اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمریکا خواستار خویشتن‌داری پلیس ترکیه در برخورد با معترضان ضددولتی شد

سخنگوی کاخ سفید با اعلام حمایت از تظاهرات کنندگان در ترکیه و صلح‌جو و قانونمند خواندن آنها، خواستار خویشتن داری پلیس ترکیه در مقابله با معترضان ضد دولتی شد.

آمریکا خواستار خویشتن‌داری پلیس ترکیه در برخورد با معترضان ضددولتی شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «پی تی آی»، کاخ سفید در واکنش به درگیری های خشونت بار پلیس ترکیه با معترضان ضد دولتی در این کشور، درباره استفاده افراطی از زور علیه تظاهرات کنندگان در ترکیه ابراز نگرانی کرد.

«جی کارنی» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در این باره گفت: آمریکا به شدت نگران گزارش هایی است که با محور استفاده افراطی از زور توسط پلیس ترکیه، تعداد زیاد جراحت ها و تخریب اموال در این کشور منتشر می شود.

کارنی روز گذشته (دوشنبه) در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه آمریکا قاطعانه از حق برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز در ترکیه حمایت می کند، گفت: ما خواستار این هستیم که تمام این حوادث مورد بررسی قرار بگیرند و از تمام طرفین می خواهیم تا مانع تحریک خشونت شوند. ما امیدواریم که شاهد خویشتن داری کامل از سوی نیروهای پلیس ترکیه باشیم.

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به پیگیری نزدیک حوادث جاری در ترکیه و نگرانی درباره این رویدادها، اعلام کرد که اکثریت زیادی از معترضان صلح جو و مطیع قانون و شهروندان معمولی بوده اند که از حق خود استفاده کرده اند.

کارنی افزود: ترکیه یک متحد بسیار مهم برای آمریکا است. تمام دموکراسی ها موضوعاتی دارند که نیاز است به آنها رسیدگی شود و ما از دولت (آنکارا) انتظار داریم که به روشی با این موضوع برخورد کند که به حقوق تمام شهروندانش احترام بگذارد.

چنین اظهاراتی از سوی کارنی در شرایطی منتشر می شود که «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به تحولات ترکیه اعلام کرده است که آمریکا نگران گزارش هایی است که درباره استفاده از زور توسط پلیس ترکیه علیه مردم این کشور منتشر می شوند.

درگیری های خشونت بار میان پلیس ترکیه و معترضان ضد دولتی در این کشور از هفته گذشته و بعد از آن آغاز شد که پلیس تلاش کرد جمعیت معترضی که برای نشان دادن اعتراض خود به طرح های نوسازی دولت «آنکارا» در میدان تقسیم استانبول به صورت مسالمت آمیز تحصن کرده بودند را متفرق کند.

چنین اقدامی از سوی پلیس منجر به تشدید تظاهرات ضد دولتی در ترکیه و گسترش دامنه ناآرامی ها شد و گزارش‌هایی منتشر می شود که نشان می دهد با وجود ادامه این ناآرامی ها، پلیس از گاز اشک آور و ماشین آب پاش برای متفرق کردن جمعیت معترض استفاده کرده است.

تازه ترین گزارش ها از دستگیری حداقل هزار و 700 معترض توسط پلیس ترکیه حکایت دارند.

این درگیری ها در شرایطی ادامه دارد که «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه، معترضان را عده ای غارتگر توصیف و تاکید کرده است که دولت‌ آنکارا از اجرای برنامه های نوسازی شهر عقب نشینی نخواهد کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول