اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

کارشناس مسائل سیاسی ترکیه در گفتگو با فارس:

اعتراضات میدان "تقسیم" استانبول سرآغاز "بهار ترکیه" است

یکی از کارشناسان مسائل سیاسی گفت که اعتراضات میدان تقسیم استانبول در واقع نقطه انفجار خشم انباشته شده مردم ترکیه علیه دولت اردوغان بود.

اعتراضات میدان "تقسیم" استانبول سرآغاز "بهار ترکیه" است

به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، به دنبال آغاز برخی ناآرامی های خشونت آمیز در میدان تقسیم شهر استانبول و گسترده شدن سریع این ناآرامی ها و سرایت به دیگر شهرهای بزرگ ترکیه مانند آنکارا و ازمیر که از سوی ناظرین به عنوان شدیدترین تظاهرات اعتراض آمیز علیه دولت بعد از کودتای 1980 تاکنون در این کشور ارزیابی شده، گفتگویی با «احسان کاچار» کارشناس مسائل سیاسی که از نزدیک شاهد درگیری ها بین مردم معترض و نیروهای سرکوبگر پلیس ترکیه بوده ترتیب دادیم.

****مشروح این گفتگو به شرح ذیل است****

فارس: حوادث میدان تقسیم چگونه آغاز شد؟ این تظاهرات به کدام شهرها سرایت کرد؟ دلیل گسترش این تظاهرات با این سرعت چه بود؟ آیا می توان این تظاهرات را اعتراض علیه دولت اردوغان تلقی کرد؟

کاچار: اختلاف بین تظاهرکنندگان و حزب عدالت و توسعه در واقع روز اول ماه می (روز جهانی کارگر) شروع شد. میدان تقسیم در این روز بر روی تظاهرکنندگان بسته شد. سوسیالیست ها برای مبارزه با این ممنوعیت تا به امروز اقدامات زیادی صورت دادند، اما موفق نشدند. دولت اردوغان تاکنون ممنوعیت های زیادی اعمال کرده و برخی اظهارات اسلام گرایانه وی باعث نگرانی هایی شده است. اعتراضات میدان تقسیم استانبول هم هر چند که به ظاهر با قطع چند اصله درخت در این میدان شروع شد، ولی در واقع نقطه انفجار خشم انباشته شده مردم ترکیه علیه دولت اردوغان بود. این تظاهرات در عین حال هشداری جدی به دولت اردوغان بود مبنی بر اینکه هر اقدام تو و هر سیاست تو را تایید نمی کنیم. این حرکت در عین حال در کشوری مانند ترکیه بسیار مهم بود. در ترکیه بعد از کودتای 1980 تاکنون چنین حرکت گسترده ای صورت نگرفته بود و باید اعتراف کرد که این حرکت "بهار ترکیه" بود.

فارس: به عقیده شما دولت آنکارا بعد از این حوادث، چه سیاستی را باید دنبال کند؟

کاچار: بعد از این حوادث دولت آنکارا باید از تطبیق دادن برخی قوانین با اسلام که باعث ناراحتی برخی اقشار دیگر مردم ترکیه می شود، اجتناب کند. به عقیده من دولت اردوغان در دوران اخیر بیش از حد اعتماد بنفس پیدا کرد و فکر کرد هر کاری دلش خواست می تواند بکند. اما این رفتار دولت اردوغان باعث اتحاد کمالیست ها، ملی گراها، چپی ها، دموکرات ها و حتی طرفداران ورزشی شد. حوادث اخیر در 9 استان ترکیه بدون وقفه ادامه یافت و به 48 استان سرایت کرد. صدها زخمی و هزارها بازداشتی و درگیری تظاهرکنندگان با پلیس نتیجه این اعتراضات است. جبهه جدید مخالفان بعد از کردهای مخالف، بزرگترین جبهه مخالفان دولت آنکارا محسوب می شود.

فارس: چرا پلیس ترکیه با این تظاهرات با خشونت برخورد کرد؟ سازمان عفو بین الملل این رفتار را به شدت محکوم کرد، ولی اردوغان گفت برخورد پلیس برای متوقف کردن تظاهرکنندگان ادامه خواهد یافت. نظر شما در این باره چیست؟

کاچار: در ترکیه نیروی پلیس با وجود اینکه کمی نرم شده، ولی کماکان دست به خشونت می زند. خیلی ها با این اقدام واکنش نشان دادند و محکوم کردند. اردوغان به زبان "دولت" سخن می گوید و لابد فکر می کند هرکس را که با وی مخالف است، باید توسط نیروی پلیس سرجایش نشاند.

فارس: رسانه های غربی این حوادث را به صورت سرکوب طرفداران محیط زیست توسط پلیس ترکیه نشان دادند و بدین ترتیب اعتبار ترکیه را خراب کردند. دلیل این موضع گیری چیست؟

کاچار: همانگونه که قبلا گفتم مشکل اصلی قطع چند اصله درخت در میدان تقسیم نیست، اما مداخله دولت در محیط زیست جرقه اولیه را تشکیل داد. امروز جناح های زیادی با اردوغان مخالفت می ورزند. امروز در ترکیه این نگرانی وجود دارد که اردوغان لائیسم را رها کرده و در حال گذر به اسلامیت است. از سوی دیگر در سیاست خارجی ترکیه شاهد شکست های فراوانی هستیم. به خصوص در مسئله سوریه مخالفت شدیدی در داخل ترکیه علیه اردوغان مطرح است و با ماجرای انفجارهای ریحانلی این مخالفت شدت یافت.

فارس: بعد از این حوادث به عقیده شما سرنوشت میدان تقسیم چه می شود؟

کاچار: دادگاه رای بر توقف پروژه تخریب پارک قاضی در میدان تقسیم و احداث مرکز خرید را داده است. این رای شاید طرفداران محیط زیست را کمی آرام کند، ولی سایر اقشار مخالف دولت اردوغان اینک شانسی برای ابراز مخالفت خود پیدا کرده اند. لذا فکر می کنم دولت آنکارا هم بعد از این با در نظر گرفتن واکنش های احتمالی با احتیاط بیشتری حرکت کند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول