اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس راهور استان کردستان اعلام کرد

توقیف 3169 دستگاه موتورسیکلت متخلف در کردستان

رئیس پلیس راهور استان کردستان با اشاره به اقدامات پلیس در راستای پیشگیری از انجام تخلفات از توقیف 3 هزار و 169 دستگاه موتورسیکلت متخلف طی دو ماه نخست سال جاری خبر داد.

توقیف 3169 دستگاه موتورسیکلت متخلف در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، لزوم ساما‌ندهی ترافیک برای شهرها همواره مورد توجه کارشناسان و شهروندان بوده است. به همین دلیل با سیدعارف قادرزاده رئیس پلیس راهور کردستان گفت‌وگوی را انجام داده‌ایم.

فارس: آمار تصادفات در سال 91 نسبت به مدت مشابه سال قبل چگونه بوده است؟

قادرزاده: در سال 91 در مجموع تصادفات فوتی و جرحی نسبت به سال قبل 7 درصد کاهش داشته است.

فارس: آمار تصادفات فوتی و جرحی در 2 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته چگونه بوده است؟

قادرزاده: تصادفات فوتی و جرحی در 2 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 4 درصد کاهش داشته است.

فارس: چند دستگاه خودرو توقیف شده است؟

قادرزاده: 3 هزار و 169 دستگاه موتورسیکلت به علت انجام حرکات و تخلفات خطرناک و حادثه‌ساز توقیف شده‌اند.

فارس: آمار فوت شدگان در این مدت چقدر بوده است؟

قادرزاده: تعداد فوت شدگان نسبت به مدت مشابه 2 ماه سال قبل 8 نفر بوده که هیچ تغییری نکرده است.

فارس: برای روانسازی ترافیک چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

قادرزاده: پلیس برحسب وظیفه نسبت به طرح معضلات ترافیکی در جلسات مختلف شورای ترافیک استان و شهرستان‌ها و همچنین انعکاس آنها به مسئولان استانی و شهرستانی اقدام کرده است و از طرف دیگر نسبت به استقرار تیم‌های گشت خودرویی و موتوری و پیاده برای روان‌سازی ترافیک اقدام می‌کند.

پلیس راهنمایی و رانندگی همچنین موضوعاتی از جمله ساماندهی تردد عابرین پیاده، تمرکززدایی از هسته مرکزی شهرها به ویژه شهر سنندج، ایجاد پارکینگ‌های عمومی، تقاطع‌های غیر‌همسطح، شناسایی نقاط پرتصادف و ایمن‌سازی آنها، اعمال محدودیت‌های مقطعی، اجرای طرح کارت مکانیزه و نصب دوربین‌های ثبت تخلف را به صورت ویژه در دستور کار قرار داده است.

بعضی از این طرح‌ها در حال اجرا بوده و بعضی از آنها همچنان در حال پیگیری است. ضمناً یکطرفه کردن تعدادی از خیابان‌ها از جمله طرح‌های انجام شده در همین راستا بوده است.

در راستای روان‌سازی ترافیکی در حال حاضر پلیس راهنمایی و رانندگی با بهره‌گیری از مجهزترین مرکز پایش تصویری بر وضعیت ترافیک شهرها نظارت می‌کند و از طریق همان دوربین‌ها برای رانندگان که مرتکب تخلف می‌شوند قبض جریمه صادر کرده و به آدرس مالکان خودروها ارسال می‌کند.

فارس: آیا اجرای طرح یکطرفه کردن خیابان‌ها در روان‌سازی ترافیک مؤثر بوده است؟

قادرزاده: اجرای این طرح در روانی ترافیک و حذف گروه‌های ترافیکی موثر بوده، ضمن اینکه ممکن است محدودیت‌ها و مشکلاتی را برای ساکنین  محلات همجوار این خیابان‌ها به دنبال داشته باشد.

فارس: برای کاهش ترافیک چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

قادرزاده: ترافیک به معنای آمد و شد وسایل نقلیه و اشخاص است لذا برای کاهش حجم ترافیک یا توزیع ترافیک در معابر یک شهر مولفه‌های زیادی تاثیرگذار است که قسمت اعظم این مولفه‌ها در حیطه وظایف پلیس نیست؛ تمرکززدایی از هسته مرکزی شهر با ایجاد مراکز تجاری، خدماتی و اداری در محلات مختلف شهر، تفرجگاه‌ها و مراکز تفریحی در محلات حاشیه‌ایی، ساماندهی سیستم حمل و نقل عمومی و ترغیب شهروندان به استفاده از آن، پارکینگ‌های عمومی به منظور جلوگیری از توقف‌های منجر به سد معبر در معابر، پایانه‌های مسافربری در نقاط مختلف هسته مرکزی شهر آن هم در خارج از سطح سواره‌رو به نحوی که دسترسی آسان در ساعات مختلف مقدور باشد، ساماندهی تردد عابرین پیاده به نحوی که تردد وسایل نقلیه و ترددهای طولی و عرضی عابرین با هم تلافی نکنند و ایجاد تقاطع‌های غیر همسطح در تعدادی از تقاطع‌های همجوار هسته مرکزی شهر از جمله مواردی هستند که در وضعیت فعلی می‌توانند موجبات کاهش حجم ترافیک را فراهم آورند.

ضمن اینکه انجام طرح‌های دیگری همانند ایجاد خطوط سریع‌السیر اتوبوسرانی (با انجام تعریض معابر)، منوریل و ... نیز قطعاً موجب تشویق شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و عدم استفاده از خودروهای شخصی خواهد شد.

فارس: مهم‌ترین عامل تصادف درون‌شهری چیست؟

قادرزاده: در وقوع تصادف عامل انسانی بیشترین نقش را دارد و بیشترین علل تصادف در معابر شهری عدم رعایت حق تقدم، عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ است.

رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، حقوق دیگران، صبر و شکیبایی در رانندگی، توجه به توصیه‌ها و تذکرات پلیس از مواردی است که رانندگان باید مدنظر قرار دهند.

فارس: بیشترین تصادفات در چه مناطقی از شهر رخ می‌دهد؟

در حال حاضر بیشترین تصادفات در خیابان‌های اصلی، تقاطع‌ها و میادین رخ می‌دهد؛ البته از تصادفات بلوارها، خیابان‌های فرعی، کوچه‌ها و محلات حاشیه‌ایی نباید غافل بود.

فارس: در دو ماه نخست سال جاری چند فقره گواهینامه جدید صادر شده است؟

قادرزاده: 4 هزار و 265 فقره انواع گواهینامه‌های جدید صادر شده است.

از آنجایی که از تعداد 8 نفر فوت شده در تصادفات در دو ماه سال 92، 5 نفر کودکان هستند که به علت سهل‌انگاری اولیا جان خود را از دست داده‌اند لذا همان طوری که در ماه‌های گذشته نیز اعلام شد، نقش خانواده‌ها در پیشگیری از وقوع تصادفات و آسیب‌های کودکان، افراد مسن و موتورسواران بسیار مهم است و چنانچه در فروردین و اردیبهشت‌ماه به این موضوع توجه می‌شد هم‌اکنون این افراد در میان ما بودند.

ضمن اینکه به خانواده‌ها توصیه می‌شود که از رها کردن کودکان در کوچه و خیابان به صورت پیاده یا با دوچرخه اجتناب کرده و رانندگان در هنگام ورود و خروج خودرو به داخل پارکینگ و همچنین تردد در کوچه‌ها مراقب کودکان بوده و هر لحظه منتظر ورود ناگهانی کودکان از در منزل به داخل کوچه داشته باشند.

گفتنی است؛ که افراد مسن نیز در هنگام تردد در معابر به علت کاهش بینایی و شنوایی، قدرت تحرک، قدرت تشخیص فاصله و عدم امکان تخمین سرعت وسایل نقلیه به شدت در معرض وقوع تصادف و برخورد با وسایل نقلیه قرار دارند.

لازم به ذکر است که علاوه بر این دو گروه آسیب‌پذیر، موتورسواران فاقد کلاه ایمنی نیز از آسیب‌پذیرترین اقشار بوده که لازم است خانواده‌ها به ایفای نقش خود در رابطه با هر سه قشر فوق توجه داشته باشند تا شاهد آسیب و صدمه دیدن و فوت این افراد نباشیم.

---------------------------

مصاحبه از الهام امانی

---------------------------

انتهای پیام/79016/ز40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول