‌ای را برای انجام مذاکرات معرفی کنند.

اهداف سفر آینده نواز شریف به کابل

موسی‌زی در ادامه سخنان خود به سفر قریب‌الوقوع «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان به کابل اشاره کرد و گفت: هنوز زمان این سفر اعلام نشده است.

وی در خصوص اهداف سفر نواز شریف گفت: توسعه روابط اقتصادی، سیاسی، مبارزه با تروریسم و بررسی مشکلات مرزی 2 طرف از محورهای اصلی سفر این مقام پاکستانی به افغانستان خواهد بود.

حامد کرزی روز گذشته به منظور شرکت در نشست روابط جهان اسلام با آمریکا کابل را به مقصد «دوحه» ترک کرد.

به اعتقاد کارشناسان چگونگی ادامه حضور نیروهای خارجی پس از سال 2014 در افغانستان از جمله نگرانی‌های عمده مردم و دولت‌مردان افغانستان است.

این کارشناسان معتقذدند آمریکا و برخی کشورهای عضو ناتو که می‌خواهند به حضور نظامی خود در افغانستان ادامه دهند تاکنون در مورد چگونگی حضور و تعداد نیروهای خود در افغانستان مواضع مشخصی نداشته‌اند که این مسئله نگرانی جامعه و دولت‌مردان افغان و همسایگان افغانستان را در پی داشته است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول