اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

تظاهرات علویان ترکیه علیه نامگذاری پل «یاووز سلطان سلیم» در استانبول

گروهی از علویان ترکیه با برپایی تظاهراتی علیه نامگذاری سومین پل در حال احداث بر روی تنگه بسفر با نام یکی از سلاطین دولت عثمانی که علیه علویان و شیعیان دست به قتل عام زده، به دولت آنکارا اعتراض کردند.

تظاهرات علویان ترکیه علیه نامگذاری پل «یاووز سلطان سلیم» در استانبول

به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، به دنبال آغاز پروژه احداث سومین پل معلق بر روی تنگه بسفر در شهر استانبول و اعلام نام «یاووز سلطان سلیم» برای این پل از سوی دولت اردوغان، علویان ترکیه نسبت به این نامگذاری اعتراض کردند.

جمع کثیری از مسؤولان و اعضای فدراسیون انجمن های علویان ترکیه، فدراسیون علوی بکتاشی های ترکیه، و برخی دیگر از تشکل‌های علوی در این کشور با تجمع در محل استقرار یکی از پایه های این پل معلق در استانبول علیه این نامگذاری شعار دادند.

تظاهرکنندگان ضمن اعلام حمایت از تظاهرات میدان تقسیم استانبول و دیگر شهرهای ترکیه نارضایتی خود را از نامگذاری پل سوم تنگه بسفر با نام یکی از سلاطین عثمانی که به جنایت علیه علویان و شیعیان معروف است ابراز کردند.

«حسین تاکماز» رئیس فدراسیون انجمن های علویان ترکیه با تاکید بر اینکه نامگذاری این پل با نام یاووز سلطان سلیم عثمانی که در گذشته رنج و درد بسیاری به علویان تحمیل کرده باعث رنجیدگی علویان ترکیه شده خواهان تغییر هر چه سریع تر این نام شد.

بنا به منابع تاریخی امپراطور عثمانی یاووز سلطان سلیم در سال 1512 میلادی بیش از 40 هزار علوی و شیعیان مسلمان را قتل عام نمود. بر اساس این منابع واتیکان که نگران استیلای ایران بر اروپا و خاک عثمانی و خاوردور بود طی توطئه ای خائنانه امپراطور عثمانی یاووز سلطان سلیم را علیه شاه اسماعیل صفوی پادشاه ایران تحریک کرد و سلطان سلیم به بهانه فتح مصر ارتش خود را گرد آورد و در سال 1512 با حمله به ایران شیعیان را قتل عام کرد.

شیخ الحمزه مفتی دربار یاووز سلطان سلیم در آن سال برای جایز شمردن کشتار علویان و شیعیان فتوایی در همین راستا علیه شاه اسماعیل صفوی و شیعیان صادر کرد که بر اساس آن هر کس که قزلباش ها به قتل برساند به بهشت می رود.

در حالی که دولت به ظاهر اسلامگرای اردوغان تلاش زیادی برای احیای نام‌هایی مانند یاووز سلطان سلیم که عامل برهم خوردن وحدت و اتحاد مسلمانان می‌کند، در ایران امام خمینی (ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کرد که از این پس نام شاه اسماعیل صفوی و دیگر شاهان برای نامگذاری‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و استفاده از این اسامی در حالی که اسامی پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) آن حضرت وجود دارد، استفاده از اسامی شاهان در شان مسلمانان نخواهد بود.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول