اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کفه سنگین ترازوی کمک مالی اعراب به تروریست‌های سوری نسبت به غربی‌ها

پیش‌دستی اعراب در کمک مالی و تسلیحاتی به شورشیان سوری برای سرنگون کردن بشار اسد هر چند شگفت‌آور است، اما به واسطه دشمنی دیرینه و همیشگی میان عرب‌ها، امر دور از انتظاری نبوده است.

کفه سنگین ترازوی کمک مالی اعراب به تروریست‌های سوری نسبت به غربی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس، اعراب همیشه به خصومت و دشمنی با یکدیگر شهره بوده‌اند. در قبال بحران سوریه نیز، آنها غیر از این نبوده و به روشنی دیده می‌شود، برخی از آنها به نابودی نظام بشار اسد کمر بسته‌ ‌اند.

ظاهرا سرنگونی یکی از محورهای مقاومت به اندازه‌ای برای تعدادی از این کشورها حیاتی است که کمک مالی و تسلیحاتی خود را به، بر پا کردن اردوگاه‌های آموزشی برای شورشیان و گروههای تروریستی سوری گره زده‌اند تا از هیچ امکانی برای نیل به مقصود خود فروگذار نکرده باشند.

نکته قابل تامل اینکه، در این میان، قطر حتی گوی سبقت را از آمریکا و کشورهای اروپایی و همین طور از همسایگان خود ربوده است. طبق گزارشی که همین یک ماه پیش، روزنامه «فایننشال‌تایمز» به نقل از نزدیکان حکومت قطر منتشر کرد، این کشور طی دو سالی که از بحران سوریه می‌گذرد، حدود «سه میلیارد دلار» به شورشیان سوری، کمک مالی کرده است.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، از این حیث، قطر بیش از هر کشور دیگری که در حمایت از معارضان و به ویژه معارضان مسلح دست دارند، کمک مالی پرداخت کرده است. اما، باوجود این کمک‌های مالی کلان، هر روز از نقش دوحه در پرونده سوریه کاسته و از تاثیرگذاری در روند این پرونده به عقب رانده می‌شود. علت آن نیز اعمال فشار آمریکا بر این کشور است.

در همین راستا بود که چند ماه پیش، منابع نزدیک به مخالفان سوری، به روزنامه «العرب»، خبر دادند، دولت قطر به معاذ الخطیب، رئیس شورای ائتلاف ملی مخالفان اطلاع داده است که تحت فشار آمریکا از ابتدای ماه مارس، دیگر به او و دوستانش کمک مالی نمی‌کند.

وهابیون عربستان سعودی، اما، ایده جدیدی به خرج داده و  فراخوانی برای جمع‌آوری کمک مالی برای مخالفان سوری داده‌اند و مساجدی را برای دریافت کمک‌های مردمی اعلام کرده‌اند تا این کمک‌ها را در اختیار سلفی‌های تندرو مخالف حکومت اسد قرار دهند.

«عبدالعزیز آل الشیخ»، مفتی کل عربستان و از علمای وهابی سعودی نیز خواستار کمک مالی مردم از گروه‌های مسلح در سوریه شد. او حتی دعا برای گروه‌های مسلح و حمایت مالی از آنها را از بهترین کارها دانسته است.

هر چند بخشی از کمک‌های مالی عربستان نیز مخفیانه بوده و رقم دقیقی از آن در دست نیست، اما مرداد سال گذشته ملک عبدالله، پادشاه عربستان 5.3 میلیون دلار به جنبش حمایت از مردم سوریه کمک کرد.

شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز»، وزیر کشور عربستان نیز در همان برهه از جمع آوری 72.33 میلیون دلار برای کمک به جنبش حمایت از مردم سوریه خبر داد که ظاهرا 2.6 میلیون دلار از آن، متعلق به او بوده است.

رقم دیگری که از کمک مالی عربستان سعودی به شورشیان و گروههای تروریستی سوری در دست است، کمک یک صد میلیون دلاری است که آذر ماه سال گذشته، ریاض اعلام کرد، قصد دارد این مبلغ را برای یاری رساندن به مخالفان سوری در اختیار آنها قرار دهد.

علاوه بر این کمک‌های مالی، نشریه آلمانی «دویچه وله»، مارس 2013 گزارش داد، عربستان سعودی با ایجاد پلی هوایی از طریق کرواسی، برای اپوزیسیون سوریه سلاح می‌فرستد. سازمان سیا نیز موظف شده که این تسلیحات به دست نیروهای سکولار مخالف اسد برسد و نه نیروهای القاعده. در واقع، این سلاح‌ها با ایجاد پلی هوایی در کرواسی و از طریق فرودگاه «اسن‌بوگا» به آنکارا ارسال شده و از آنجا با کامیون به سوریه برده می‌شوند.

نیویورک تایمز نیز در این رابطه نوشته،‌ اردن، قطر و عربستان سعودی کمک‌های منظم خود را از ماه نوامبر 2012 با هواپیماهای باری به ترکیه رسانده‌اند که به گفته یک کارشناس نظامی، این کمک‌ها شامل دستکم 3500 تن جنگ افزار بوده است که مسئولیت و خرید تسلیحات برعهده عربستان سعودی و قطر است. ولی ترکیه، اردن و ایالات متحده انتقال آنها به سوریه را عهده‌دار شده‌اند.

هر چند اردن از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، مواضع متناقضی در قبال تحولات این کشور گرفته بود، اما در نهایت به واسطه هم مرز بودن با سوریه، خاک این کشور به بهترین مکان برای آموزش شورشیان سوری و انتقال سلاح به سوریه تبدیل شده است. بنابراین هر چند اطلاعات دقیقی از میزان کمک مالی امان به گروه های مسلح سوری در دسترس نیست، اما به خاطر همین ویژگی، یکی از عوامل افزایش تنش در سوریه به شمار می‌آید.

فروردین ماه جاری بود که روزنامه گاردین در این رابطه گزارش داد، همزمان با انتقال بیش از یک میلیارد دلار از ریاض به امان، اردن پذیرفته است تا پیشگامی اقدامی به رهبری عربستان را برای مسلح ساختن گروه‌های شورشی سوری از طریق مرزهایش در جنوب سوریه به عهده بگیرد. این امر، تغییر بزرگی در موضع اردن به شمار می‌آید چراکه به این ترتیب، اردن از موضع تلاش برای مهار گسترش تهدیدهای جنگ داخلی سوریه در مرزهایش به موضع حمایت فعالانه از شورشیان سوری برای پایان دادن به بحران سوریه پیش از وارد شدن اردن به این بحران، روی آورده است.

علاوه بر این، چندی پیش شبکه خبری فاکس نیوز گزارش داد، منابع نظامی آمریکا با همکاری امان، تعلیم شبه‌نظامیان سوری در خاک اردن را برعهده گرفته است. این برنامه بخشی از تلاش کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آنها در تقویت قوای شبه‌نظامیان معارض دولت بشار اسد به شمار می‌آید.

به این ترتیب، با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود، کفه ترازوی کمک‌های مالی کشورهای عربی سنگین‌تر از میزان کمک‌های کشورهای اروپایی و آمریکاست و این موضوع بار دیگر ثابت می‌کند، مفهوم اتحاد میان عرب‌ها کماکان بی‌معناست و اعراب همچنان علیه یکدیگر به پا می‌خیزند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول