اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

انگلیس، فرانسه و آلمان برای حذف اسد چه میزان هزینه کرده‌اند؟

یکی از دلایلی که منجر شده بحران داخلی سوریه تاکنون ادامه یابد، حمایت مالی و تسلیحاتی کشورهایی نظیر انگلیس، آلمان و فرانسه از شورشیانی است که برای محو یکی از محورهای مقاومت در خاورمیانه قد علم کرده‌اند.

انگلیس، فرانسه و آلمان برای حذف اسد چه میزان هزینه کرده‌اند؟

به گزارش خبرگزاری فارس، هر چند، دو سال و اندی پیش، جرقه جنگ داخلی در سوریه زده شد، اما آنچه باعث تداوم این بحران داخلی تاکنون شده، بیش از آنکه به خاطر وجود اختلافات عمیق میان گروه‌های مختلف سیاسی باشد، ناشی از دخالت غیرمستقیم کشورهای خارجی است که عزم خود را برای نابودی یکی از محورهای مقاومت جزم کرده‌اند.

هر چند آمریکا نقش پررنگی در این میان داشته، اما کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه هم در این آتشی که بر پا شده، بی‌تقصیر نبوده‌اند. به عنوان مثال، در همان نخستین‌ ماه‌های شروع درگیری‌ها دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در جلسه استماع مجلس عوام از کمک مالی و تجهیز تسلیحاتی مخالفان سوری تحت عناوینی همچون کمک‌های پزشکی و تامین مایحتاج آنها خبر داد که به گفته وی، ارزش این کمک‌ها بالغ بر دو میلیون پوند بوده است.

چند ماه بعد، یعنی درست فروردین ماه سال 91 بود که ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد، کشورش قصد دارد 800 هزار پوند دیگر در اختیار مخالفان دولت سوریه قرار دهد. البته او مدعی شد، این کمک‌ها غیرنظامی است و برای تقویت جامعه مدنی در سوریه و آموزش نیروهای دموکراسی‌خواه در آن کشور ارائه می‌شود.

هیگ پنج ماه بعد نیز با اعلام خبر تصمیم انگلیس برای کمک مالی پنج میلیون پوندی به ارتش آزاد سوریه مدعی شد، این کمک‌ها در راستای تهیه تجهیزات مخابراتی و مواد دارویی ارائه شده است.

با این حال، کمک‌های انگلیس به همین حد محدود نماند و مهر ماه سال گذشته، دیوید کامرون بار دیگر از کمک هشت میلیون پوندی کشورش به گروه‌های مسلح سوری خبر داد و ابراز امیدواری کرد، این تصمیم لندن، سایر اعضا جامعه بین‌المللی را وادار ‌سازد تا در ناآرامی‌های سوریه بیشتر مداخله کنند.

البته انگلیسی‌ها نیز به سیاق آمریکایی‌ها برخی کمک‌های خود را در قالب کمک‌های بشردوستانه به گروه‌های معارض واگذار کرده‌اند، از جمله به کمک 21 میلیون پوندی دولت انگلیس در بهمن ماه سال 91 می‌توان اشاره کرد که در آن زمان، جاستین گرینینگ، وزیر توسعه بین‌المللی انگلیس درباره آن گفت: «این مبلغ به مردم گرفتار در بحران سوریه کمک می‌کند تا برای خود لباس زمستانی، غذا و دارو تهیه کنند.»

اردیبهشت ماه سال جاری نیز، دیوید کامرون در دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از تصمیم لندن برای اعطا 40 میلیون پوند به گروه‌های مسلح سوری خبر داد که به گفته او، 30 میلیون پوند آن قرار است برای کمک‌های بشردوستانه اختصاص یابد و 10 میلیون پوند آن برای ارائه کمک‌های غیرمرگبار.

هر چند از آغاز درگیری‌ها در سوریه تاکنون، انگلیس به طور تقریبی 76 میلیون پوند برای سرنگونی بشار اسد هزینه کرده اما این همه آنچه لندن برای سقوط نظام سوریه صرف کرده نیست چراکه بخشی از کمک‌های لندن در قالب آموزش شورشیان و یا ارسال پنهانی سلاح برای آنها ارائه شده است. در واقع، انگلیس یکی از اولین کشورهایی بود که با تشکیل اردوگاه نظامی و آموزش به گروه‌های مسلح در سوریه در امور داخلی این کشور دخالت کرد.

به علاوه انگلیس همپای فرانسه در زمره کشورهایی بودند که به شدت به دنبال لغو تحریم تسلیحاتی شورشیان سوری بودند و تهدید کرده بودند، در صورت خودداری اتحادیه اروپا از لغو این توافقنامه، خود شخصا برای مجهز کردن شورشیان به سلاح، اقدام خواهند کرد که ظاهرا تلاش‌های آنها در نهایت به ثمر نشست و اکنون آنها بدون هیچ منع قانونی می‌توانند، علنی و آزادانه به فعالیت‌های دو سال گذشته خود ادامه دهند.

فرانسه نیز از اولین کشورهای اروپای بوده که با شورشیان سوری ارتباط برقرار کرده؛ نکته‌ای که «اریک شوالیه»، سفیر فرانسه در سوریه به آن اذعان کرد و گفت:‌ »فرانسه از آنها در مبارزاتشان با نیروهای ارتش سوریه حمایت می‌کند.»

به این ترتیب، فرانسه نیز در جرگه کشورهای حامی گروه‌های مسلح سوری بوده که تاکنون از هیچ گونه کمک مالی و تسلیحاتی به آنها دریغ نکرده، با این تفاوت که از میزان کمک‌های آنها آمار دقیقی در دست نیست جز یک مورد که آنهم «لوران فابیوس»، وزیر امور خارجه فرانسه علنا اعلام کرد. آن هم مبلغی معادل 1.2 میلیون یورو برابر با 1.5 میلیون دلار بود که وی بیان کرد به عنوان کمک‌های اضطراری به ائتلاف جدید مخالفان سوریه اختصاص یافته است.

البته دولت فرانسه قبلا نیز مقادیری کمک مالی به تروریست‌های در حال نبرد با حکومت سوریه پرداخت کرده ولی هیچگاه میزان آن به این حد نرسیده بود و عموما مبالغ آن نیز اعلام نشده است.

نکته جالب توجه درباره کمک‌های مالی فرانسه به شورشیان سوری، نحوه ارسال این پول‌هاست که غیرعادی است و به عبارتی دست به دست صورت می‌گیرد. در واقع، پول‌ها در داخل چمدان گذاشته می‌شود و تحویل نماینده شورشیان سوری در خارج از کشور می‌شود و آنها نیز با عبور از مرز، این پول‌ها را صرف خرید محصولات و کالاهای مورد نیاز شورشیان می‌کنند.

یکی از این واسطه‌ها فردی با نام عبدالحمید است که شغلش وکالت است و با وزارت امور خارجه فرانسه رفت و آمد دارد. طبق برخی گزارش‌ها، او با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز دیدار داشته و فرانسه نیز تاکنون چندین میلیون یورو پول از طریق همین وکیل سوری در اختیار شورشیان سوری قرار داده است.

البته کمک‌های نظامی فرانسوی‌ها به شورشیان نیز در نوع خود جالب توجه است چراکه این کمک‌ها شامل انواع تسلیحات ضدهوایی علیه هواپیماهای ارتش سوریه بوده است. به علاوه این کشور، مهمترین مشوق سایر کشورها برای کمک نظامی و مالی به معارضان سوری برای سرنگونی نظام بشر اسد است و از اولین کشورهای اروپایی است که ائتلاف جدید مخالفان سوریه را به عنوان تنها نماینده قانونی مردم این کشور به رسمیت شناخت.

شرایط کمک‌های مالی و تسلیحاتی آلمان به معارضان سوری نیز مشابه فرانسه است و مبلغ دقیقی از آن در دست نیست، به جز، یک مبلغ هفت میلیون یورویی که «دیرک نیبل»، وزیر توسعه آلمان از حزب دموکرات آزاد از آن خبر داد.

علاوه بر این، رسانه‌های آلمانی از همان ابتدای شروع ناآرامی‌ها در سوریه از تصمیم برلین برای تقویت جبهه مخالفان بشار اسد از طریق حمایت‌های غیرنظامی به شورشیان خبر دادند که ظاهرا این کمک‌ها شامل جلیقه‌های ضدگلوله و وسایل درمانی و دارویی بوده است.

با این وجود، پیش از لغو تحریم تسلیحاتی شورشیان سوری، آلمان یکی از مخالفان لغو این تحریم ها بود چراکه تاکید داشت، سرازیر شدن سلاح به سوریه، صرفا منجر به گسترش خشونت و تداوم بحران در این کشور می‌شود.

به این ترتیب مشخص می‌شود، این سه کشور اروپایی همپای ایالات متحده، همه توان خود را به کار گرفته‌اند تا با فراهم کردن زمینه سقوط بشار اسد، یکی از مهمترین محورهای مقاومت در خاورمیانه را از سر راه خود بردارند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول