اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مرگ بالینی گفت‌وگوها در بحرین/ بحث و جدل شدید بین نمایندگان مخالفان و دولت

احزاب و جمعیت‌های مخالف در بحرین از مرگ بالینی گفت‌وگوها در این کشور خبر دادند و بار دیگر بر لزوم طرح دوباره موضوع حضور منصفانه و متناسب با جایگاه خود در جلسات گفت‌وگوها تاکید کردند.

مرگ بالینی گفت‌وگوها در بحرین/ بحث و جدل شدید بین نمایندگان مخالفان و دولت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه الوسط بحرین، جمعیت‌ها و احزاب مخالف و جمعیت‌ها و احزاب طرفدار حکومت موسوم به ائتلاف الفاتح درباره جلسه چهارشنبه شب گفت‌وگوها در بحرین دچار اختلاف نظر شدند.

در حالی که نمایندگان احزاب و جمعیت‌های مخالف تاکید کردند که گفت‌وگوها در وضعیت مرگ بالینی به سر می‌برد و در جلسه شب گذشته هیچ کس صدای دیگری را نشنید، ائتلاف الفاتح گفت که این گفت‌وگوها گامی به جلو بود زیرا در آن موضوع ارزش‌ها و اصول و مبانی ثابت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این جلسه شاهد بحث و جدل‌های شدید بین نمایندگان مخالف و ائتلاف الفاتح و نمایندگان مستقل پارلمان بود که این امر باعث شد که بعد از تقریبا 45 دقیقه جلسه پایان یابد.

مخالفان در این جلسه درباره موضوع حضور منصفانه و متناسب با جایگاه شرکت کنندگان در جلسات و نمایندگان ائتلاف الفاتح و نمایندگان مستقل پارلمان درباره بند ارزش‌ها، اصول و مبانی ثابت سخن گفتند.

جمیل کاظم سخنگوی تیم نمایندگان مخالف در جلسات گفت‌وگو اظهار داشت: جلسه دیروز با سر و صدای زیادی همراه بود.

وی تاکید کرد: نمایندگان مخالف بر طرح دوباره موضوع حضور منصفانه و متناسب با جایگاه شرکت کنندگان در جلسه آینده و موضوع لزوم برگزاری همه پرسی درباره نتایج گفت‌وگوها تاکید خواهند کرد.

کاظم گفت: ما اصرار داریم که محورهای گفت‌وگو روشن باشد و دولت طرح سیاسی روشنی برای حل سیاسی اوضاع در بحرین ارایه دهد.

وی افزود: بحرین در بحران بی اعتمادی بین حکومت و اقشار عظیم مردم به سر می‌برد که اکثریت سیاسی را تشکیل می‌دهند و مهمترین راه برای ایجاد پل‌های اعتماد در آزادی بیش از 1800 فرد بازداشت شده و زندانی است به گونه‌ای که بیش از هزار نفر از آنها بدون محکومیت در زندان به سر می‌برند. این اقدام یکی از مهمترین مصادیق اعتماد سازی است.

کاظم گفت: جلسه شب گذشته شاهد اصرار دولت و طرفدارانش برای ورد به بحث درباره موضوع اصول و ارزش‌ها بود.

اما مخالفان بر ادامه بحث درباره حضور منصفانه و متناسب با جایگاه شرکت کنندگان در جلسات گفت‌وگو تاکید کردند و بحث و جدل صورت گرفت و به نتیجه‌ای نرسیدیم.

کاظم گفت: ما درمقابل تلاش ائتلاف الفاتح برای بحث درخصوص موضوع ارزش‌ها و اصول و مبانی سکوت کرده و با آنها سخنی نزدیم زیرا این بند برای ما اهمیت ندارد بلکه آنچه برای ما اهمیت دارد همان ادامه بحث درباره بند حضور منصفانه و متناسب در جلسات است و آنها در جلسه شب گذشته درباره اصول و ارزش‌ها حرف زدند و ما هم درباره حضور منصفانه و به این صورت، هیچ یک صدا و دیدگاه دیگری را نشنید.

وی افزود: سکوت ما درقبال بحث درباره ارزش‌ها و اصول و مبانی بدان معنا نیست که این بحث را قبول داریم بلکه به این موضوع در حال حاضر اهمیت نمی‌دهیم و آنچه برای ما از اهمیت برخوردار است همان حضور منصفانه و متناسب شرکت کنندگان در جلسات گفت‌وگو است که در برنامه کاری جلسه آینده ما قرار دارد و بار دیگر از حضور منصفانه، لزوم برگزاری همه پرسی درباره نتایج جلسات و حضور نماینده حکومت در جلسات در جلسه آینده سخن خواهیم گفت زیرا این موضوع ها هنوز قطعی و یکسره نشده است.

این در حالی است که ائتلاف الفاتج جلسه شب گذشته را آغاز گفت‌وگویی دانست که خود را تحمیل می‌کند.

جلسه شب گذشته بیستمین جلسه گفت‌وگوها در بحرین بود که تاکنون دستاورد قابل ملاحظه‌ای نداشته است.

نوزدهمین جلسه گفت‌وگوها در بحرین چهارشنبه گذشته در مرکز فرهنگی عیسی در شهر منامه قرار بود برگزار شود که نمایندگان احزاب و جمعیت های طرفدار دولت موسوم به ائتلاف الفاتح، نمایندگان پارلمان و نمایندگان دولت حضور یافته بودند اما نمایندگان جمعیت ها و احزاب مخالف اندکی بعد حضور یافتند و همین امر باعث نارضایتی حاضران شد و آنها جلسه را لحظاتی بعد لغو کردند و این اقدام را اهانت به همه طرفهای حاضر دانستند.

آنها این اقدام نمایندگان مخالف را همچنین "رفتاری غیرقابل قبول" دانستند و در اعتراض به آن جلسه را لغو کردند.

این درحالی است که تیم نمایندگان احزاب و جمعیت‌های مخالف بحرینی اعلام کرده اند آنها در ساعت مقرر به محل برگزاری نوزدهمین جلسه گفت‌وگو در سالن مرکز فرهنگی عیسی رسیدند اما دولت و همپیمانانش با ترک سالن عدم جدیت خود در این گفت‌وگوها را نشان دادند.

تیم نمایندگان احزاب و جمعیت های مخالف گفت: خروج دولت وهمپیمانانش از جلسه نوزدهم گفت‌وگو از آغاز برنامه ریزی شده بود؛ هرچند که آنها بهانه خود را تاخیر تیم نمایندگان مخالف برای حضور در این جلسه عنوان کرده اند.

تیم نمایندگان احزاب و جمعیت های مخالف تاکید کرد: مخالفان تلاش می کردند که به اصول و مبانی مشترکی دست یابند و بند "حضور منصفانه و متناسب با جایگاه" طرف‌ها در جلسات گفت‌وگو را مطرح کنند اما تیم دولتی‌ها و همپیمانان آنها جلسه را لغو کردند.

احزاب و جمعیت های مخالف با طرح بحث و گفت و گو درباره جدول کاری پیش از توافق درباره مسائل باقی مانده از جمله اختصاص کرسی در جلسات گفت و گو برای طرفها متناسب با جایگاه آنها در جامعه بحرین، موافق نیستند.

جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین نیز در اعتراض به اقدامات رژیم آل خلیفه از بازداشت ها و شکنجه گرفته تا سرکوب معترضان دو جلسه از گفت و گوها را تحریم کرد به گونه ای که در جلسه یکشنبه هفته گذشته گفت و گوها شرکت نکرد و قرار بود در جلسه چهارشنبه هفته گذشته نیز شرکت نکند.

جمیل کاظم سخنگوی رسمی احزاب و جمعیت های مخالف بحرینی اظهار داشت: دولت و طرفدارانش ما را متهم می کنند که در گفت‌وگوها جدیت نداریم درحالی که این خود دستگاه حاکمه است که تاکنون در این زمینه جدیتی به خرج نداده است و به طور مستقیم و روشن در گفت‌وگوها حضور ندارد و یک اکثریتی را در جلسات گفت‌وگوها تحمیل کرده است که از آن دنبال روی می کند و همچنین با برگزاری همه پرسی مردمی درباره نتایج گفت‌وگوها مخالفت می کند و ضمانت اجرایی نیز وجود ندارد.

جمیل کاظم افزود که دستگاه حاکمه همچنین به بازداشت، محاکمه ها، یورش به خانه ها و اماکن، تبعیض، اعطای تابعیت به خارجی ها برای برهم زدن بافت جمعیتی بحرین و شکنجه ادامه می دهد؛ شکنجه ای که باعث شده است تا نبیل رجب فعال حقوق بشر خواستار اقدام بین المللی شود زیرا شماری از بازداشت شدگان جلوی دیدگانش شکنجه شده اند.

جمعیت وفاق ملی اسلامی، وعده، تریبون مترقی، مجمع قومی، امل و الاخاء ائتلاف مخالفان را تشکیل می دهند.

ائتلاف 11 گانه احزاب و گروه های طرفدار دولت را نیز پیمان عمل ملی، تریبون ملی، الاصاله، مجمع وحدت ملی، حزب الوسط عربی اسلامی، شورای اسلامی، تجمع ملی قانون اساسی، گفت‌وگوی ملی و صف اسلامی تشکیل می دهند.

هشت کرسی متعلق به ائتلاف جمعیت های دهگانه، هشت کرسی برای جمعیت های شش گانه (مخالف)، هشت کرسی برای دستگاه قضایی، یک کرسی برای خالد بن علی وزیر دادگستری، یک کرسی برای عصام خلف وزیر خدمات و یک کرسی برای ماجد النعمینی وزیر آموزش و پرورش اختصاص یافته است.

خالد عجاجی قائم مقام وزارت دادگستری و عبدالله طالب به عنوان هماهنگ کننده جلسات گفت وگو تعیین شده اند.

سید جمیل کاظم، منیرة فخرو، عبدالنبی سلمان، حسن العالی، مریم الشتی، موسی الأنصاری، حافظ علی و میلاد مجید نماینده جمعیت های مخالف در گفت وگوها هستند.

گفت‌وگوی گروه های مخالف و دولت بحرین از 10 فوریه گذشته در شهر منامه پایتخت این کشور آغاز شد.

این گفت‌وگو به دعوت حمد بن عیسی آل خلیفه شاه بحرین برگزار می شود و سالن گفت‌وگوها 27 کرسی برای نمایندگان حکومت و مخالفان در نظر گرفته شد.

این 27 شخصیت نماینده مخالفان و جمعیت های طرفدار دولت به علاوه نمایندگانی از خود دولت بحرین هستند.

گفت‌وگوهای گذشته در ژوئیه سال 2011 میلادی برگزار شد اما مخالفان در دور اول آن کنار کشیدند و به نتایج قابل ذکری منجر نشد.

بحرین از فوریه سال 2011 میلادی شاهد جنبش مردمی و اعتراضات مسالمت آمیز برای دستیابی به دموکراسی و آزادی است و مردم بر لزوم دستیابی به حقوق مشروع و قانونی خویش در داشتن حکومتی منتخب تاکید می‌کنند.

نیروهای آل خلیفه با حمایت نیروهای سعودی تاکنون این اعتراضات را سرکوب کرده و در جریان آن شماری را شهید، مجروح یا بازداشت کرده و مورد شکنجه قرار داده و زندان‌های طولانی مدت برای آنها بریده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول