اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سایه روشن ماراتن تبلیغاتی شوراهای تبریز

با آغاز مهلت قانونی برای تبلیغات انتخاباتی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز، گویی صدای سوت شروع مسابقه دوی سرعت در بین حامیان و طرفداران کاندیداهای انتخاباتی به صدا در آمده باشد تبریز شب‌های پرشور و حالی را به نظاره نشست.

سایه روشن ماراتن تبلیغاتی شوراهای تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، با آغاز مهلت قانونی برای تبلیغات انتخاباتی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز، گویی صدای سوت آغاز مسابقه دوی سرعت در بین حامیان و طرفداران کاندیداهای انتخاباتی به صدا در آمده باشد تبریز شب‌های پرشور و حالی را به نظاره نشست.

خیابان‌های تبریز در آن ساعات روز معمولا خلوت و آرام است اما از پنج شنبه شب این آرامش خنک و سحر انگیز جای خود را به حالتی شورانگیز داد.

هر یک از کاندیداها تلاش می‌کنند تا پیش از سایر رقبا محل‌های تعیین شده و محدود برای تبلیغات را به تسخیر خود درآورند. این روال کار هر شب تبریز است که شاهد تلاش موجی از جوانانی باشد که کار خود را معمولا شبانه آغاز می‌کنند. نصب و الصاق بنرهای مختلف تبلیغاتی، پوسترها و تراکت‌ها به مانند کارناوالی است که در کمتر کشوری می‌توان نظیری برای آن پیدا کرد.

چرا که شیوه تبلیغاتی در جامعه ایرانی با روش‌های مرسوم و معمول جهانی متفاوت است. تبریز نیز این روزها شاهد برخی جلوه‌ها و صحنه‌ها بوده که بازخوانی آنها خالی از لطف نیست.

*****

* رونمایی از آواز انتخاباتی یک خواننده

این روزها چند صنف و شغل وقت و فرصتی برای سر خاراندن ندارند. لیتوگرافی‌ها، چاپخانه‌داران، داربستی‌ها، وانت‌داران و کرایه ماشین‌ها، موتوری‌ها و حتی برخی غذاخوری‌ها و فروشندگان لوازم یک بار مصرف بازار داغی دارند. آنچنان که گاهی بسیاری از مشتریان دایمی خود را هم دست خالی بر می‌گردانند! ای کاش هیئت و یا گروهی تحقیقی و مطالعاتی در یک اقدام ابتکارانه نقش و تاثیر تحولات انتخاباتی و فعالیت‌های تبلیغاتی را بر روی رونق اقتصادی جامعه ایرانی و به ویژه تبریز مورد پژوهش و مطالعه قرار دهد.

* رونمایی از آواز انتخاباتی!

یکی از کاندیداهای انتخاباتی این دوره‌ی شورای اسلامی شهر تبریز که از قضا دستی هم در آواز و سرود‌های انقلابی دارد و اخیرا هم موفق به دریافت مجوز یک کیوسک مطبوعاتی از طرف شهرداری تبریز شده است!! از تازه‌ترین اثر موسیقایی خویش پرده‌برداری کرده است! البته مضمون این آهنگ و سرود با هدف افزایش شور و شوق انتخاباتی و ترغیب مردم به شرکت در انتخابات ساخته شده است. اما کیست که نقش تبلیغات انفرادی این حرکت را نادیده بگیرد؟!

* بد اخلاقی تبلیغاتی از نوع رنگ و اسپری!

حامیان یکی از کاندیداهای انتخاباتی که از قضا از اعضای فعلی شورای شهر تبریز هم می‌باشد در اقدامی سوال برنگیز و غیراخلاقی با اسپری‌های رنگ بر روی بنر کانمدیداهای ریاست جمهوری و حتی بر روی پوستر و بنر برخی دیگر از رقبا و با خط بسیار نازیبا نام کاندیدای مورد نظر خود را نوشته‌اند. لازم است این کاندیدای محترم پیش از آغاز ماراتن تبلیغاتی بایدها و نبایدهای تبلیغاتی حفظ و رعایت شان و منزلت سایر کاندیداها را به حامیان و طرفداران خود یادآوری می‌کرد!

* جمع‌آوری تبلیغات غیرقانونی

در نخستین روز از مهلت قانونی برای تبلیغاتی انتخاباتی شاهد برخی بداخلاقی‌ها، قانون‌شکنی‌ها و تبلیغات نامعقول در سطح شهر بودیم. در همین رابطه شهردار تبریز به سرعت تشکیل جلسه داد و ضمن هشدار به برخی طرفداران کاندیداها، دستور برخورد با هر نوع قانون‌شکنی چه در داخل مجموعه شهرداری و چه از طرف برخی حامیان کاندیداها را صادر کرد.

به نوعی که به سرعت بسیاری از بنرهای بزرگ و غیر مجوز کاندیداها و حتی آویزهای درختی (که غالبا توسط یکی از کاندیداهای مشهور نصب شده بود! ) از سطح شهر و از روی درختان برچیده شد.

* حضور پر رنگ زنان

در این دوره از انتخابات زنان حضور پرشور و فعالی دارند. عکس برخی از کاندیداهای زن با توجه به نوع و حالت عکس آنها و نحوه تبلیغات انتخاباتی‌شان بیشتر به چشم می‌خورد! پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش تعداد نمایندگان شورای شهر تبریز در این دوره (از 11 نفر به 21 نفر)حداقل 4 عضو شورای شهر تبریز را زنان تشکیل بدهند. ضمن آنکه نمی‌توان از انرژی و اراده پنهان زنان تبریز برای اجماع رای برای یک یا چند تن از هم جنسان خود غافل ماند.

کما اینکه در دوره اول شورای شهر تبریز نیز راهیابی دو زن آن هم با رای بسیار بالا کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسی و مدیریتی استان را حیرت‌زده کرد. با توجه به روند تبلیغات کاندیداهای زن و اکثرا جوان این دوره راهیابی چند زن به شورای شهر تبریز دور از ذهن نیست.

*برخی از طرفداران کاندیداها به سطح روکش آسفالت و پل‌های عابر پیاده و ستون‌های روگذرها و زیرگذرهای تبریز هم رحم نکرده‌اند. آنها با استفاده از اسپری‌های رنگی و با خطوط کج و معوج نام کاندیدای خود را نوشته‌اند. این درحالی است که اغلب همین کاندیداها با شعار زیباسازی شهر، توسعه تبریز و بالابردن فرهنگ شهرنشینی به میدان آمده‌اند! 

نگارنده: محمدامین خوش‌نیت 

انتهای پیام/60002/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول