اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان:

7 هزار متقاضی وام مسکن در نوبت دریافت وام هستند/ 140 هزار مسکن خالی در اصفهان

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان گفت: ظرفیت پرداخت وام اولیه مسکن 3 هزار پرونده است که اکنون 7 هزار متقاضی در نوبت دریافت وام مسکن هستند.

7 هزار متقاضی وام مسکن در نوبت دریافت وام هستند/ 140 هزار مسکن خالی در اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمود محمودزاده ظهر امروز در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به بحث مسکن مهر روستایی و شهری اظهار کرد: در استان اصفهان مسکن شهری و روستایی را با ظرفیت بالای 210 هزار واحد آغاز کردیم و این در حالی بود که در سال 85 کل پایه آماری مسکن واحدهای ساخته شده یک میلیون و 180 هزار واحد مسکن شهری و روستایی در سطح استان بود.

وی با بیان اینکه از سال 86 بحث مسکن مهر مطرح و سال 88 اقدامات اجرایی آغاز شد، افزود: با آغاز به کار ساخت‌و‌ساز مسکن مهر از سال 88، 20 درصد افزایش ظرفیت ساخت‌و‌ساز در مسکن شهری و روستایی افزایش یافت.

*با ساخت مسکن مهر افزایش ظرفیت مسکن 10 برابر شد

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان تصریح کرد: قبل از ساخت مسکن مهر کل واحدهای حمایتی 14 هزار و 300 واحد بود که با افتتاح مسکن مهر تا اردیبهشت‌ماه جاری 140 هزار واحد به بهره‌برداری رسید و این تعداد واحد 10 برابر اقدامات مسکن پیش از اضافه شدن مسکن مهر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 70 هزار واحد مسکن مهر در بخش تعاونی و خود مالکی و انبوه‌سازی باقی مانده و در حال ساخت است.

محمودزاده با اشاره به اینکه مسکن مهر از ابتدا و طبق قانون ساماندهی ساختمان برای اقشار کم‌درآمد برنامه‌ریزی شد که قیمت زمین از قیمت مسکن حذف شود، ادامه داد: برای پوشش سایر سلایق پروژه‌های خودمالکی هم اضافه شد که بخش خودمالکی و انبوه‌سازی نیز اضافه و در کنار مسکن مهر به ساخت‌و‌ساز مشغول شدند.

وی با اشاره به اینکه دو نوع توسعه درونی و برونی داریم، گفت: توسعه درونی نوسازی و بازسازی بافت فرسوده است؛ در حالی که توسعه برون‌زا در شهرهای جدید است که سیاست آن بر توسعه کالبدی نیست، چراکه نظام تراکنش جمعیت را به هم می‌زند.

*38هزار واحد مسکن مهر در فولادشهر، شهرک مجلسی و بهارستان

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در شهرهای جدیدی همچون فولادشهر مجلسی و بهارستان از جمله شهرهای جدید مسکن‌ساز است که  38 هزار واحد 99 ساله در آنها در حال ساخت و بقیه به صورت خودمالکی و یا انبوه‌سازی است.

وی با بیان اینکه متقاضیان و گروه‌هایی که در توسعه شهری و بهسازی بافت فرسوده نیز اقدام کردند، وام مسکن دریافت کردند، افزود: 23 هزار واحد مسکن در راستای توسعه کالبدی شهر اصفهان وام بهسازی مسکن فرسوده دریافت و هیچ ممنوعیتی در دریافت وام بافت فرسوده نبوده است.

محمودزاده تصریح کرد: همچنین در بخش خودمالکی در شهرهای بالای 25 هزار نفر، کل برنامه‌ها 74 هزار واحد بوده که سه پنجم آن خود مالک بوده است.

وی با طرح این سئوال که چرا مسکن مهر در بافت فرسوده انجام نشد، اظهار کرد: مسکن مهر در بافت فرسوده انجام نشد، چراکه هدف حذف قیمت زمین از مسکن بود و برای همین منظور شهرهای اطراف کلان شهرهای مسکن مهر به وجود آمد.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان با اشاره به اینکه مسکن از کالای سرمایه‌ای تبدیل به کالای مصرفی نشده است، ادامه داد: در حال حاضر ارتباط شهرهای جدید با اصفهان همچون فولادشهر و بهارستان با ایجاد مترو در حال انجام است که متروی بهارستان با اتصال به خط انتهایی به سمت ترمینال صفه به اصفهان وصل می‌شود.

وی اضافه کرد: هفت کیلومتر متروی جاده فولادشهر در حال انجام است، اما مهم‌ترین مشکل فعلی بحث آزادسازی است که از مسئولان محلی انتظار همکاری برای آزادسازی داریم.

*اصفهان 140 هزار واحد مسکونی خالی دارد

محمودزاده تأکید کرد: بر اساس آمار نفوس سال 90 ،140 هزار واحد مسکونی خالی در اصفهان وجود دارد؛ این در حالی است که کل نیازمندان مسکن اصفهان از 140 هزار نفر کمتر و ما کمبود مسکن در اصفهان نداریم، اما مسکن همچنان به عنوان کالای سرمایه ای دیده می‌شود.

وی گفت: کنترل بازار مسکن بین دستگاهی است و به عواملی همچون مالیات و نظارت بر خرید و فروش نیز تأثیر دارد.

*به 3 هزار متقاضی وام مسکن داده می‌شود/7 هزار پرونده در نوبت وام مسکن هستند

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان با اشاره به وام مسکن ادامه داد: در بخش وام مسکن از 15 بهمن‌ماه اقدامی برای وام نشده است، اما امسال وام مسکن آغاز و 3 هزار وام مسکن ارائه می‌شود که این ظرفیت 7 هزار پرونده در نوبت است.

وی اضافه کرد: البته ادامه این روند مسکن مهر و نیز پرداخت وام به سیاست دولت آینده برمی‌گردد؛ هرچند کاندیداهای ریاست جمهوری بر روی مسکن مهر اتفاق‌نظر دارند.

محمودزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث پروژه‌های بخش راه اظهار کرد: در سال 91 به دلیل مشکلات مالی اختصاص اعتبارات زیر 10 درصد است، در حالی که 620 کیلومتر راه در حال اجرا، ساخت‌وساز، بهسازی و ساماندهی است.

* 200 کیلومتر جاده‌سازی در اصفهان صورت گرفته است

وی گفت: تاکنون 200 کیلومتر راه روستایی و 13 تقاطع غیرهمسطح و پل کار شده است که 42 پروژه اکنون آماده افتتاح و 25 مورد در حال استفاده است که هنوز افتتاح رسمی نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان افزود: 15 پروژه بزرگ در حال آسفالت است که براساس برنامه‌ریزی در هفته دولت به اتمام می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به پروژه‌های مهر ماندگار تصریح کرد: چند پروژه بیمارستانی و چند پروژه راه جزء مهر ماندگار راه و شهرسازی است که بیمارستان 24 تخت خواب دهاقان در حال آماده‌سازی، بیمارستان 96 تختخوابی کلیشاد و سودرجان آماده افتتاح در تیرماه، بیمارستان 165 تختخوابی خمینی شهر در شهریورماه بهره‌برداری می‌شود.

*کنار گذر غرب اصفهان تیرماه بهره‌برداری می‌شود

محمودزاده با اشاره به بیمارستان 24 تختخوابی چادگان که 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، به پروژه‌هایی در بخش راه پرداخت و گفت: بزرگراه کنارگذر غربی که 80 کیلومتر در سنوات قبلی و 14 کیلومتر آن باقی مانده است که تیرماه امسال 14 کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد.

*کنار گذر شرق اصفهان پس از پرداخت سهم پیمانکار قبلی فعال می‌شود

وی افزود: کنار گذر شرق اصفهان با مسائلی همچون خلع شریک پروژه و پیمانکار روبرو بوده است که اکنون پیمانکار براساس ماده 48 خلع شد و موضوع به شورای عالی فنی کشور رفت که درصد سهم مشخص شود تا سهم پیمانکار خریداری شود.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان با بیان اینکه کنار گذر شرق اصفهان نقش مهم در حمل و نقل کشور دارد، اظهار کرد: سه فاز این پروژه از آزادراه نطنز به اردستان، فاز دوم اردستان به نایین و فاز سوم جاده نایین تا بعد از بهارستان و محور شیراز است که فاز یک و دو آزاد راه نطنز و نیز جاده باغ رضوان که 64 کیلومتر است که 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی در پایان اذعان داشت: از پروژه‌های مهر ماندگار، پروژه زرین شهر- شهرکرد که پروژه بین استانی است که در حال ساخت باند دوم این پروژه هستیم که پنج کیلومتر انتهای آن باید آزادسازی شود که حداکثر تا پایان خرداد قابل بهره‌برداری است.

انتهای پیام/63012/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول