اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

مؤمنی در گفت‌وگو با فارس:

بحران سوریه و حمایت از معارضین، ترکیه را از نظر اقتصادی و امنیتی با مشکل مواجه کرد

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بحران سوریه و حمایت از معارضین، ترکیه را از نظر اقتصادی و امنیتی با مشکل مواجه کرده است.

بحران سوریه و حمایت از معارضین، ترکیه را از نظر اقتصادی و امنیتی با مشکل مواجه کرد

به گزارش خبرگزاری فارس، شهرهای ترکیه در 10 روز گذشته شاهد تظاهرات گسترده اعتراض آمیز مردمی علیه سیاست‌های آنکارا بوده است، در این تظاهرات بنا به اذعان رسانه‌های غربی نزدیک به دو هزار نفر بازداشت شده‌اند و ده‌ها نفر نیز در درگیری با پلیس زخمی و حتی کشته شده‌اند. اعتراض به قطع درختان در میدان «تقسیم» استانبول بهانه‌ای بود تا مردم به خیابان‌ها بریزند. رخدادها اگر چه به بهانه تبدیل یک پارک به مرکز خرید بوده، ولی ریشه در مسائل عمیق تری دارد و مسلما دارای پیامدهایی گوناگونی در بعد داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است. اکنون نیز این درگیری‌ها به شهرهای ازمیر، آنکارا، آنتالیا و قونیه هم کشیده شده است.

میرقاسم مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی فارس معتقد است که بحران ترکیه ریشه در مشکلات و رقابت‌های و سیاست‌هایی دارد که در 3 سال گذشته ایجاد شده است. با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه با نخست وزیری رجب طیب اردوغان بحث و رقابت با نظامیان و احزاب لائیک بر سر موضوع سیاست خارجی دولت ایجاد شد.

وی با اشاره به بحران سوریه تصریح کرد: 2 کشور سوریه و ترکیه در طول سال‌ها روابط  نسبتا خوب و مبادلات اقتصادی داشتند. با بروز بحران سوریه، ترکیه که در ابتدا به عنوان میانجی وارد شده بود به مرور به حمایت از معارضین گرایش پیدا کرد. این در حالی بود که اردوغان انتظار داشت که بشاراسد در عرض یک سال سقوط کند و بر همین اساس سیاست خارجی خود را دنبال و در راستای چنین نگاهی دست به حمایت همه جانبه از معارضین زد.

کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: بحران سوریه و حمایت از معارضین، ترکیه را از نظر اقتصادی و امنیتی با مشکل مواجه کرد. بمب گذاری ها در ترکیه، موج آوارگان سوریه و عدم سقوط بشار اسد در عرض یک سال این مشکلات را مضاعف کرد.

مومنی گفت: صنعت توریسم ترکیه که از منابع درآمدزایی در این کشور محسوب می‌شود متاثر از بحران سوریه شد و عدم وجود امنیت روانی و نگرانی مردم از بروز جنگ در مرزهای کشورشان از دلایل ایجاد اعتراضات شد به طوری که اعتراض به قطع درختان میدان تقسیم بهانه شد برای بخشی از مردم که نگرانی ها و اعتراضات خود را از نبود امنیت و بروز مشکلات به نمایش بگذارند.

وی با اشاره به عدم تحقق وعده‌های اردوغان در ایجاد ثبات و امنیت و مردم سالاری در ترکیه گفت: احزاب لائیک و جمهوری خواه نیز از این شرایط استفاده کرده و نیروهای خود را سازمان دهی کردند تا طیف‌های مخالف را هدایت کنند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول