اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

وبلاگ‌نویسان از کاندیدای محبوب خود می‌گویند-۳۱

چند نکته ناگفته درباره «علی‌اکبر ولایتی»

دکتر ولایتی از مدیران پرسابقه‌ای است که هم خودش و هم فرزندانش هیچ گونه نقطه ضعف مالی یا اخلاقی ندارند.

چند نکته ناگفته درباره «علی‌اکبر ولایتی»

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس، وبلاگ آب و آتش نوشت:

من تکلیف خودم را در این انتخابات مشخص کرده‌ام و مطمئنم که نخواهم گذاشت بدون تعقل و دو دو تا چهارتای عقلی و عینی نام کسی را روی برگه رأی بنویسم. دیگر بعد از این همه رأی دادنها فهمیده‌ام که ارزش همین یک رأی من و امثال من چقدر است که آن را با احساسات صرف از دست ندهم.

البته تا این لحظه از هیچ کدام از انتخابها و رأی دادنهای گذشته‌ام پشیمان نیستم و اگر باز هم در آن شرایط قرار بگیرم و مجبور باشم بین همان نامزدها کسی را انتخاب کنم، جز همان چه رأی داده‌ام نخواهم نوشت؛ البته همان طور که نوشتم «تا این لحظه»!

برای همۀ همین جهات است که در رأی دادن این بارم وسواس بیشتری دارم از اصلاح طلبان و اصولگرایان، هر کدام مزایا و معایبی دارند که کار انتخاب را سخت می‌کند. شاید اگر آقای دکتر لنکرانی از دایره انتخابها حذف نشده بود، می‌توانستم بدون هر گونه دغدغه‌ای نام او را بنویسم اما اکنون باید از بین این بزرگواران، به گزینه نهایی برسم.

در روزنوشت قبلی نوشتم که آن موقع از بین همه به سه گزینه دکتر جلیلی، دکتر قالیباف و دکتر ولایتی رسیده‌ام و اکنون علی رغم ارادت عمیقی که به منش و اخلاق و سلامت و پاکدستی دکتر جلیلی دارم، او را از دایره کسانی که باید این بار سنگین را بردارند حذف کرده‌ام و بین دو نامزد دیگر مشغول بررسی هستم.

برای آنکه دیگران هم در انتخاب با نگاهی مناسبتر و دقیقتر به تصمیم برسند، برخی از مزایای جناب آقای دکتر علی اکبر ولایتی را که تقریباً اکثر آنها حاصل شناخت شخصی و رو در روی من با ایشان است، ذکر می‌کنم تا ببینیم در روزهای آینده چه می‌شود.

1- ارتباط عالی با رسانه‌ها: دکتر ولایتی نه از معدود  کسان که تنها کسی از مسئولان عالی در حد وزیر و رئیس جمهور است که ارتباط بسیار بسیار خوبی با رسانه‌ها و مطبوعات داشت.

کسانی که در زمان وزارت او خبرنگار حوزه سیاست خارجی رسانه‌ها بوده‌اند به یاد دارند که ایشان هر صبح دوشنبه ساعت ده صبح ( اگر در مأموریت خارجی نبود) شخصاً با خبرنگاران این حوزه در محل دفتر وزیر یا یکی از تالارهای وزارت خارجه، نشست خصوصی داشت و به تک تک سؤالات و ابهامات آنها در این باره پاسخ می‌داد. او برای پاسخگویی بهتر به رسانه‌ها از معاون مربوط به موضوع مورد بحث هفته هم می‌خواست که در این جلسه حضور داشته باشد و توضیح بدهد. ضمن اینکه سخنگوی وزارتخانه یعنی دکتر محمود محمدی هم در همه این جلسات حضور داشت و از این رهگذر ارتباط خوبی با خبرنگاران داشت که اگر در طول هفته هر سؤال و ابهامی می‌داشتیم براحتی امکان تماس با او را هم داشتیم.

ولایتی هر گاه هر خبرنگاری در پایان هر نشست و اجلاسی سؤالی از او داشت با خوشرویی به سؤال او پاسخ می‌داد و گاهی می‌پرسید شما تنها هستید یا کسان دیگری هم سؤال دارند و اگر بیشتر از یکی دو نفر بودند، آنها را به یکی از اطاقهای محل اجلاس یا نشست راهنمایی می‌کرد و می‌آمد و تا به آخرین پرسش رسانه‌ها پاسخ نمی‌داد، محل را ترک نمی‌کرد. جالب اینکه این پرسشها حتی اگر مربوط به همان قرارداد یا معاهده هم نمی‌شد جواب گرفته می‌شد حتی اگر نقدی و اعتراضی جدی به یکی از رفتارهای سیاسی ولایتی در مسائل سیاست داخلی مربوط می‌شد.

این رفتار را مقایسه کنیم با بسیاری از وزیران و رؤسای جمهور که در حال راه رفتن به یکی دو سؤال خبرنگاران آن هم جویده نجویده پاسخ می‌دهند. ببینید کدام رئیس جمهور به سؤالات صریح خبرنگاران داخلی نشسته است (خوشبختانه خبرنگاران خارجی شانس بسیار بهتری دارند!). البته بی انصافی است که مصاحبه دوازده جلسه ای و شانزده ساعته آقای هاشمی رفسنجانی با روزنامه کیهان را که بعدها با عنوان «بی پرده با هاشمی» به چاپ رسید در این میان فراموش کنیم هر چند در برخی جزئیات، به روند آن اعتراضهایی هم وارد بود. اما هم آقای هاشمی و هم آقای خاتمی و هم آقای احمدی نژاد بجز در کنفرانسهای خبری سه چهار ساعته که برخی خبرنگاران داخلی هم یک سؤال خود را مطرح می‌کردند به هیچ وجه پای صحبتهای منتقدان داخلی خود ننشستند. این ویژگی اما در دکتر ولایتی به حد اکمل وجود دارد؛ ویژگیی که برای ما رسانه‌ای‎ها و در نتیجه برای اینکه جامعه به پاسخ پرسشهای خود برسد، خصوصیت بسیار ارزشمند و البته نایابی است.

 

2- انصاف، آرامش و متانت: در همین رابطه باید اضافه کنم این پاسخگویی بدون کوچکترین تندی یا عصبانیتی بود ولایتی با سعه صدر و متانت تا پایان آخرین سؤالِ آخرین خبرنگار می‌نشست و با آرامش به آنها پاسخ می‌داد. ممکن بود که ما با پاسخهای او قانع نشویم اما از احترامی که به رسانه‌ها می‌گذاشت و رفتار و منش انسانی‌اش لذت می‌بردیم.او انصاف را هم از یاد نمی‌بُرد و نمی‌بَرَد.

اگر دقت کرده باشید در مناظره اول هم این وقار و متانت بخوبی به چشم می‌خورد. آنجا که بسیاری برای اثبات خود به تخریب دولت فعلی پرداختند اما او جانب انصاف را نگه می‌داشت و حتی یکی دو جا هم از خدمات فعلی تقدیر کرد هر چند در جزئیات به آنها انتقاداتی داشت.

 

3- موفق و توانمند در حوزه کاری: ولایتی در کار خود بسیار موفق بود و می‌توانم بگویم موفقترین وزیر امور خارجه پس از انقلاب محسوب می‌شود. علاوه بر موارد موفقی که خود در گفت و گوهای تلویزیونی یاد آور شده است، باید اضافه کنم که بسیاری از اجلاسهای مهم بین المللی در زمان او در ایران برگزار شد. به عنوان نمونه صلح تاجیکستان با مدیریت موفق ولایتی و با تلاشها و همکاریهای تهران و مسکو در زمان او و در پی نشستهای پی در پی در این دو پایتخت به ثمر نشست چیزی که بعدها دیگر در این سطح اتفاق نیفتاد.

 

4- سلامت کامل مالی و اخلاقی خود و فرزندان: دکتر ولایتی از مدیران پر سابقه‌ای است که هم خودش و هم فرزندانش (و به اصطلاح آقازاده‌هایش)، هیچ گونه نقطه ضعف مالی یا اخلاقی ندارند. بسیاری از مدیران و مسئولان پر کار از فرزندان و خانواده خود غافل شده‌اند و ناگهان چشم باز کرده‌اند و آنها را در موقعیتهای سیاسی یا اخلاقی یا مالی نامناسب یافته‌اند  اما این موضوع در مورد ولایتی مصداقی ندارد چرا که او با تقسیم مناسب زمان بین کار و زندگی، از این دام ِ نسبتاً فراگیر رهیده است.

 

5- نظم مثال زدنی: در همین زمینه باید به نظم دقیق وی اشاره کرد. وی با فاصله گذاری مناسب بین کار اول (پزشکی و طبابت)، و دوم (مشاورت رهبر انقلاب) و مطالعه و زندگی شخصی، به طور کامل و دقیق به همه آنها می‌رسد. سه روز هفته صبحها در بیت رهبری، سه روز هفته عصرها در مطب خود بموقع و دقیق حاضر می‌شود به طوری که رأس ساعت در آنجا حاضر می‌شود. روزی که برای معاینه دخترم به او مراجعه کردم از اطلاعات جدید پزشکی‌اش پرسیدم. چند جلد کتاب را به من نشان داد و گفت با آخرین کتابهای روز مرتبط با پزشکی اطفال و عقوبت، اطلاعاتم را به روز می‌کنم.

همین نظم باعث شده است که ولایتی تعداد زیادی تألیف عمدتاً در حوزه تاریخ و سیاست خارجی داشته باشد و البته بسیاری از مطالب این کتابها را هم بخصوص در زمینه فرهنگ و سیاست دوره صفویه در بحثهای تلویزیونی چند سال پیش او مشاهده کردیم.

همچنین در اوایل دوران تأسیس «انجمن قلم ایران»، روزی که دخترمان را برای معاینه به پیش ولایتی برده بودیم، همسرم  موضوع را طرح کرد و او از عضویت در چنین انجمنی که در مقابل سندیکای شاهنشاهی نویسندگان تأسیس شده بود استقبال کرد و بعدها جزو هیئت مدیره آن قرار گرفت و یکی از طلایی ترین دوران مدیریت این انجمن فرهنگی، دورانی بود که وی به عنوان مدیر عامل آن انتخاب شده بود.

این نظم و انضباط می‌تواند کمک کار خوبی برای او در زمانی باشد که با فعالیتهای فراوان و گسترده و شاید ناهمگون دوران احتمالی ریاست جمهوری مواجه می‌شود و خیالمان را از این جهت راحت کند.

 

6- روحیه کار جمعی و استفاده از نظر کارشناسان: از دیگر ویژگیهای مثبت ولایتی، داشتن روحیه جمعی و کار تیمی و استفاده از کارشناسان مرتبط با موضوعات مختلف است. همین که او در مناظره - مناظره؟ - نخست تلویزیونی در پاسخ به سؤالات گوناگون خوب ظاهر شد نشانه استفاده مناسب از نظرات کارشناسانی است که پیشتر برخی از آنها را نام برده بود.

 

7- رابطه خوب با علما و روحانیان: به عنوان آخرین نکته‌ای که به نظرم می‌رسد هم باید به رابطه خوب او با علما و مراجع و روحانیان اشاره کنم. یعنی یکی از موضوعاتی که به عنوان اشکال و نقطه ضعف دولت فعلی محسوب می‌شود. بنده از ارتباطات خوب و مستمر ولایتی با عالم ربانی حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی بخصوص در جریان نامزدی قبلی وی در انتخابات ریاست جمهوری خبر دارم و با قرائن زیادی مطمئنم اگر آن مرد بزرگ دین و اخلاق زنده بود، از او رسماً حمایت می‌کرد.

لازم است توضیح دهم که من هیچ آشنایی با ستاد انتخاباتی ولایتی ندارم و اصلاً نه آنها را می‌شناسم و نه پایم به آنجا باز شده است و بالاتر، اصلاً معلوم نیست که نامی که در نهایت در برگه رأی بنویسم دکتر ولایتی باشد، اما احساس کردم به عنوان کسی که چنین مواردی را از این مرد متخلق سیاست و دیپلماسی می‌داند، آنها را برای تصمیم گیری بهتر دیگران ذکر کنم.

البته اشکالاتی هم به ولایتی وارد می‌دانم از جمله اینکه بعید می‌دانم با این سن و سال، به چستی و چالاکی کسی چون آقای قالیباف بتواند پر شور و پر انرژی این ور و آن ور برود و به آن طراوت کار کند.

همچنین احساس می‌کنم تیم اطراف دکتر ولایتی این قابلیت را دارد که انقلابی‌تر و مکتبی‌تر باشد.

یک نکته مهم: آنچه در اینجا در ذکر نقاط مثبت دکتر ولایتی آوردم به معنی این نیست که برخی یا همه آنها در دیگر افراد وجود ندارد و به اصطلاح اثبات شیء نفی ما عدا نمی‌کند. به عنوان مثال دینداری و پاکدستی خود و خانواده و ارتباط خوب با علما و مراجع و ... حتماً در دیگر بزرگوارانی که نامزد هستند هم وجود دارد اما احساس کردم این نکات در باره ایشان گفته نخواهد شد.

 

* مطالب منتشر شده به معنای حمایت خبرگزاری فارس از کاندیدایی خاص نبوده و صرفا تریبونی است برای انعکاس تمام دیدگاه‌های فکری و سیاسی به جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری.

 

شما هم از کاندیدای خود حمایت کنید

بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول