اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

باستان‌شناس و کارشناس ارشد حوزه مرمت:

مصالح مدرن در مرمت آثار باستانی مشکل‌ساز شده است

باستان‌شناس و کارشناس ارشد حوزه مرمت گفت: مصالح مدرن در مرمت آثار باستانی منجر به از بین رفتن آثار باستانی و از بین رفتن ارزش تاریخی آنها شده است.

مصالح مدرن در مرمت آثار باستانی مشکل‌ساز شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مرمت از شاخه‎های اساسی حفظ  آثار باستانی است، که علاوه بر مهم بودن، حساسیت از دیگر ویژگی‎های مرمت در حفظ اشیا باستانی است که در برخی موارد نادیده گرفته شده و عدم آگاهی و تجربه افراد منجر به نابودی اثر باستانی از حیث قدمت می‎انجامد.

باستان شناس اصفهانی در این مورد اظهار کرد: مرمت اشیا تاریخی باید به افراد زبده و همچنین تحصیل کرده در این زمینه سپرده شود.

کتایون مهدوی افزود: ارزش گذاری بر آثار و بناهای تاریی باید کارشناسی شده و تخصصی صورت پذیرد، و طبق اصول کارشناسی شده مرمت آثار باستانی انجام شود تا قدمت آثار باستانی حفظ شود.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از آثار تاریخی و باستانی به ویژه در شهر اصفهان وجود دارد که نیازمند مرمت هستند، اما مرمت غیر اصولی بر روی آنها مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است.

کارشناس مرمت و باستان شناس اصفهانی اضافه کرد: یکی دیگر از مسائلی که منجر به از بین رفتن قدمت آثار باستانی می‎شود، استفاده از مصالح جدید برای مرمت آثار تاریخی است و این امر منجر به از بین رفتن قدمت آثار تاریخی می‎شود، زیرا این مصالح با هم همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه کارشناسان مرمت در حوزه مرمت کم است و اگر هم باشد استفاده نمی‎شود، گفت: مرمت کاران سنتی بیش از سایر مرمت گرن به اصول کارشناسی شده در مرمت آثار باستانی پایبند هستند، اما معمولا توجهی به آنها نمی‎شود.

انتهای پیام/63019/ش20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول