اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روحانی در اهواز:

برابر قدرت‌های بزرگ نه تسلیم می‌شویم و نه در مسیر تقابل قرار می‌گیریم

کاندیدای ریاست جمهوری گفت: اینکه ما باید با دنیا تقابل داشته باشیم یا تسلیم، اشتباه است ما در برابر قدرت‌های بزرگ نه تسلیم می‌شویم نه در مسیر تقابل قرار می‌گیریم.

برابر قدرت‌های بزرگ نه تسلیم می‌شویم و نه در مسیر تقابل قرار می‌گیریم

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حجت‌الاسلام حسن روحانی دوشنبه شب در جمع هوادارانش در سالن ورزشی 13 آبان اهواز اظهار کرد: یاد امام خمینی (ره) عزیز را گرامی می‌داریم که امشب سالگرد و سالروز رحلت آن امام عزیز و بزرگوار است.

* از راه امام خمینی (ره) فاصله گرفته‌ایم

وی گفت: چقدر زود از راه امام خمینی (ره) و از مسیرش فاصله گرفتیم، امام آمده بود تا برای مردم ما و کشور ما عزت و سربلندی را به ارمغان بیاورد، آیا امروز شاهد‌‌ همان عزت و سربلندی و آزادگی هستیم؟ آیا آن عزتی که انقلاب اسلامی بر‌ای آن به وجود آمد، ما امروز شاهد آن هستیم؟.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولتی در این کشور دارو را با قیمت بسیار گران در اختیار مردم گذاشت و در کنارش آن همه ماشین گران قیمت هم زمان وارد شد، آیا این به معنای عزت و سربلندی یک ملت و کشور است؟ شعار عزت دادن باید با عمل سازگار باشد.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: آیا شعار‌های سیاسی ما با شعار‌های اقتصادی ما همراه شد؟ آیا در کشوری که در سال 84، 20 میلیون و 860 هزار شاغل داشتیم و در سال 91، 21 میلیون و 160 هزار نفر، این در حالی است که قرار بر این بود که هر سال یک میلیون و 100 هزار اشتغال جدید در کشور ایجاد شود.

روحانی ادامه داد: این همه دانشجویانی که وارد دانشگاه‌ها شده‌اند و مشغول تحصیل هستند آیا امیدی دارند که در پایان دوران تحصیلاتشان شغلی شایسته با مزد بایسته با تخصصی که متناسب درس وتحصیلاتشان باشد در اختیار آن‌ها قرار بگیرد؟

*خوزستان، ایلام و گیلان نرخ رشد بیکاری بالایی دارند

روحانی در ادامه گفت: 867 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار وجود دارد این معنای عزت است؟ آن سال‌هایی که امثال بنده دانشجو بودیم، وقتی کسی وارد دانشگاه می‌شد کم و بیش در پایان دوره تحصیلی‌اش امید به شغل متناسب با رشته خودش داشت آیا امروز این چنین است؟

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: اتفاقا خوزستان جزو استان‌هایی است که تعداد بیکاری‌اش بالاست. استان‌های خوزستان، ایلام و گیلان از لحاظ بیکاری، نرخ رشد بالایی دارند.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب و امام برای آوردن عزت به این سرزمین بود، اما امروز شاهد آن عزتی نیستیم که مورد توقع مردم بود.

وی افزود: نخبه‌ها و تحصیلکرده‌های ما به جای اینکه برای کشور خود تلاش کنند برای رفتن تلاش می‌کنند تا به کشور‌های دیگر بروند. افتخار برای آن کشوری است که جوان آن کشور در محله و دوستان و خانواده و همکارانش با شغل مناسب دارای عزت و سربلندی باشد.

* نگذاشتند در دانشگاه و مسجد ارشاد سخنرانی کنم

روحانی با گلایه‌مندی از مشکلات به وجود آمده برای مکان سخنرانی‌اش گفت: قرار بود امروز حرف‌هایی که در رابطه با دانشگاه و دانشجو داشتم در دانشگاه شهید چمران در میان بگذارم اما در آخرین لحظات به من گفتند موافقت نشد. من نمی‌دانم در داخل دانشگاه کنار هم نشستن و حرف زدن به ضرر چه کسانی است.

وی در ادامه گفت: قرار بود در مسجد ارشاد سخنرانی داشته باشم، آنجا هم نگذاشتند، مثل اینکه این رد صلاحیت‌ها ادامه دارد. اینجا هم تا ساعت یک و دو بعد از ظهر یک ساعت قبل از مراسم، موافقت می‌شد یک ساعت بعد رد صلاحیت می‌شد.

*برای حماسه سیاسی باید فضای انتخاباتی بازی داشته باشیم

روحانی گفت: اگر ما دنبال حماسه سیاسی هستیم باید کمی فضا را باز کنیم، این همه فشار، این همه مشکلات و این همه تبعیض نباشد. ان‌شاءلله که عدالت است اما بعضی کاندیداها به شهرستان‌ها می‌روند و همه چیز آماده است ولی بعضی دیگر باید ستاد‌ها کلی تلاش کنند تا فضایی برای اجتماع آنها در اختیار آنان قرار بگیرد.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه خاطر نشان کرد: فضا باز شود به ضرر کسی نخواهد بود فضای دانشگاه، فضای شهر، فضای کشور، فضای رسانه مجازی و فضای اینترنت را آنقدر امنیتی نکنیم. نیازی نیست که فضا امنیتی باشد فضا را فضای فرهنگی و سیاسی کنیم، امنیتی‌زدایی کنیم، در فضای کشور ما همه جوانان و دانشجویان، عزیزان این سرزمین هستند. دانشجو به اندازه همه آنهایی که احساس نگرانی می‌کند دلش برای مملکتش می‌سوزد.

وی ادامه داد: بگذارید دانشگاه‌ها با دانشگاه‌های دنیا در تماس باشند اساتید بتوانند تبادل اطلاعات داشته باشند دانشجویان از فرصت‌های علمی استفاده کنند اگر این جاده دو طرفه برقرار نشود جاده یک طرفه خواهد شد نخبگان از کشور خواهند رفت آن وقت کشور ضرر خواهد کرد.

* باید فضا را برای فعالیت‌های اقتصادی مهیا کنیم

روحانی بیان کرد: ما باید فضا را برای فعالیت‌های اقتصادی آماده کنیم بیکاری‌ها به خاطر این است که فضا برای فعالیت کاری مهیا نیست فضای کشور برای بهبود کسب و کار نیست.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در سال 90 قانونی را تصویب کرده بود تحت عنوان بهبود مستمر فضای کسب و کار، این قانون سه سال است خاک می‌خورد آیین‌نامه‌های بعدی آن نوشته نشد و قانون عملیاتی نشد.

کاندیدای ریاست جمهوری گفت: این همه کارخانه‌ها با ظرفیت تولیدی 30 درصد و 40 درصد داریم اگر با 100 درصد ظرفیت فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی انجام می‌شد بیکاری‌های ما حل و فصل می‌شد.

* توریسم می‌تواند باعث اشتغال‌زایی و در آمدزایی باشد

وی در ادامه گفت: اگر فضا برای صنعت توریسم فعال شود، 10 میلیون توریسم در سال مساوی است با 4 میلیون اشتغال، در حالی که ما سه و نیم میلیون بیکار داریم.

روحانی بیان کرد: چهارمین مرتبه جاذبه توریسمی دنیا از آن ایران است، اما صنعت توریسم فعال نشده است. نیاز به سرمایه‌گذاری داخلی هم نیست سرمایه خارجی هم جذب می‌شود اگر توریست وارد کشور شود.

وی افزود: اگر فکر ما این است که اگر توریسم وارد کشور شود فضای جامعه فاسد می‌شود مثل این است که ما به خودمان شک داریم. بنابراین ما نباید به جوان‌هایمان شک کنیم همه اینها فرهنگ‌دوست و مسلمان هستند و تحت تاثیر اینگونه فساد‌ها قرار نخواهند گرفت.

*استان خوزستان زرخیز است

روحانی در ادامه گفت: در فروردین که خوزستان بودم از بخش‌های کشاورزی و صنعت کشت دیدار کردم دیدم ظرفیت‌ها و استعداد‌های زیادی وجود دارد که مستعد هستند، زمین آماده و آب هست اما به دلیل نداشتن برنامه محرومیت و مشکلات دارند. ما 400 دلار گندم را می‌خریم اما حاضر نیستیم که از کشاورز بخریم ما که جشن خودکفایی گرفته بودیم چه شد که مجبور شدیم گندم وارد کنیم؟

وی در خصوص خوزستان گفت: این استان زرخیز که مرکز کشاورزی است برای آب آشامیدنی دارای مشکل است، ریزگرد‌های استان خوزستان هم یکی دیگر از مشکلات است. خوزستان که همیشه مهاجرپذیر بوده است، اکنون بسیاری از مردم دارند منطقه را ترک می‌کنند. چرا تا به اکنون فکری نشده است؟

وی در خصوص حل مشکلات ریزگرد‌های خوزستان گفت: این کار احتیاج به همکاری و همیاری با کشور‌های همسایه دارد، ما که با عراق رابطه خوبی داریم، نیاز به همکاری و برنامه‌ریزی با عربستان، اردن و همه کشور‌هایی که ریزگرد‌ها از آنها وارد می‌شود داریم تا قدم به قدم حلش کنیم. اما یکی از برنامه‌های مدون دولت تولید و امید و سرلوحه آن ریزگرد‌هاست البته در بحث محیط زیست ما باید این مشکل را حل کنیم.

* خیلی جرم‌ها با تذکر حل می‌شوند برخورد تند راه حل نیست

وی در خصوص زندانی‌های سیاسی گفت: مشکل زندانی‌ها را هم باید حل کرد، همانطور که گفتند ما می‌خواهیم همه مسئولان امنیتی بیدار و هوشیار باشند خیلی جرم‌ها با تذکر حل می‌شوند برخورد تند راه حل نیست ما بیایم واقعیت‌ها را باز کنیم.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: اگر شعار تند داده‌اند، قتل که نکرده‌اند برای شعار‌های تند تذکر می‌دهند روانه زندان که نمی‌کنند. برای هر چیزی پرونده درست نکنید. اگر می‌خواهید در این کشور اتحاد و یکدلی باشد این پرونده‌سازی‌ها را باید کنار بگذاریم.

* در برابر قدرت‌های بزرگ نه تسلیم می‌شویم نه در مسیر تقابل قرار می‌گیریم

روحانی در خصوص روابط ایران با سایر کشور‌ها گفت: روابط سازنده با جهان امروز مشکل نیست. در شرایطی که امروز زندگی می‌کنیم نه این کار امکان‌پذیر است که رابطه را قطع کنیم نه آنکه در انزوا فرو رویم. اینکه ما باید با دنیا تقابل داشته باشیم یا تسلیم، اشتباه است. ما در برابر قدرت‌های بزرگ نه تسلیم می‌شویم نه در مسیر تقابل قرار می‌گیریم. ما مسیر تعامل سازنده را داریم. کلید این مسیر، عقلانیت و تدبیر است ما می‌توانیم با دنیا رابطه داشته باشیم مگر در دولت هاشمی رفسنجانی ما نتوانستیم رابطه خوبی با دنیا برقرار کنیم؟

* زمان فیلم مستند خود را در اختیار آقای هاشمی رفسنجانی قرار می‌دهم

روحانی گفت: من در مصاحبه اخیر هم اعلام کردم، چون فرصت نشد آقای رفسنجانی نظراتش را برای اداره کشور اعلام کند من حاضرم فیلم مستندی که برای تبلیغ کاندیداها وجود دارد در اختیار ایشان قرار دهم تا نظراتشان را به مردم کشور اعلام کند.

وی ادامه داد: مگر در دولت اصلاحات نتوانستیم در دنیا رابطه برقرار کنیم به طوری که که بسیاری از کشور‌ها حاضر بودند هر وقت ایران وام بخواهد به کشور وام با بهره کم بدهند که خود بانک مرکزی اعلام کرد ما نیازی به وام نداریم. ما در‌‌ همان زمان توانستیم در‌‌ همان شرایط حتی فناوری هسته‌ای را در آن دوره کامل کنیم.

روحانی خاطر نشان کرد: من می‌پرسم چطور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با نفت 10 دلار و 12 دلار و 14 دلار کشور را بعد از جنگ اداره کردند؟ همچنین دولت سیدمحمد خاتمی با نفت 12 لار و 15 دلار کشور را اداره می‌کردند. روزی که جناب خاتمی کشور را تحویل دادند آن روز تورم 4/10 بود، امروز تورم نقطه به نقطه ما بالای 40 درصد است در حالی که ما در این دوره 750 میلیارد دلار در آمد ارزی داشته‌ایم.

*تحریم‌های ظالمانه باید برداشته شوند

روحانی در خصوص تحریم‌ها نیز گفت: امروز تحریم ظالمانه که تحمیل شده باید برداشته شود. اما در عین حال کار ساده و آسانی نیست. کاری که در هشت سال انجام شده است در هشت روز درست نمی‌شود من وعده می‌دهم دولت امید قدم به قدم مسئله تحریم را حل خواهد کرد.

وی ادامه داد: بنابراین امروز کسی نمی‌تواند بگوید یک شبه تحریم‌ها حل می‌شود، رئیس جمهور به تنهایی نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد اما اگر رئیس جمهور تجربه لازم را داشته باشد و بتواند اعتماد به وجود بیاورد می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در پایان گفت: می‌توانیم تحریم را حل کنیم، کلیدش اتحاد و وحدت و همراهی است، باید دست به دست هم دهیم تا معضلات و مشکلات را حل کنیم.

انتهای پیام/2329/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول