اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه علمیه استان قم:‌

تجربه مدارس پیش حوزوی بسیار موفق بود

مدیر حوزه علمیه استان قم گفت:‌ تجربه تاسیس مدارس پیش حوزوی تجربه بسیاری موفقی بود و باید از آن الگو بگیریم.

تجربه مدارس پیش حوزوی بسیار موفق بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال در اجلاس اساتید سطح یک مدارس علمیه استان قم تجربه تاسیس مدارس پیش حوزوی که 10 سال از تاسیس آن می‌گذرد را تجربه بسیار موفقی دانست و افزود:‌ بسیاری از دانش‌آموزان این مدارس جذب حوزه شده‌اند و دانش‌آموزان این مدارس از نظر علمی و تربیتی بین مدارس دیگر شاخص هستند و تاسیس این مدارس کار موفقی بوده است که باید از آن الگو بگیریم.

وی با اشاره به فعالیت‌های لازم برای ارتقای حوزه گفت:‌ ما برای اینکه حوزه را از نظر علمی و تربیتی ارتقا بدهیم و حوزه‌ای در شان تشیع داشته باشیم‌ باید به صورت مداوم در حال بررسی وضعیت حوزه در راستای ارتقای آن باشیم. این نشست می‌تواند مسیر روشنی برای ارتقای علمی و تربیتی پیش روی ما اساتید‌ و کارگزاران بگذارد.

وی اضافه کرد:‌ اگر عقل،‌ خرد جمعی،‌ تدبیر جمعی وجود داشته باشد،‌‌ حرکت تکاملی است و حرکت در جایی یا حرکت قهقرایی را نخواهیم داشت. اگر هر روز ما بهتر از دیروز نباشد،‌ نوعی عقب‌گرد و در جا زدن است. باید به دنبال این موضوع باشیم که مسیر تکاملی برای طلاب سطح یک ایجاد کنیم.

مدیر حوزه علمیه استان قم با اشاره به وضعیت اساتید سطح یک در گذشته اظهار داشت:‌ روزی در این حوزه علمیه کسانی که در سطح یک بودند‌ بعد از گذراندن دوره ادبیات،‌ به عنوان یک ادیب شناخته می‌شدند. کسانی که ادبیات را تدریس می‌کردند‌ از ادیبان معروف بودند.

وی اضافه کرد:‌ ما به لحاظ برنامه‌ریزی‌هایی که کردیم دچار چالشی هستیم و آن چالش،‌ تربیت استاد و مدرس برای سطح یک است.

فرخ‌فال با اشاره به سنت تدریس طلاب پس از اتمام کتب درسی گفت:‌ در گذشته این گونه بود وقتی طلبه کتابی را می‌گذراند،‌ وارد مرحله تدریس می‌شد و به عنوان استادیار فعالیت می‌کرد.

وی اضافه کرد:‌ باید این سنت باقی بماند البته در برخی از مدارس این شیوه مرسوم است،‌ ولی باید در سطح مدارس علمیه غالب شود. نتیجه چنین سنتی این می‌شود که فرد می‌فهمد با چه چالش‌هایی در تدریس مواجه می‌شود و مروری بر آنچه که خوانده است را خواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه استان قم با اشاره تبعات ضعف در دروس پایه حوزه گفت:‌ طلبه‌ای که در دروس پایه دچار مشکل است‌ نمی‌تواند مبلغ،‌ استاد و فرد کاملی باشد.

وی اضافه کرد: ‌اساتید در مرحله اول باید استادیارانی را تربیت کنند و کرسی‌های تدریس را در سطوح مختلف در اختیار آنان قرار دهند. اگر حوزه قم فضایی را نداشته باشد که افراد تدریس شایسته خود را انجام بدهد‌ رو به افول خواهد بود.

فرخ‌فال اضافه کرد: در سال تحصیلی جاری در خصوص بحث قرائت قرآن و تجوید قیام جدی را داشته‌ایم که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها به صورت جدی‌تر ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیر حوزه علمیه استان قم با اشاره به برنامه آموزش عربی در حوزه گفت:‌ هم برای طلاب مبتدی و هم برای مبلغین برنامه ریزی کرده‌ایم که برنامه آموزشی زبان عربی را داشته باشیم که البته در کوتاه مدت برای مبلغین چنین برنامه‌ای را داریم.

وی اضافه کرد: در خصوص ورزش طلاب دو هفته پیش اساس‌نامه و آیین‌نامه‌ای به تصویب کمیته مربوطه رسیده است.

فرخ‌فال با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های مدارس علمیه اظهار داشت:‌ معاونت پژوهشی حوزه در زمینه تجهیز کتابخانه‌های مدارس علمیه کارهای خوبی را انجام داده است.

انتهای پیام/2258/ک40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول