اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

رجبی: طرح ملی حفظ قرآن نیازمند اتاق فکر نخبگان است

یکی از حافظان قرآن کریم کشورمان در رابطه با تربیت 10 میلیون حافظ گفت: تا زمانی که هرکسی برای خودش عمل کند هم‌افزایی لازم در این زمینه بوجود نمی‌آید؛ این طرح نیازمند اتاق فکر نخبگان امر است.

رجبی: طرح ملی حفظ قرآن نیازمند اتاق فکر نخبگان است

«علی رجبی» در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، در رابطه با تاثیر برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بر قرآنی کردن فضای جامعه گفت: قطعا برگزاری این مسابقات بر قرآنی کردن فضای جامعه تاثیرگذار است اما نمی‌توانیم از تمام ظرفیت‌های مسابقات بین‌المللی قرآن در جهت اهدافمان  استفاده کنیم و جا برای کار خیلی زیاد است.

پیشنهاد می‌کنم مدیران اوقاف گروه مشاوران دائمی تشکیل دهند

وی در همین رابطه ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم مسئولان اوقاف برای خودشان گروه مشاوران دائمی قرآنی تشکیل بدهند و با استفاده از نظرات مشورتی کسانی که در رشته‌های مختلف قرآنی فعال هستند از ظرفیت مسابقات بین‌المللی تهران سال‌ به سال استفاده بیشتری کنند، نسبت به گذشته تعالی و رشد زیادی داشتیم اما نسبت به نقطه مطلوب فاصله داریم که جا دارد استفاده بیشتری از ظرفیت‌ها شود تا بتوان از آن به عنوان یک انفجار قرآنی در جامعه استفاده کرد، پیشنهاد اجرایی و عملیاتی هم، بنده و سایر دوستان قرآنی در ذهن فراوان داریم که به ده‌ها مورد می‌رسد.

وحدت عمل در مورد تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم وجود ندارد

این حافظ کل قرآن کریم به طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم و تاثیرگذاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بر آن اشاره کرد و افزود: قاعدتا باید برای تمکین از چنین دستور فاخر و آینده‌نگرانه‌ای تیمی از نخبگان حفظ تشکیل می‌شد، اتاق فکری شامل چند نفر از اساتید حفظ که سالیان سال است در این زمینه مشغول و صاحب تجربه هستند؛ این کار باید زودتر از این انجام می‌شد ولی هنوز هم دیر نشده است، باید نخبگان حفظ قرآن کریم به عنوان بازوی مشورتی کنار مدیران قرآنی کشور قرار بگیرند واینها فکر ارائه دهند تا از طریق مدیریت اجرا شود.

رجبی در همین رابطه ادامه داد: چون چنین کاری نشده است الان پراکنده‌کاری زیاد وجود دارد البته خیز خوبی در این یکی دو سال برداشته شده است اما تا زمانی که هرکسی برای خودش عمل کند هم‌افزایی لازم در این زمینه به وجود نمی‌آید و انرژی افراد از بین می‌رود. می‌‌توان خیلی بهتر از تجارب اساتید حفظ در این زمینه بهره برد، ما کار خود را بنا بر وظیفه در این مورد انجام می‌دهیم اما اگر وحدت در این زمینه بود به تحقق این امر نزدیک می‌شدیم، به طور کلی توقع این بود که موج دادن به حفظ قرآن توسط همین بازوهای مشورتی حافظان صورت بگیرد؛ اگر چنین کاری نشود عملا بعد از چهار پنج سال انرژی فراوانی گذاشتیم و نتیجه شایانی هم نگرفتیم.

شرکت‌کنندگان خارجی به قوانین مسابقات بین‌المللی کشورمان واقف نیستند

وی درباره علل برتری قاریان و حافظان ایران در مسابقات چندسال اخیر نیز گفت: هرسالی باید در همان سال مورد بررسی قرار بگیرد این موضوع نشان‌دهنده قدرت نمایندگان کشورمان در برخی از سال‌هاست اما در بعضی سال‌ها ضعف رقبا بوده است که باعث شده  نمایندگان کشورمان با یک اجرای متوسط بدرخشند. این ضعف هم به خاطر این است که شرکت‌کنندگان خارجی به آئین‌نامه مسابقات کشورمان احاطه ندارند به خصوص در بخش وقف و ابتدا، یعنی اگر در همه این‌سال‌ها که مسابقات برگزار کردیم شرکت‌کنندگاگان سایر کشورها را در جریان قوانین داوری مسابقات کشومان می‌گذاشتیم ممکن بود رتبه‌های برتری نصیب آنها شود چون خیلی از اوقات بسیاری از شرکت‌کنندگان در رشته حفظ، بسیار فاخر و مسلط می‌خوانند ولی چون به قوانین واقف نیستند از کسب عناوین بازمی‌مانند و نماینده ما هم ممکن است با یک خواندن متوسط به رتبه نخست دست یابد.

مسابقات بین‌المللی قرآن تاثیر بسزایی بر افزایش کیفیت نمایندگان کشورمان دارد

این حافظ کل قرآن کریم درباره علل پرورش نخبگان کشورمان که توانسته‌اند در مسابقات بین‌المللی بدرخشند نیز گفت: مسابقات بین‌المللی طی 10 سال گذشته در نمایندگان کشورمان انگیزه‌‌های فراوانی برای بهتر شدن ایجاد کرده است و تشویق و تهییج زیادی ایجاد می‌کند، همچنین این مسابقات باعث برگزاری مسابقه خیر و نیکی بین شرکت‌کنندگان می‌شود اما از طرفی دیگر انگیزه اولیه شرکت‌کنندگان، عشق به قرآن بوده است حتی اگر مسابقه‌ای هم نبود ما کار خود را می‌کردیم اما مسابقات قطعا تاثیر فراوانی بر افزایش سطح کیفیت افراد دارد، خصوصا در سطح عامه قرآن دوستان، نوجوانان و مبتدیان در سراسر کشور تاثیر بسزایی دارد؛ باید هرچه می‌توانیم سطح مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان را ارتقا دهیم، گسترش دهیم، پوشش رسانه‌ای دهیم و سپس ضعف‌ها را برطرف کنیم.

علی رجبی را بهتری بشناسیم

سال تولد؛ 1360 تهران

اساتید؛ موسوی و فاطمیان

شروع فعالیت؛ او در سن 7 سالگی با تشویق پدر، قصارالسور را حفظ کرد و پس از حفظ 3 جزء آخر قرآن کریم با تشویق استاد دباغ حافظ کل قرآن کریم به حفظ بقیه اجزا پرداخت.

عناوین؛ نفر اول مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امورخیریه در رشته حفظ 10 جزء در سال 80 نفر سوم مسابقات قرآن کریم ثامن‌الائمه اصفهان در رشته حفظ کل در سال 80 نفر دوم مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امورخیریه در رشته حفظ 20 جزء در سال 82  نفر اول  بیست‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول