اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همایش علمای تخت فولاد در قم برگزار شد

«تخت فولاد»؛ قبرستانی با سه نام مختلف در طول تاریخ

همایش نقش علمای تخت فولاد در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی امروز در قم برگزار شد.

«تخت فولاد»؛ قبرستانی با سه نام مختلف در طول تاریخ

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همایش نقش علمای تخت فولاد در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی عصر امروز در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با حضور مسئولانی از دانشگاه و شهرداری اصفهان و علما و فضلای حوزوی برگزار شد.

در ابتدای همایش اصغر منتظرالقائم مدیر گروه تاریخ دانشگاه اصفهان و مدیر پژوهش دانشنامه تخت فولاد سخنرانی کرد و گفت: حضرت محمد(ص) مسجد را هسته مرکزی شهر قرار دادند و آن را  در بهترین نقطه مدینه بنا کردند و در دیگر شهرهای اسلامی نیز این شیوه رعایت شده است.

وی با بیان اینکه نام بیش از 1500 نفر از دانشمندان در میان مقابر تخت فولاد شناسایی شده است اظهار کرد: بیش از 7450 شهید نیز در قبرستان تخت فولاد دفن شده‌اند.

در ادامه حجت‌الاسلام مختاری، رئیس موسسه کتابشناسی شیعه به سخنرانی پرداخت و با تاکید بر استفاده صحیح از آثار علمی شخصیت‌ها و دانشمندان گذشته در حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی خاطرنشان کرد: باید شیوه علمای قدیم را در زمینه تحصیل و راز پیشرفت سریع آنها را به درستی تبیین و اجرایی کنیم.

افراد زیادی برای احیای قبور علما و صلحای شیعه تلاش کرده‌اند و قبرستان تخت فولاد هم با کمک بسیاری از افراد به خوبی در ایران و جهان معرفی شده است بسیاری از علما و بزرگان دین در قبرستان تخت فولاد علاوه بر زیارت اهل قبور به ریاضت و چله‌نشینی می‌پرداختند؛ در احیای قبور این افراد باید احترام مردم عادی را هم نگاه داشت.

پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر ناصری، رئیس بنیاد علمی فرهنگی هاد به سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه پس از حوزه علمیه نجف و وادی‌السلام، سرزمین تخت فولاد مانند صدفی می‌ماند که این نفوس عالیه و قدسی را در خود نگاه داشته است گفت: تخت فولاد اصفهان زمینی مبارک و دارای ظرفیت‌های زیادی است؛ اساتید و الگوهای بزرگی در این قبرستان آرمیده‌اند که می‌توانند ساختار هندسی معنوی امروز را به خوبی ترسیم کنند.

وی افزود: پس از وادی‌السلام در نجف اشرفی هیچ مکانی مانند تخت فولاد دارای چنین جایگاهی رفیعی نیست و نباید این مجموعه فرهنگی با محتوای عظیم مورد غفلت واقع شود.

مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد یکی از شاخص‌ترین عناصر شهری با کاربری فرهنگی و مذهبی در اصفهان است و در سال 1373 به همت شهرداری این شهر راه‌اندازی شد.

بناهایی با سبک‌های متنوع از دوره‌های مختلف تاریخی با تزیینات عالی کاشیکاری، گچبری و خطاطی همچون بقعه‌های بابا رکن‌الدین، خوانساری، خاتون آبادی، شیخ محمد تقی رازی و میرفندرسکی در تخت فولاد به چشم می‌خورند. مساجد، آب‌انبارها، کاروانسرا، سقاخانه و دیگر عناصر معماری که هر کدام با جلوه‌ای ویژه خود را می‌نمایانند از دیگر بناهای ارزشمند تاریخی در این قبرستان به شمار می‌روند.

زمین‌های ورزشی، مرمت و بازسازی برخی آرامگاه‌های خانوادگی و تبدیل آنها به مراکز موزه‌ای و نمایشگاهی از مهمترین پروژه‌های عمرانی تخت فولاد هستند و در بخش فرهنگی نیز برپایی همایش، سمینار و نشست‌های علمی و تخصصی در بزرگداشت مفاخر و علمای مدفون و معرفی جاذبه‌های تخت فولاد، راه‌اندازی نمایشگاه‌های فرهنگی در معرفی این قبرستان و راه‌اندازی موزه‌های تخصصی مانند گنجینه سنگ‌نوشته‌ها، عکس و روزنامه صورت می‌گیرد.

مجموعه فرهنگی هنری تخت فولاد دارای کتابخانه‌ای تخصصی و واحد پژوهش دانشنامه تخت فولاد نیز هست و آثار متعددی در علم رجال و تاریخ در آن گردآوری شده است. تاکنون دو جلد از دانشنامه تخت فولاد نیز به چاپ رسیده که شامل 800 مدخل است و جلد سوم آن نیز به زودی منتشر خواهد شد و علاوه بر این تاکنون 25 عنوان کتاب و اثر تالیفی در معرفی تخت فولاد و بزرگان مدفون در آن توسط واحد پژوهش دانشنامه تخت فولاد به چاپ رسیده است.

بیش از 7300 شهید سرافراز در گلستان شهدای تخت فولاد آرام گرفته‌اند و 120 شهید گمنام هم در این همین مکان به خاک سپرده شده‌اند. آیت‌الله اشرفی اصفهانی چهارمین شهید محراب نیز در گلستان شهدای تخت فولاد مدفون بوده و سردارانی چون حاج حسین خرازی، جلال افشار، سید محسن صفوی و حاج احمد کاظمی هم در همین مکان آرمیده‌اند.

گفتنی است قبرستان تخت فولاد در قرن چهارم لسان‌الارض نامیده می‌شد و بعدها به نام بابا رکن‌الدین معروف و از قرن دهم به بعد نام امروزی بر آن گذاشته شد.

انتهای پیام/78004/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول