اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برگزیده مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌و‌گو با فارس:

تلاوت در حضور مقام معظم رهبری شیرین‌ترین لحظه بود

برگزیده سی‌امین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: دیدار با مقام معظم رهبری و تلاوت در حضور ایشان شیرین‌ترین خاطره‌ام است.

تلاوت در حضور مقام معظم رهبری شیرین‌ترین لحظه بود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سی‌امین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 17 خردادماه پس از یک هفته رقابت میان نمایندگان بیش از هفتاد کشور دنیا به پایان رسید و هاشم سلطانی‌نژاد به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب رتبه نخست این دوره از مسابقات در بخش حفظ قرآن کریم شد.

سلطانی‌نژاد در سال 1360 در شهرستان بافت به دنیا آمد و از هفت سالگی به قرائت و حفظ قرآن کریم روی آورد و در کارنامه خود رتبه‌های برگزیده بسیاری از مسابقات قرآنی را به ثبت رسانده است. 

وی که تأثیر محیط خانه و داشتن پدر و مادری که معلم قرآن بودند را برای موفقیت خود مهم می‌داند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: برگزاری جلسات قرآن که به صورت هفتگی در منزل برگزار می‌شد، بسیار تاثیرگذار بود. 

فارس: در چه سالی موفق به حفظ کل قرآن کریم شدید و روزانه چند ساعت را به حفظ اختصاص دادید؟

تا قبل از سال 76 پس از انجام تکالیف مدرسه و در خارج از وقت کلاس درس به طور متوسط با روزی هفت ساعت قرآن خواندن موفق به حفظ پنج جزء شدم در تابستان 76 تصمیم به حفظ کل گرفتم که به صورت تمام وقت و روزانه 20 ساعت توانستم در مدت شش ماه حافظ کل قرآن شوم. 

فارس: از افراد خانواده فرد دیگری هم حافظ کل قرآن هست؟

فرزند ارشد خانواده هستم و بعد از من برادرم قاری قرآن و دو خواهرم حافظ کل قرآن شدند. 

فارس: در صف‌های صبحگاهی مدرسه‌هایتان همیشه شما قرآن می‌خواندید؟

دانش‌آموزان علاقمند به قرآن در مدرسه بسیار بود که با ذوق و شوق فراوان خواستار قرائت قرآن در صف صبحگاهی بودند؛ از طرفی من شناخته شده نبودم و اینطور نبود که هر کس بهتر قرآن می‌خواند از تریبون صف صبحگاهی صدایش پخش شود، اما چند باری خواندم. 

فارس: روش حفظ شما به چه صورت بود؟

برای قرائت و حفظ قرآن در هیچ کلاس خاصی شرکت نکردم، بیشترین آموزش را با شرکت در مسابقات و محافل قرآنی گذراندم؛ از اساتید سئوال و برای آنها قرائت می‌کردم و با مطالعه کتاب‌های آموزشی و گوش دادن به صوت استاد منشاوی به تکرار و تمرین پرداختم. 

فارس: از رتبه‌هایی که در مسابقات قرآن کسب کردید، بگویید.

هیچ‌گاه رتبه سوم نداشتم؛ ابتدا در شهرستان بافت زندگی می‌کردیم و به دلیل کم‌توجهی مسئولان به اینگونه مسابقات مراحل مسابقه‌های قرآنی فراتر از شهرستان نمی‌رفت؛ در سال 68 که دوم دبستان بودم در مسابقات شهرستانی موفق به کسب رتبه نخست شدم که موفقیت در سال‌های بعد و دوران راهنمایی نیز ادامه داشت. 

پس از سکونت در کرمان نخستین رتبه مسابقات استانی قرآن را در سال 72 و دومین رتبه کشوری را با شرکت در مسابقات بسیج در سال 77 به دست آوردم که سال بعد در همان مسابقات موفق به کسب رتبه نخست شدم؛ به علاوه در همان سال رتبه نخست را در مسابقات قرآنی فرزندان جانبازان کسب کردم و در سال 81 نیز رتبه نخست مسابقات دانشجویی کشور و در جشنواره جوان ایرانی کشور مقام دوم را به دست آوردم.

 فارس: از فعالیت‌های قرآنی خود در دوران خدمت سربازی بگویید.

سرباز سپاه در کرمان بودم که پس از کسب مقام نخست مسابقات قرآنی سربازان سپاه به مسابقات نیروهای مسلح راه یافتم و در آنجا نیز رتبه نخست این مسابقات را گرفتم. 

فارس: راهیابی شما به سی‌امین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به چه صورت بود؟

در بهمن‌ماه سال گذشته با شرکت در مسابقات اوقاف کشوری و کسب مقام نخست به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به این دوره از مسابقه بین‌‌المللی قرآن دعوت شدم. 

فارس: ارتباط دوستانه با سایر قاریان و حافظان کشورهای دیگر داشتید؟

مدت این دوره کوتاه بود و به دلیل رقابت‌های فشرده مجبور به تمرینات مداوم بودیم؛ در راهروها یا زمانی که فرصتی دست می‌داد به زبان عربی و انگلیسی با برخی قاریان صحبت می‌کردم، اما چون حافظان نیاز به تمرکز در این مسابقه داشتند، کمتر موفق به گپ‌و‌گفت می‌شدیم. 

فارس: احتمال برگزیده شدن در این مسابقه را می‌دادید؟

در جهان اسلام از دیرباز به حفظ قرآن کریم اهمیت زیاد داده می‌شد و میان حافظان قرآن رقابت‌های شدیدی است که نمایندگان شرکت‌کننده در سطح بالایی بودند، اما به دلیل اینکه این مسابقه در کشور خودمان برگزار می‌شد و با نحوه برگزاری مسابقات قرآنی آشنایی داشتیم، احتمال برگزیده شدن دور از تصور نبود؛ از طرفی هر چه توقع و انتظارات دیگران از ما بیشتر می‌شد به همان میزان استرس زیادتری داشتیم، اما لطف خداوند شامل حالمان شد و دو نماینده از جمهوری اسلامی ایران مقام نخست را کسب کردند. 

فارس: تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره شما از این دوره مسابقات چه بود؟

شیرین‌ترین خاطره‌ام دیدار با مقام معظم رهبری و تلاوت در حضور ایشان بود و استرس‌هایی که قبل از آغاز مسابقه برای خواندن قرآن‌کریم داشتم، تلخ‌ترین و سخت‌ترین لحظاتم بود. 

فارس: سطح سواد قرآنی ایران را در مقایسه با کشورهای دیگر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قدرت یادگیری مفاهیم قرآنی به خصوص در کشورهای عربی و مسلمانان اهل سنت بالا است و در هر کشوری بسته به نوع ارائه و نحوه تفسیر احکام فقهی درک از مفاهیم و معلومات قرآنی تفاوت دارد، اما در زمینه صوت و لحن، تجوید و حفظ به دلیل برگزاری کلاس‌های قرآنی و مسابقات منظم طی سال توفیقات زیادی نصیب علاقمندان به قرآن کریم در ایران می‌شود. 

فارس: توصیه شما به افرادی که می‌خواهند در حفظ قرآن موفق باشند، چیست؟

اگر برای حفظ با برنامه‌ریزی خاصی پیش نروند، قطعاً موجب دلسردی از ادامه حفظ می‌شوند؛ به علاوه آنکه حفظ قرآن کریم اصولی دارد که قبل از اقدام بهتر است با حافظانی که این راه را طی کردند و متخصصان قرآنی مشورت کنند. 

فردی که قصد حفظ دارد در درجه نخست باید روخوانی خوبی داشته باشد، تکرار بسیار مهم است که اگر امروز سوره‌ای را حفظ کردند و در روز بعد حتماً با مرور و تطابق از روی قرآن به کار حفظ تداوم دهند. 

شرکت در محافل و مسابقات قرآنی در انگیزه فرد تأثیر بسزایی دارد، یک حافظ قرآن باید حفظیات خود را برای دیگران بخواند و خود را در مسابقات بسنجد. 

فارس: به عنوان استاد برای حفظ قرآن در جایی مشغول هستید؟

در حال حاضر در کلاس‌های حفظ قرآن کریم «بینات» وابسته به هیئت شهدای بیت‌الله‌الحرام کرمان که پیش از آن با عنوان «مجمع العهید فی حفظ القران المجید» برگزار می‌شد در کنار دو استاد دیگر فعالیت می‌کنم. 

فارس: چند جلد قرآن در خانه دارید؟

نزدیک به 40 جلد قرآن دارم که هدیه شرکت در مسابقات قرآنی بوده است با آنکه حافظ قرآن هستم، اما برای آنکه بی‌‌احترامی نشود، سعی می‌کنم یکی دو آیه از روی هر قرآنی بخوانم و در جلسات قرآن از آنها بهره ببرم. 

فارس: کدام آیه از قرآن برای شما تکان‌دهنده بوده و تأثیر عمیقی داشته است؟

 تمام آیات قرآن نویدبخش و برنامه‌ساز زندگی انسان هستند و نمی‌توانم آیه خاصی را نام ببرم، اما چون حافظ هستم و آیات را در ذهنم مرور می‌کنم، هر زمان آیه‌ای من را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

فارس: سخن شما با مسئولان کشور چیست؟

در آیه 68 سوره مائده آمده است که «ای اهل کتاب شما ارزشی نخواهید داشت، مگر آنچه که از جانب پروردگارتان نازل شده را برپا کنید.»

باید تمام تلاش مسئولان برای اقامه محافل قرآنی، استخراج دستورات قرآن و اجرایی شدن برنامه‌های کشور بر اساس قرآن باشد؛ و گرنه فعالیت‌های آنها هیچ ارزشی ندارد؛ مسئولان باید وقت بگذارند، کارگروه قرآنی تشکیل دهند و از اساتید و متخصصان قرآنی در اجرای صحیح کارهای کشور بر اساس رهنمودهای این کتاب الهی بهره ببرند که این حداقل انتظاری است که از مسئولان کشور داریم.

علاقمندان و عالمان بسیاری در زمینه‌های مفاهیم، تفسیر و... داریم که چراغ راه برای همگان هستند؛ در مسابقات قرآنی افراد با ظرفیت‌های قرآنی بالایی پیدا می‌شود که اگر مسئولان واقعاً به فکر باشند، باید از آنها استفاده کنند. 

نباید اینطور باشد که اگر فردی در مسابقات برگزیده شد با اهدای لوح تقدیر و گفتن «احسنت» او را تشویق کنند و دیگر کاری به او نداشته باشند و از توان افراد در کشور باید استفاده شود. 

--------------------------------

گفت‌وگو از فروغ بوستانچی

--------------------------------

انتهای پیام/80028/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول