اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

علیه بیماری تب‌برفکی

7000 راس گاو در ریگان واکسینه می‌شوند

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: 7000 رأس گاو علیه بیماری تب‌برفکی در ریگان واکسینه می‌شوند.

7000 راس گاو در ریگان واکسینه می‌شوند

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: از امروز به مدت 20 روز کاری تعداد 7 هزار رأس گاو توسط مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی و در قالب سه اکیپ عملیاتی در دو بخش مرکزی و گنبکی با اولویت مناطق با ضریب خطرپذیری بالا شهرستان علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.

وی افزود: تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سُم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان ابراز داشت: این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و متعاقبا تاول‌ها در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است، پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

جعفری عنوان کرد: این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند.

وی تصریح کرد: گاو٬ گاومیش٬ گوسفند٬ بز٬ خوک٬ گوزن و آهو به بیماری تب‌برفکی حساس است، ویروس عامل بیماری نوعی پیکورنا ویروس و عضو شاخص جنس آفتوویروس است، ویروس مولد بیماری تب‌برفکی از جمله مقاوم‌ترین ویروس‌های شناخته شده در طبیعت است.

جعفری ابراز داشت: این ویروس قادر است در محیط خارج از بدن دام تا مدت 40 روز در بستر فضولات و ترشحات بدن زنده و عفونت‌زا باقی بمانند و هفته‌ها در خوراک دام و فرآورده‌های دامی از جمله پشم و پوست دام زنده مانده و از مکانی به مکان دیگر انتقال یابد.

وی افزود: نخستین علامت کم‌اشتهایی، افسردگی، تب بالا، بی‌حالی و لرزش است و تولید شیر تا یک سوم مقدار اولیه کم و ترشح بزاق زیاد می‌شود و به خاطر درگیری دهان دام ملچ و ملچ می‌کند و دام ممکن است در اثر درد دندان قروچه کند در لب، گونه‌ها، زبان، منخرین، سر پستان بین انگشتان، تاج سم وزیکول‌هائی دیده شود.

این مسئول تصریح کرد: گاهی بر روی پلک چشم نیز وزیکول دیده می‌شود و دردناک شدن سم سبب ایجاد لنگش در دام می‌شود و بعد از رسیدن وزیکول‌ها که معمولا 24 ساعت طول می‌کشد، وزیکول‌ها پاره شده و جای آن‌ها یک زخم باقی می‌ماند.

جعفری بیان کرد: ضایعات دهان بعد از چند روز بهبود می‌یابند، اما ضایعات بین انگشتان و پستان ممکن است به عفونت‌های ثانویه دچار شوند.

وی از جمله اقدامات لازم در کنترل و پیشگیری از این بیماری را انجام واکسیناسیون دام‌های منطقه، کنترل حمل و نقل دام زنده بر اساس موازین سازمان دامپزشکی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی و ضدعفونی و انجام اصول مدیریت بهداشتی جایگاه دام ذکر کرد.

جعفری بیان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون چهار مورد کلاس آموزشی و ترویجی در این زمینه، ضدعفونی جایگاه 19 دامداری روستایی به صورت رایگان انجام شده است و از 18 خرداد ماه سال جاری و به مدت 20 روز کاری تعداد 7 هزار رأس گاو توسط مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی و در قالب سه اکیپ عملیاتی در دو بخش مرکزی و گنبکی با اولویت مناطق با ضریب خطرپذیری بالا شهرستان علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.

انتهای پیام/80014/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول