اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

نماینده پارلمان عراق در گفت‌وگو با فارس:

اردوغان نتیجه سیاست‌های منطقه‌ای خود را برداشت می‌کند/ ثمره ائتلاف با قطر و اسرائیل

نماینده پارلمان عراق تاکید کرد حکومت ترکیه آنچه را کاشته برداشت می‌کند و اردوغان باید بداند ائتلاف وی با سران رژیم صهیونیستی و قطر بی‌تردید در خدمت ترکیه نخواهد بود.

اردوغان نتیجه سیاست‌های منطقه‌ای خود را برداشت می‌کند/ ثمره ائتلاف با قطر و اسرائیل

«جواد البزونی»، نماینده پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد تاکید کرد که «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه هم اکنون نتیجه سیاست‌های خود در منطقه و کشورهای عربی را برداشت می‌کند که در دخالت آشکار و علنی در امور و قضایای منطقه‌ای و کشورهای عربی خلاصه می‌شود و تلاش می‌کرد تا خود را فرمانده و رهبر منطقه به شمار می‌آورد و درصدد احیای امپراتوری عثمانی بود.

این نماینده پارلمان عراق با اشاره به اینکه نخست وزیر ترکیه مرتکب خطاهای بسیاری در سیاست‌های خود به ویژه در قبال دو کشور عراق و سوریه شد، در ادامه افزود: ترکیه درحالی در قبال سوریه و عراق چنین سیاست‌های نادرستی را اتخاذ کرد که با این دو کشور روابط تجاری و بازرگانی گسترده‌ای داشت و این دو کشور از جمله مهمترین بازارهای جذب سرمایه برای بازرگانان و سرمایه‌ گذاران ترک به شمار می‌آمد، اما اردوغان به جای اینکه در راه مثبت در قبال دمشق و بغداد گام بردارد، سیاست‌های منفی را در قبال آنها اتخاذ کرد.

وی گفت: بدون تردید اقدامات ترکیه در سوریه و بحرانی که درگیر آن است، دخالت آشکار در امور داخلی این کشور به شمار می‌آید. این درحالی است که حمایت وی در سازمان تروریستی القاعده و گروه‌های تندرو و افراطی از جمله گروه‌های جهادی تکفیری که در سوریه علیه نظام سوریه و برای براندازی نظام در این کشور مبارزه می‌کنند، امری انکار ناپذیر است و به همین دلیل باید گفت که اردوغان از جمله شخصیت‌هایی است که وجود آن برای منطقه خطر به شمار می‌آید.

این نماینده پارلمان عراق گفت: هم پیمانی نخست وزیر ترکیه با اسرائیل و قطر ائتلافی است که هیچ‌گاه منافع ترکیه را تامین نخواهد کرد، بلکه برعکس موجب بر افروخته شدن آتش فتنه و منازعه در منطقه می‌شود و در واقع باید تاکید کرد که اردوغان نتیجه سیاست‌های اتخاذ شده‌اش را در منطقه برداشت می‌کند که تماما سیاست‌هایی نادرست و اشتباه بوده‌اند.

البزونی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس گفت: قطر بازیگر کوچکی است که از سوی اسرائیل هدایت می‌شود و به همین دلیل پیوستن نخست وزیر ترکیه به این ائتلاف اقدامی کاملا اشتباه و نادرست بود که زیان‌های بسیاری به روابط کشور ترکیه با کشورهای جهان عرب و اسلام وارد کرد.

وی در ادامه افزود: اردوغان طی دوره زمامداری و حاکمیتش در ترکیه اهانت‌های بی‌شماری به این کشور وارد آورد، چون تا پیش از این کشور ترکیه به کشوری معروف بود که از خط مشی میانه‌رو و محافظه کار و به دور از تندروی و افراط‌گرایی معروف بود، اما اردوغان با سیاست‌های خود ثابت کرد که تلاش دارد تا ترکیه را که به قانون اساسی سکولارش معروف است، به کشور اسلامگرای افراطی تبدیل کند و سرانجام اینکه نخست وزیر ترکیه بر خلاف قانون اساسی این کشور عمل کرد و کشور متبوعش را از اتحادیه اروپا دور کرد، در حالی‌که تا پیش از آن احتمال پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا بسیار زیاد بود، اما نخست وزیر ترکیه به حمایت و پشتیبانی از گروه‌های تندرو و افراطی و برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌های افراط گرایان در کشور خود پرداخت.

اعتراض‌های مردمی در ترکیه درحالی ششمین روز خود را گذراند که تظاهرات کنندگان ترک به اعتراض‌های خود در دو شهر استانبول و آنکارا ادامه دادند.

نیروهای پلیس ترکیه برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان از گازهای اشک‌آور و آب استفاده می‌کنند، در حالی‌که تظاهرات کنندگان معترض ترک تلاش می‌کنند تا به سوی دفتر نخست وزیر ترکیه در این دو شهر حرکت کنند که با ممانعت نیروهای امنیتی و نظامی ترکیه مواجه شده‌اند.

صرف نظر از دو شهر استانبول و آنکارا، شهر «هاتای» در جنوب شرقی ترکیه در نزدیکی مرزهای این کشور با سوریه قرار دارد، شاهد اعتراض‌های مردمی مشابهی بوده است.

این درحالی است که گزارش‌های به دست آمده تاکید می‌کند که یک تظاهرات کننده جوان در شهر هاتای ترکیه در جریان شرکت در تظاهرات با شلیک گلوله به قتل رسید.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول