اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

سردبیر یک روزنامه سوری در گفتگو با فارس:

ناآرامی های ترکیه، آغاز فروپاشی دولت عدالت و توسعه است

سردبیر روزنامه الثورة سوریه با اشاره به ناآرامی های موجود در برخی از شهرهای ترکیه در اعتراض به دولت رجب طیب اردوغان، آن را نقطه آغاز فروپاشی طرحی دانست که حزب حاکم بر اساس آن بنا شد.

ناآرامی های ترکیه، آغاز فروپاشی دولت عدالت و توسعه است

«علی قاسم» سردبیر روزنامه الثورة سوریه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوریه اظهار داشت: تظاهرات در شهرهای مختلف ترکیه آغازی برای پایان دادن به طرح حزب حاکم عدالت و توسعه و نزدیک شدن اردوغان به پایان است.

وی افزود: همه می دانند که مسائل و مشکلات زیادی روی هم انباشته شده و در نهایت به این تظاهرات و ناآرامی ها ختم شده است.

اعتراض به سیاست سیاه حزب عدالت و توسعه

قاسم در ادامه تصریح کرد: این نخستین هشدار به دولت اردوغان نیست بلکه پیش از این تظاهرات و فعالیت های دیگری علیه دولت رخ داد که همگی بیانگر مخالفت با سیاست سیاه حزب عدالت و توسعه در داخل و خارج است.

وی در ادامه گفت: اکنون موضوع فقط به دخالت ترکیه در سوریه محدود نمی شود بلکه همه همسایگان ترکیه از سیاست دولت آن ناراضی هستند زیرا سیاست ترکیه که تا پیش از این هیچ گونه مشکلی با همسایگان نداشت  به سمت قطع روابط با سوریه و عراق و نیز سایر همسایگان پیش رفته است.

مخالفان حزب حاکم در صحنه سیاسی ترکیه جان گرفته اند

سردبیر الثوره افزود: نیروهای مخالف حزب حاکم عدالت و توسعه از محبوبیت برخوردار شده و در صحنه سیاسی ترکیه ظاهر شده اند از همین رو طبیعی است که نارضایتی مردم را مورد توجه قرار داده و از آن استفاده کنند.

وی اظهار داشت: سیاست خارجه اردوغان این کشور و مرزهای آن را متشنج کرده تا جایی که شدت این اشتباهات تا جایی بوده است که می توان گفت هیچ دولتی در هیچ نقطه از دنیا نمی تواند روند امور را تا این حد بد پیش ببرد.

قاسم تصریح کرد: ناآرامی در استانبول و سایر شهرهای ترکیه آغاز فروپاشی طرح خارجی ترکیه و به عبارت دیگر طرح دولت عدالت و توسعه در قبال منطقه است به ویژه اینکه نقش ترکیه در لیبی، مصر جای سوال داشته و شک برانگیز است و در سوریه نیز دخالت آن کاملا علنی است.

وی گفت: در این شرایط اعتراض های موجود در نقاط مختلف ترکیه نقطه آغاز برای انزاوی دولت ترکیه بوده و دلیل آن دخالت این کشور در بسیاری از بحران های موجود در منطقه است.

قاسم اظهار داشت: در این میان ترکها اردوغان را «اردوغان شیمیایی» توصیف کرده اند که آشکارا به دست داشتن او و دولتش در فتنه انگیزی های متعدد منطقه ای اشاره دارد که از همه مهم تر، استفاده از سلاح شیمایی در خان العسل در سوریه و نیز ارتباط با  ضبط مقادیری گاز ساردین از جبهه النصره در سوریه است.

وی تصریح کرد: این حوادث، در روند تحولات ترکیه  تاثیرگذار خواهد بود و آن را از کشورهای منطقه دور کرده و روابط آن با نیروها و گروههای مختلف سیاسی ترک را تحت تاثیر قرار می دهد از همین رو این رخدادها حائز اهمیت بوده  و باید آن را مورد توجه قرار داده و به سادگی از کنار آن رد نشد.

سردبیر این روزنامه سوری افزود: لحن کلام اردوغان در برابر مردم ترکیه هیچ نشانی از دموکراسی و حتی سیاست نداشته و عملکرد دولت عدالت و توسعه در سالهای اخیر در برابر کشورهای همسایه نیز صحنه داخلی این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

وی گفت: در این میان غرب نیز در صدد ارسال این پیام به دولت ترکیه است که نقش آن رو به پایان است.

ترکیه از هفته گذشته شاهد موجی از اعتراضات خیابانی بوده که این درگیری‌ها خشونت‌بارترین درگیری‌ها از سال 2002 تا کنون به شمار می‌آید.

این درگیری‌ها از جمعه گذشته در اعتراض به طرح دولت ترکیه برای تبدیل بوستان تاریخی «قیزی پارک» به یک مرکز فرهنگی و تجاری در استانبول آغاز و به برخی شهرهای دیگر از جمله، ازمیر و آنکارا نیز کشیده شد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول