اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

مشروح/جلیلی در رادیو جوان:

جوانان امروز کشور توانایی خلق حماسه‌های بزرگی دارند

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر بستر و ظرفیت ابتدای انقلاب برای جوانهای امروز ما فراهم شود، حماسه‌های بزرگی را خلق می‌کنند.

جوانان امروز کشور توانایی خلق حماسه‌های بزرگی دارند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، برنامه رادیویی سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از رادیو جوان پخش شد.

جلیلی در این برنامه با بیان خاطره‌ای از دوران دانش‌آموزی و دانشجویی خود اظهار داشت: نسل ما این فرصت را پیدا کرد تا در عرصه‌های مختلف به خصوص عرصه‌های انقلابی همانند انقلاب و دفاع مقدس ظرفیت‌های خود را بروز دهد. بر همین مبنا نگاه من به دوران نوجوانی و جوانی، نگاهی همراه با فرصت و مملو از ظرفیت است.

 

وی افزود: الگویی که از جوان و جوانی در ذهن من نقش بسته با توجه به جوانانی که آنها را در دوران جوانی و نوجوانی خود دیده‌ام جوانانی بوده که کارهایی کردند که تاکنون بسیاری از افراد حتی در دوران میانسالی نیز از عهده آن برنیامدند و این موضوع از نظر من بسیار ارزشمند است.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من فکر می‌کنم که اگر جوانهای امروز ما همان بستر و ظرفیت ابتدای انقلاب برای آنها فراهم شود حماسه‌های بزرگی را بار دیگر خلق می‌کنند. البته این حماسه‌ها لزوما لازم نیست که یک جنگ و یا عرصه‌ای از جنس دفاع مقدس باشد. این حماسه می‌تواند در عرصه تولید، کشاورزی، علم، ظهور و بروز پیدا کند.

 

جلیلی اظهار داشت: باید توجه لازم به جوانان ما صورت گیرد تا بتواند ظرفیت‌های خود را شکوفا کند.شاید هنر دوران دفاع مقدس این بود که برای هر جوانی که از هر گوشه کشور در جبهه حضور پیدا کرده بود این ظرفیت را فراهم کند تا هر هنر و استعدادی که دارد در جبهه بروز دهد.

 

وی افزود: نکته‌ای که من در اینجا می‌خواهم به آن اشاره کنم این بود که آنچه که ما به عنوان شاه بیت برنامه انتخاباتی مطرح کردیم و من در برنامه‌های تبلیغاتی خود به آن اشاره کردم این بوده است که من به مردم وعده ندهم و برخی از وعده‌ها را بیان نکنم اما یک موضوع را به عنوان برنامه‌های خود مطرح کردم و آن این است که معتقدم کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور بشود مهمترین برنامه‌ای که دارد این است که زمینه لازم را برای شکوفایی تمام ظرفیت‌ها، استعدادها و توانمندی‌هایی که در کشور وجود دارد، اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فراهم کند. 

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: شکوفا کردن استعدادهای موجود در کشور با رویکرد و نگاهی مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی میسر است و در دوران دفاع مقدس ظرفیت را داشت که ظرفیت‌ها را آزاد کند.

 

جلیلی اظهار داشت: بر این مبنا من فکر می‌کنم که اگر رویکرد فوق‌الذکر رویکرد کلی ما باشد یکی از مهمترین ظرفیت‌هایی که در این رویکرد آزاد می‌شود ظرفیت جوانان است. ما باید برنامه‌ریزی داشته باشیم که تا ظرفیت و توانمندی جوانان را در هر عرصه‌ای که هست از دو آفت و آسیب مصون بداریم.

 

وی ادامه داد: استعداد و توانمندی‌های جوانان ابتدا باید از آفت انفعال مصون نگاه داشته شود چرا که هیچ چیز بدتر از این نیست که جوان ما که زمانی می‌توانست در 17 و 18 سالگی در سخت‌ترین عرصه‌ها همانند دفاع مقدس نقش فرماندهی را ایفا کند، ظرفیتش منفعل شده و نداند که چگونه باید از ظرفیت و توانمندی خود استفاده کند و نکته دوم نیز این است که از انحراف این ظرفیت‌ها جلوگیری شود و توانایی و نشاط جوانی با آسیب‌های اجتماعی دچار این دو آسیب انفعال و انحراف شود.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: هر مقدار ظرفیت جوانی بتواند در مسیر تعالی و پیشرفتی که متناسب با ظرفیت‌های فعال و پویا شود در آن زمان تنها او نیست که هم‌پویا شده و از آنجایی که جوان موتور محرک جامعه است در حقیقت ظرفیت جامعه و کل جامعه نشاط و پویایی پیدا می‌کند و یک ظرفیت بزرگ را شامل می‌شود.

 

جلیلی خاطرنشان کرد: ما شاهد هستیم که برخی کشورهای غربی نه تنها برای جوانان خود بلکه حتی برای جوانان ما نیز برنامه‌ریزی می‌کنند و زمانی که می‌بینند یک جوان ایرانی در یک دانشگاه خوب تحصیل می‌کند به وی در دانشگاه‌های خود پذیرش می‌دهند تا ظرفیت وی را به خدمت خود درآورند. در حالیکه من مطمئن هستم که همان جوان علاقمند است تا ظرفیت خود را در جهت خدمت به کشور خود بگیرد. اگر آنها می‌توانند برای جوانان ما برنامه‌ریزی کنند یقینا ما نیز می‌توانیم برای ظرفیت جوانان خودمان برنامه ریزی بسیار خوبی داشته باشیم تا این توانمندی، استعداد و ظرفیت‌های جوانانمان را در مسیر صحیح خود به شکل پویا و فعال به کار گیریم.

جلیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای حمایت از جوانان چیست، اظهار داشت: در هفته‌های اخیر که به بهانه انتخابات به شهرهای مختلف سفر می‌کنم؛‌ در هر سفر خیل عظیمی که با آنها روبرو می‌شوم جوانان هستند که این نشانگر پویایی جوانان است؛ بنده دو بحث علاقه به استمرار انقلاب در مسیر خود و اشتغال را مطرح می‌کنند.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سفر خود به یکی از روستاهای اراک که 25 شهید تقدیم انقلاب کرده بود، ادامه داد: یکی از جوانان این منطقه که تحصیلات عالیه و حتی مقالات ISI داشت اما گفت که بیکار هستم از این رو باید ببینیم چه برنامه‌ای برای خارج کردن جوانان از این وضعیت وجود دارد.

 

وی به ظرفیت جوانان در دوران دفاع مقدس اشاره و تصریح کرد:‌ امروز جوانان نه تنها نباید بیکار باشند بلکه باید کارآفرینی کنند.

 

جلیلی ادامه داد: ما اگر به گرانی و بیکاری اشاره می‌کنیم یکی از راه حل‌های رفع این وضعیت بها دادن به تولید است که در عرصه‌های مختلف کشاورزی و صنعتی و فرهنگی و IT وجود دارد؛ طبق مصوبه مجلس ما 15هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای کشاورزی اختصاص داده‌ایم و از طرف دیگر عرصه‌های کشاورزی نیز بسیار مناسب است.

 

جلیلی با تأکید بر اینکه باید با یک مدیریت مناسب این موضوعات کنار یکدیگر قرار گیرد، یادآور شد: این به شرطی است که دولت با کمک خود زمینه‌ای را فراهم آورد تا محصولات یک جوان کارآفرین در این حوزه خریداری و حتی صادر شود.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه هنر امام باور جوانان و اعتماد به آنها بود خاطرنشان کرد: ما باید امروز به یک جوان در این حد اعتماد کنیم که به وی تسهیلاتی بدهیم که یک کارگاه صنعتی یا مجتمع کشاورزی ایجاد کند و در این صورت ظرفیت بزرگی آزاد خواهد شد و در این صورت نه تنها بیکاری نخواهد بود بلکه می‌بینیم جوانانی که یک زمان یک گردان را فرماندهی می‌کردند امروز جوانان دیگر را مدیریت کرده و برای آنها کار ایجاد می‌کنند.

 

وی در خصوص گرانی و کاهش ارزش پول ملی که مورد سؤال مجری قرار گرفته بود درباره برنامه‌های خود اظهار داشت: تورم وقتی بروز پیدا می‌کند که نقدینگی در جامعه بیش از کالا باشد و راه حل آن نیز این است که به تولید کالا کمک شود و اگر بر این مبنا به سیاست‌های تولیدی پرداخته شود هم موجب افزایش کالا و هم افزایش اشتغال خواهد شد.

 

این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: ما ظرفیت‌های تولیدی بسیار خوبی داریم و در همین بحث کشاورزی ما 11میلیارد دلار در سال محصولات کشاورزی وارد می‌کنیم درحالی که همه محصولات مثل گندم و برنج و شکر در داخل امکان تولید آن وجود دارد بنابراین اگر این 11میلیارد دلار را بین جوانانی که امروز متخصص هستند قرار دهیم حتماً ظرفیت‌های کشاورزی افزایش یافته و بر روی کاهش تورم نیز اثرگذار خواهد بود.

 

وی در خصوص روابط ایران با سایر کشورها از جمله اتحادیه اروپا، آمریکا و کشورهای همسایه اظهار داشت: یکی از بهترین راه‌های مقابله با تحریم‌ها استفاده از ظرفیت‌های داخلی است و اگر این نگاه را داشته باشیم، تحریم‌ها تبدیل به فرصت خواهد شد؛ ضمن اینکه در روابط با سایر کشورها نیز این ظرفیت وجود دارد البته ما به جز چند قدرت معدود در دنیا می‌توانیم با بسیاری از کشورها ارتباط خوب و دوستانه داشته باشیم.

 

جلیلی به حضور خود در معاونت اروپا و آمریکا اشاره کرد و ادامه داد: بنده در آن دوره به حوزه آمریکای لاتین توجه جدی کردیم و ظرف دو سال توانستیم حجم روابط اقتصادی خود را با آنها به حدود 5میلیارد دلار برسانیم بنابراین نباید تصور کنیم که ظرفیت‌های اقتصادی فقط در چند کشور معدودی است که در مقام دشمنی با ایران هستند.

 

وی به لزوم ارتباط مناسب اقتصادی با همسایگان کشورمان اشاره و اضافه کرد: بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی خود را می‌توانیم در این زمینه فعال کنیم و عراق و افغانستان امروز بسیاری از کالاهای ما را به دلیل مشکلات داخلی طالب هستند و حتی می‌توان در زمینه تجاری نیز فعال شد و صادرات انجام داد.

 

این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، افزود: چه در کشورهای همسایه ایران و چه در کشورهای آمریکای لاتین ظرفیت‌هایی وجود دارد که حتی برای صادرات بخش‌های فنی و مهندسی می‌توان به آنها توجه داشت.

 

وی در خصوص حوزه نظام آموزشی و برنامه خود برای تولید علم در دانشگاه‌ها تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های خوب جوانان ما امروز در دانشگاه‌ها نیروی خلاقی است که باید از آنها استفاده کرد و در این حوزه نباید فقط به ترجمه و کپی‌برداری بسنده کنیم؛ این ظرفیت و استعداد خوبی که جوانان دانشجو دارند طوری که برای جذب آنها در دنیا برنامه‌ریزی می‌شود باید خودمان برای آنها برنامه‌ریزی کنیم تا آنها منشأ تحول علمی و تولید علم شوند.

 

جلیلی با بیان اینکه متوسط سن دانشمندان هسته‌ای ما همسن انقلاب است، افزود: اگر ما توانسته‌ایم امروز به عنوان 10 کشور برتر هسته‌ای مطرح باشیم به برکت دانشمندان جوان هسته‌ای بوده که در داخل کشور عرصه برای آنها فراهم شده است.

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی به شهدای هسته‌ای کشورمان اشاره و یادآور شد:  این شهدا هیچ مقطع تحصیلی خود را در خارج از کشور درس نخوانده بودند اما به یک شکوفایی رسیده و ظرفیتشان به گونه‌ای آزاد شده بود که دشمن به علت احساس ترس آنها را به شهادت رساند.

 

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت دانشجویان با استعداد به صورت حداکثری یک بحث اساسی است، گفت: آنها باید در بستری قرار بگیرند که از دانشجویی به دانشمندی تبدیل شده و منشأ اثر شوند.

 

جلیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مهمترین نقد شما به وضعیت دانشگاه‌ها چیست و چه برنامه‌ای برای تحریم‌های علمی و کمبود بودجه در این بحث دارید، اظهار داشت: در صحبت از نخبگان نباید فقط به سراغ چند دانشگاه مطرح کشور برویم چرا که ممکن است نخبگانی در اطراف کشور باشند که در نقاط محروم استعدادهای بسیار شایسته‌ای باشند که مجال بروز نداشته‌اند از این رو باید سازوکاری تعبیه کرد که اطمینانی برای ما حاصل شود تا اکثریت نخبگان کشور توسط آن سازوکار شناخته شوند.

جلیلی افزود: سالانه چند صد میلیون تومان بودجه‌هایی که برای پژوهش‌های علوم انسانی اختصاص داده می‌شود اگر به خوبی مدیریت شود و در اختیار فارغ‌التحصیلان علوم انسانی قرار گیرد می‌تواند با ایجاد مؤسسات و شرکت‌ای علوم انسانی برای فارغ‌التحصیلان اشتغالزایی بکند.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رویکرد شما دربرابر الگوسازی رسانه‌های غربی برای فرهنگ‌سازی در بین جوانان ما چیست، خاطرنشان کرد: من تصوری که از جوانان‌مان دارم تصور یک جوان رشید ایرانی است. جوانی که وقتی به او فرصت داده می‌شود، ویژگی‌های خود را بخوبی بروز خواهد داد. مثلا شهدا و جوانانی که ظرفیت خود را بخوبی در دفاع مقدس نشان دادند.

 

وی افزود: اگر ما در الگوسازی برای جوانان‌مان پیشدستی کنیم، الگوهای بسیار زیادی در همین 34 سال گذشته وجود دارد که هر کدامشان می‌توانند الگوی کاملی باشد. همه جوانان ما چون فطرتشان پاک است این الگوهای شایسته را تحسین می‌کنند و جذب آنها می‌شوند.

 

جلیلی تاکید کرد: ما قبل از اینکه از غرب در زمینه الگوسازی بهراسیم باید ببینیم در ارائه الگوهای شایسته خودمان چقدر کار کرده‌ایم و الگوهای جوانان ما همه‌شان شهید نشدند بلکه بسیاری از الگوها زنده هستند. مثلا شهید احمدی روشن نمونه یک جوان الگوست که دیدیم چگونه با شور و علاقه برای پیشرفت کشور تلاش می‌کرد. پس اگر الگوسازی درستی داشته باشیم مشکلات فرهنگی‌مان برطرف می‌شود.

 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای نظام آموزش و پرورش چیست، گفت: یکی از بحث‌های مهم در آموزش و پرورش این است که بجای محفوظات، تفکر دانش‌آموزان را باید پرورش بدهیم.

 

جلیلی افزود: یکی از بحث‌هایی که وجه تمایز آموزش و پرورش ما با سایر کشورهاست، این است که دانش‌آموز باید این تحمل را داشته باشد که علاوه بر رابطه ارزی بتوند رابطه طولی مسائل را نیز درک کند، یعنی وقتی می‌گویم علت و معلول، در کنارش بگوییم که همه علت‌ها به خدا برمی‌گردد و علت اصلی خداوند است و از همان جاست که دیدگاه‌های آن نسبت به مسائل الهی جنبه عملی می‌یابد.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به جوان بودن کشور برنامه شما برای تفریح و ورزش جوانان چیست، گفت: اینکه می‌گوییم محیط‌های تفریحی ذهن همه به سمت محیط‌های خاصی می‌رود اول باید منظورمان از محیط‌های تفریحی را تعریف کنیم. مثلا اگر ما در ورزش فقط به فوتبال بپردازیم، و تفریح را به فوتبال تنظیم دهیم این نوع نگاه به ورزش نگاه درستی نیست. تفریح عام‌تر از این مباحث است. مثلا من وقتی می‌بینم هیئت‌های سینه‌زنی و عزاداری که تشکیل می‌شود اکثر آنها جوانان هستند و 4،5 هزار جوان زودتر می‌آیند و بعد از پایان جلسه یک احساس رضایت و خوبی دارند، این هم تفریح است، لذا باید از تفریح تعریف درستی داشته باشیم به همین علت باید ظرفیت اماکن تفریحی را افزایش دهیم.

 

وی افزود: به هرحال یک سری محیط‌های تفریحی وجود دارد که متعلق به دولت هم است که معمولا در اکثر اوقات بلااستفاده است. مثلا در اکثر وزارتخانه‌ها سالن‌های ورزشی دارند که می‌شود آن را در اختیار عموم مردم نیز قرار داد و یا برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در شمال ویلاهایی دارند که بسیار نیز خوب است ولی می‌توانند این ویلاها در تمام طول سال در اختیار جوانان و مردم قرار بگیرد.

 

جلیلی خاطرنشان کرد: من در حوزه فرهنگی در حال حاضر دو دغدغه اساسی دارم، ما برخی ظرفیت‌ها و آثار فرهنگی بسیار خوبی داریم که تولید شده است ولی توزیع آن خوب انجام نشده است. از سوی دیگر ظرفیت‌های فرهنگی مناسبی داریم که به مرحله تولید نرسیده است و از ظرفیت جوانان برای تولید آثار فرهنگی استفاده نشده است که این ظرفیت باید مورد استفاده قرار گیرد.

جلیلی در ادامه در خصوص دغدغه جوانان، اظهار داشت: وقتی گفته می شود دغدغه جوانان، تنها به یک جماعت محدود توجه می شود که غالبا جانان شمال تهران هستند نه جوانان کل کشور.

وی افزود: دغدغه جوانان کشور با هم متفاوت است و شاید دغدغه یک جوان تهرانی دغدغه جوان شهرستانی نباشد.

جلیلی ادامه داد: به عنوان مثال یک جوان مصرف‌کننده محصولات فرهنگی است و جوان دیگر قابلیت تولید این محصولات را دارد که طبیعتا دغدغه‌هایشان متفاوت است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد‌: مهمترین وظیفه هنر در جامعه این است که تجربیات زیباشناختی آحاد جامعه را به هم منتقل کند و موجب هم‌افزایی آنها شود.

جلیلی تاکید کرد: رسالت هنر برای جوانان این است که آنها بتوانند فضاهایی را تجربه کنند که در زمان عادی امکان ندارد.مانند تجربه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم مهمترین وظیفه دولت منتخب دولت باید این باشد که زمینه و بستری را فراهم کند تا ظرفیت آحاد جامعه بخصوص جوانان شکوفا شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر جوانی احساس کرد توانایی و استعدادی دارد نه تنها نباید نگران این باشد که اگر به ادارات دولتی مراجعه کند مانع او می‌شند، بلکه باید احساس کند که این ادارات به او کمک می‌کنند تا ظرفیتش به شکوفایی و پیشرفت برسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول