اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح/ آیت‌الله سیداحمد خاتمی در تبریز عنوان کرد

چراغ سبز برخی کاندیداها به آمریکا/ انتقاد آری؛ بی‌انصافی هرگز

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از نشان دادن چراغ سبز برخی‌ کاندیداها به آمریکا گفت: متأسفانه برخی کاندیداها فکر می‌کنند حلّ مشکلات اقتصادی کشور در گرو رابطه با غرب است.

چراغ سبز برخی کاندیداها به آمریکا/ انتقاد آری؛ بی‌انصافی هرگز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌الله سیداحمد خاتمی ظهر امروز در  مراسم بزرگداشت رهبر کبیر انقلاب اسلامی در مصلای امام خمینی این شهر اظهار کرد: ملت ایران بیدار باشید، از بعضی نطق‌های نامزدها برمی‌آید که فاصله‌ای با فتنه ندارند و فتنه‌گران را تحویل می‌گیرند.

وی افزود: کاندیدایی که از بصیرت‌افزایی صدا و سیما در فتنه 88 و بعد از آن انتقاد می‌کند، خروجی‌اش این است که مردمی که در حماسه 9 دی سفره فتنه را جمع کردند، محکوم بوده و حرکت ضدفتنه را محکوم می‌کند.

امام جمعه موقت تهران افزود: جای تأسف است که در این رابطه برخی نامزدها حتی فتنه‌گران را تحویل می‌گیرند و شعار اعتدال سر می‌دهند که البته اعتدال مورد تأکید اسلام است، اما مراد این عده از طرح چنین شعاری اعتدال در برابر فتنه و سکوت‌کنندگان در مقابل حوادث سال 88 است.

آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: ملت ایران پرورش‌یافته امام بوده و جابه‌جایی ارزش‌ها را به هیچ‌کس نخواهند داد. ملت ایران جایگزینی ضدارزش به جای ارزش‌ها را به هیچ‌کس نخواهند داد.

محک‌ کاندیداهای ریاست جمهوری با شاخص‌های انقلاب

وی ضمن توصیه به ملت ایران که کاندیداها را با شاخص‌های انقلاب بنیانگذار جمهوری اسلامی محک بزنند، تصریح کرد: کاندیدایی که با شاخص‌های انقلاب امام همراه باشد، اصلح است و کاندیدایی که با شاخص‌های امام و انقلاب فاصله دارد، کاندیدای اصلح ملت ایران محسوب نمی‌شود.

امام جمعه موقت تهران، خداباوری امام را خط استراتژیک امام دانست و گفت: کلیدی‌ترین شاخص انقلاب خدامحوری و خداباوری است و امام با تمام وجودش خداباور بود.

آیت‌الله خاتمی، خداباوری را خط استراتژیک امام ذکر کرد و ابراز داشت: باور به خدا، باور به مردم و باور به خود، هر سه به معنی واقعی کلمه در وجود امام و تصمیم امام و همه حرکت‌های ایشان تجلی داشت.

امام ما می‌توانیم را در وجود ملت ایران زنده کرد

وی در تشریح سه باور عمیق و سرنوشت‌ساز امام یعنی باور به خدا، باور به مردم و باور به خود تأکید کرد: امام «ما می‌توانیم» را در وجود ملت زنده کرد و توانایی‌های ذاتی ملت را در عرصه‌های مختلف به بروز و ظهور رساند.

بعضی‌ کاندیداها حلال مشکلات کشور را رفاقت با غرب می‌دانند

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه از برخی نطق‌های کاندیداها می‌شنویم که اگر رابطه‌مان را با غرب برقرار کنیم همه مشکلاتمان حل می‌شود، گفت: چرا به جای اینکه مردم را به خداباوری و خودباوری سوق بدهید به غرب باوری سوق می‌دهید، طوری وانمود می‌کنند که اگر با غرب آشتی کنیم همه مشکلات حل می‌شود.

امام جمعه موقت تهران خطاب به این آقایان و کاندیداها گفت: دنیای غرب با ایران آشتی نمی‌کند، چراکه چون با دین شما مشکل دارد.

غرب در دوره اصلاحات ایران را محور شرارت، تحریم‌ها و مشکلات هسته‌ای آغاز شد

خاتمی با اشاره به انعطاف صورت گرفته در دوره اصلاحات اظهار کرد: نگاه کنیم خوب در این دوره غرب با ایران خوب شد، در همین دوره مسئولان آمریکا ایران را محور شرارت نامیدند و تحریم‌ها و مشکلات هسته‌ای از همین دوره آغاز شد.

وی با بیان اینکه غرب از ایران اسلامی هراس دارد و مشکل آنها انرژی هسته‌ای نیست، یادآور شد: دنیای غرب با ایران آشتی نمی‌کند، چراکه با دین ما مشکل دارد و بر همین اساس انرژی هسته‌ای را بهانه‌ای برای ضدیت خود با اسلام و جمهوری اسلامی قرار داده‌اند.

امام جمعه موقت تهران یادآوری کرد: کسانی که امروز دم از غرب و تنش‌زدایی می‌زنند، مرادشان این است که مشکلات کشور با تعامل و رفاقت با غرب حل می‌شود که نظریه‌ای نادرست بوده، چراکه غرب با ایران اسلامی مشکل دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، ترجیح عزت، شرافت و کرامت بر رفاه را از جمله ویژگی‌ها و برجستگی‌های و شاخص ویژه انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: انقلاب ملت ایران برای آب و نان نبود، روح انقلاب مردم ایران شرافت، عزت و استقلال بود.

وی با بیان اینکه وظیفه نظام حکومت اسلامی است که زندگی مناسب برای تک‌تک آحاد مردم را فراهم کند، ادامه داد: بعد از انقلاب چندین صد برابر نظام طاغوت در زمینه‌های رفاهی کار شده است.

ملت ایران عزت و شرافت خود را به مسائل دنیوی نمی‌فروشند

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اظهارنظری‌های برخی کاندیداها آنجا که یک طرف شرافت، عزت و یک طرف رفاه مطرح است، خاطرنشان کرد:  از لحن صحبت‌های برخی کاندیداها چنین برمی‌آید که رفاه را ترجیح می‌دهند.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: ملت ایران 34 سال در نظام اسلامی زندگی کردند و آنجا که یک طرف دایره عزت، شرافت و یک طرف رفاه بود، ملت ایران عزتشان را برگزیده‌اند.

وی تأکید کرد: ملت ایران در نظام جمهوری اسلامی در طول سال‌های گذشته بارها نشان داده‌اند عزت و شرافت خود را به مسایل دنیوی نمی‌فروشند.

امام جمعه موقت تهران با انتقاد از سخنان بعضی از نامزدهای ریاست جمهوری که تنها مشکل کشور را مشکلات اقتصادی و معیشتی می‌دانند، عنوان کرد: درست است که وظیفه نظام اسلامی تأمین سطح مناسبی از رفاه برای مردم خود است، اما برخی نامزدها به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار عزت و شرافت کشور اصلاً مهم نیست و تمام هم و غمشان را بدون توجه به عزت و اقتدار کشور به مسائل اقتصادی معطوف کرده‌اند.

آیت‌الله خاتمی، ارزش‌مداری را از دیگر شاخص‌های اصلی انقلاب اسلامی ایران دانست و افزود: انقلاب امام ارزش‌ها را با خودش داشت و ارزش ولایت‌مداری، مردم، قانون‌مداری و انقلاب از جمله ویژگی‌های انقلاب ایران است.

وی با بیان اینکه خدا روزی را نیاورد که ضدارزش‌ها جای ارزش‌ها را بگیرد، یادآور شد: مردم با ولایت‌مداری‌شان در 34 سال گذشته انقلاب را بیمه کردند.

امام جمعه موقت تهران، ارزش‌مداری را از دیگر ویژگی‌های انقلاب اسلامی برشمرد و متذکر شد: چنین خصوصیتی که از امام راحل به میراث رسیده باید توسط مسئولان و نامزدهای ریاست جمهوری به طور دقیق و محکم رعایت شود.

آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس نظام و  انقلاب را در برابر تهاجم بیگانگان بیمه کردند، به طوریکه دشمنان دم از حمله به ایران حرف می‌زنند، اما هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند، چراکه ملت ایران در دفاع مقدس پاسخ غرب را دادند.

وی تأکید کرد: ما همان مردمی هستیم که هزاران شهید و قربانی می‌دهیم، اما نمی‌‌گذاریم یک وجب از خاکمان در اشغال بیگانگان باشند.

باید از نامزدهای ریاست جمهوری پرسیده شود جمع آوری رأی به چه قیمتی

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از سیاه‌نمایی برخی کاندیداها گفت: برخی کاندیداها روی گرانی، رفاه مردم و اشتغال جوانان کلی مانور می‌دهند و وعده‌های بزرگ می‌دهند که جای تأمل دارد، چراکه این افراد خودشان واقفند که چنین مشکلاتی به راحتی قابل حل و فصل نیست.

وی ابراز داشت: باید از نامزدهای ریاست جمهوری پرسیده شود، جمع‌آوری رأی به چه قیمتی.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه مسائل فرهنگی در کشور مسئله است و زیربنای مسائل اقتصادی است، گفت: کمترین چیزی که در برنامه‌های کاندیداها دیده نمی‌شود، برنامه‌های فرهنگی است.

انتقاد آری اما بی‌انصافی هرگز

وی با تأکید بر اینکه در تبلیغات انتخاباتی انتقاد آری، اما بی‌انصافی هرگز نباید از ذهن نامزدها فراموش شود، اظهار کرد: کاندیداها تصورشان این است که اگر روی گرانی، رفاه مردم و رفع بیکاری سخن بگویند و مانور بدهند، آرای مردم را جلب خواهند کرد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ملت ایران خوب می‌دانند، نیمی از گرانی‌ها کار دشمن و تحریم و نیمی دیگر براثر سوءتدبیرهاست، اذعان کرد: 50 درصد مشکلات  را حل کردید، خوب 50 درصد دیگر که توسط تحریم‌ها و دشمنان ایجاد شده چه خواهید کرد.

پرونده آمریکا فقط و فقط در دست رهبری است

آیت‌الله خاتمی  از اینکه برخی از نامزدها از هم‌اکنون چراغ سبز به آمریکا نشان می‌دهند، به شدت انتقاد و خاطرنشان کرد: این افراد باید بدانند پرونده آمریکا فقط و فقط در دست مقام معظم رهبری بوده و هیچ فردی حق اظهارنظر و دخالت در این باره را ندارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، ولایت‌مداری را یکی از اصول انقلاب بزرگ امام دانست و بیان داشت: ولایت فقیه ضد دیکتاتوری است.

امام جمعه موقت تهران، اسلامیت، ولایت فقیه، جمهوریت و مذهب رسمی کشور را چهار اصل اساسی و ستون فقرات قانون اساسی دانست و گفت: در آخرین فصل قانون اساسی آمده است که این چهار اصل تا ابد قابل تغییر نیست.

آیت‌الله خاتمی، اسلامیت قانون اساسی را به حضور ولایت فقیه دانست و عنوان داشت: چندین اصل از قانون اساسی مربوط به ولایت فقیه است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از کاندیداها خواست در عمل التزامشان در تبعیت از ولایت فقیه را نشان دهند.

وی با بیان اینکه نامزدهای ریاست جمهوری انتقاد کنند، اما بی‌انصاف نباشند، گفت: انتقادی سازنده است که باعث رشد و پیشرفت کشورها در تمام زمینه‌ها می‌شود؛ نه تخریب شخصیت که اخیراً در سخنرانی بعضی نامزدهای ریاست جمهوری دیده شده است.

کاندیداها از سیاه‌نمایی پرهیز کنند

آیت‌الله خاتمی از اینکه تعدادی از نامزدهای ریاست جمهوری درباره مسائل اقتصادی و سیاست خارجی سیاه‌نمایی می‌کنند، انتقاد کرد و گفت:  برخی کاندیداها به گونه‌ای وانمود می‌کنند که در طول 34 سال گذشته دولت‌های مختلف در ایران هیچ‌کاری نکرده‌اند و اگر آنها بیایند کشور را نجات خواهند داد.

وی اضافه کرد: برخی کاندیداها سیاه‌نمایی در کشور را در سخنان خود به اوج رسانده و یک جوری وانمود می‌کنند که کشور ورشکسته و ویرانه است و دولت‌های قبلی هیچ کاری انجام نداده‌اند و آسمان باز شده و این آقا به زمین افتاده و منجی ملت است؛ والله دروغ است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خطاب به کاندیداها گفت: منصف باشید، انتقاد کنید، اما بی‌انصافی هرگز.

امام جمعه موقت تهران همچنین گفت: نامزدها باید از قانون کشور هر چه که هست تبعیت کنند، اگر هم قانون ایراد دارد باید تا زمانی که ایرادات آن برطرف نشده از آن تبعیت کنند.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان، در تأیید صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری، شجاعانه عمل کرد، یادآور شد: عکس‌العمل نامزدهای رد صلاحیت شده هم جای تحسین داشت، به طوری که با کمال آرامش گفتند، هیچ اعتراضی نداریم و باید تمکین کاندیداها به قانون باید ادامه داشته باشد.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: ملت منتظر است، ببیند یکی از این 8 نفر که رئیس‌جمهور شد، بقیه افراد چطور برخورد خواهند کرد

وی افزود: نامزدها باید به برنده تبریک گفته و برنامه‌های خود را در اختیار وی قرار داده و آماده همکاری با وی باشند تا از امتحان موفق بیرون بیایند. 

انتهای پیام/60001/ذ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول