اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

حافظ بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با فارس:

بسیاری از مردم می‌توانند حافظ قرآن شوند/ تبلیغات لازم است

حافظ کل قرآن کریم کشورمان با اشاره به اینکه بسیاری از مردم می‌توانند حافظ قرآن شوند، گفـت: این مسئله نیازمند تبلیغات است و مسابقات قرآن سازمان اوقاف، نقش مثبتی در این زمینه دارد.

بسیاری از مردم می‌توانند حافظ قرآن شوند/ تبلیغات لازم است

امیر آقایی در گفت‌و گو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، در خصوص تاثیر برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بر قرآنی کردن فضای جامعه گفت: به مسابقات می‌توان از چند بعد نگاه کرد. یکی از این ابعاد، بعد فنی مسابقات است که مربوط به مسئولین برگزار کننده است و به لطف خدا رشد خوبی داشته است.

وی به سایر ابعاد تاثیرگذاری این رویداد بزرگ قرآنی اشاره و تصریح کرد: بعدی که فضای جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد بعد تبلیغاتی قضیه است که این به رسانه‌ها بر‌می‌گردد و باید این مسابقات را به مردم معرفی کنند. در راس آنها هم صداوسیما و خبرگزاری‌ها هستند و باید تبلیغات بیشتری روی مسابقات انجام دهند تا حداقل طعم فضای مسابقات در جامعه چشیده شود.

*مسابقات بین‌المللی قرآن کریم باعث رشد کیفی و کمی قاریان و حافظان شده است

این حافظ کل قرآن کریم در مورد تاثیر این مسابقات بر روی فعالیت‌های قرآنی داخل کشور نیز گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اوج فعالیت‌های مسابقه‌ای است که در کشور انجام می‌شود و تمام کسانی که در عرصه قرآن هستند می‌خواهند یک روزی به عنوان نماینده ایران در چنین مسابقاتی شرکت کنند و همین موضوع باعث شده تا اگر فعالان قرآنی می‌خواهند به این درجات برسند روی کیفیت حفظ یا قرائت خودشان کار کنند. همچنین این موضوع باعث شده تا کمیت فعالان قرآنی افزایش یابد.

* بسیاری از مردم می‌توانند حافظ قرآن کریم باشند

آقایی به مطالبه مقام معظم رهبری از جامعه قرآنی در خصوص طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم و تاثیر مسابقات بین‌المللی برآن اشاره کرد و افزود: اگر تبلیغات به صورت کافی و قابل قبول صورت پذیرد خیل عظیمی از مردم به این سمت می‌آیند. خصوصا در رشته حفظ که به نظرم خیلی از مردم می‌توانند به سمت آن حرکت کنند، اما همانگونه که گفتم تبلیغات در این موضوع بسیار مهم است.

* اگر افراد قدرتمندی در مسابقات شرکت کنند شاید مثل چندسال اخیر حائز رتبه‌های نخست نشویم

وی درباره علل موفقیت قاریان و حافظان قرآن کریم در مسابقات بین‌المللی چند سال اخیر نیز گفت:  این موضوع می‌تواند نشانه‌خوبی باشد مبنی بر اینکه فعالیت‌های ما  در عرصه قرآن، جهت‌گیری‌های خوبی داشته است؛ جوانان ما هم در زمینه حفظ و هم در زمینه قرائت بسیار قدرتمند ظاهر می‌شوند؛ اما طرف دیگر قضیه این است که دست‌اندرکاران باید به کیفیت مسابقات بین‌المللی و شرکت‌کنندگان خارجی آن نیز توجه بیشتری داشته باشند که این موضوع در چند سال اخیر نیز اتفاق افتاده است.

آقایی در همین رابطه ادامه داد: اگر افراد قدرتمندی در این مسابقه شرکت کنند شاید این رتبه‌های چندسال اخیر که به جوانان کشورمان رسیده است نیز تغییر کند که این موضوع در بعضی از سال‌ها در رشته‌های حفظ و قرائت اتفاق افتاده است. به طور کل اگر قاریان و حافظان سایر کشورها از فیلترهای مختلفی عبور کنند و افراد قوی در این مسابقات شرکت کنند شاید نتیجه مسابقات این نباشد؛ اما این موضوع چیزی از ارزش‌های جوانان قدرتمند ما کم نمی‌کند چون نمایندگان ما از فیلتر نفس‌گیری به نام مسابقات کشوری عبور می‌کنند.

* مسئولان به دنبال افزایش کیفیت مسابقات بین‌المللی هستند

این حافظ کل قرآن کریم به تلاش مسئولان برگزاری مسابقات بین‌المللی برای افزایش کیفیت شرکت‌کنندگان اشاره و تصریح کرد: در چند سال اخیر روی این موضوع کار شده و مسئولان نمی‌خواهند هرکسی را به عنوان نماینده یک کشور بپذیرند و پیگیر این موضوع هستند که فرد شرکت‌کننده حتما مدرکی را دال بر اینکه در مسابقات کشوری خود دارای رتبه‌ای بوده است را ارائه کند یا اگر این مدرک ‌را ندارد حداقل استاد شناخته‌شده‌ای آنها را تایید کند یا اگر هیچکدام را ندارد حداقل از طریق اینترنت و یا سایر راه‌ها قبل از شرکت در مسابقات تست دهند؛ مقرر شده که مجموع این اقدامات در چند سال اخیر اتفاق بیفتد اما هنوز به صورت صددرصد عملیاتی نشده است، اگر این موضوع محقق شود مسابقات بین‌المللی مسابقه‌ای جانانه خواهد شد.

وی  در مورد پرورش استعدادهای قرآنی در کشور نیز گفت: همه دستگاه‌ها اعم از آموزش ‌و پروش، سازمان اوقاف و دارالقرآن‌ها و غیره در پرورش چنین افرادی دخیل هستند اما نمی‌توان تاثیرگذاری مسابقات بین‌المللی را در آن نادیده بگیریم چون این موضوعی است که در ذات همه انسان‌ها وجود دارد و همه انسان‌ها دوست دارند در یک مسابقه برتر شناخته شوند و توانایی‌هایشان نشان داده شود؛ مطمئنا مسابقات، نقش مهمی در این موضوع دارد اما اینکه بگویم فقط مسابقات و یا سازمان اوقاف تاثیرگذار بوده است اینگونه نیست.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول