اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کری: ارسال اس ـ ۳۰۰ روسی به سوریه مخل امنیت اسرائیل است

وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی‌اش اظهار کرد ارسال سامانه‌های موشکی اس ـ ۳۰۰ به سوریه مخل امنیت اسرائیل است.

کری: ارسال اس ـ ۳۰۰ روسی به سوریه مخل امنیت اسرائیل است

به گزارش خبرگزاری فارس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با گیدو وستروله، همتای آلمانی‌اش گفته ارسال سامانه‌های پدافند موشکی اس ـ 300 توسط مسکو به سوریه، امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

بنا به گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز، وزرای خارجه دو کشور همچنین تأکید کردند مسلح کردن نیروهای بشار اسد به تلاشها برای نزدیک کردن گروه‌های مختلف در این کشور و ایجاد صلح بین آنها آسیب خواهد رساند.

این اظهارات جان کری و وستروله در حالی بیان شده که وزرای خارجه اتحادیه اروپا چند روز گذشته با لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه معارضان مسلح سوری موافق کردند. آمریکا به شدت از این تصمیم اتحادیه اروپا استقبال کرد، در حالی که مسکو آن را مخل تلاشها برای مذاکرات صلح سوریه دانست.

جان کری در کنفرانس خبری امروز، جمعه گفت: «انتقال اس ـ 300 به منطقه‌ای که ما تلاش می‌کنیم در آن این کنفرانس صلح را برگزار کنیم، مفید نیست.»

مسکو و واشنگتن ماه گذشته درباره برگزاری «کنفرانس بین‌المللی صلح» در ژنو درباره سوریه به توافق رسیدند. این کنفرانس که قرار است اوایل ماه ژوئن برگزار شود، ادامه کنفرانسی خواهد بود که ژوئن سال گذشته میلادی در ژنو برگزار شد.

مسکو تصریح کرده دولت سوریه را متقاعد خواهد کرد در این نشست بین‌المللی شرکت کند، اما ائتلاف ملی مخالفان سوریه که اصلی‌ترین گروه مخالفان مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی است، اعلام کرده قصد شرکت در این مذاکرات را ندارد.

لاوروف وزیر خارجه روسیه روز گذشته گفت مخالفان سوریه با طرح مطالبات غیرمنطقی، به دنبال اخلال در برگزاری این نشست هستند.

وزیر خارجه آمریکا درباره ارسال سامانه‌های اس ـ 300 خطاب به روسیه گفت: «ما از آنها می‌خواهیم توازن موجود در منطقه را برای اسرائیل بر هم نزنند. سلاحی که قرار است در اختیار اسد قرار بگیرد، خواه به موجب قراردادی قدیمی باشد یا چنین نباشد، اثرات منفی عمیقی بر توازن منافع و ثبات منطقه دارد و اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

وزیر خارجه آلمان هم خطاب به روسیه گفت: «کنفرانس صلح ژنو را به خطر نیندازید. تحویل سلاح به رژیم اسد کاملاً اشتباه است... تحویل اس ـ 300 یا سایر قطعات سلاح به سوریه پیام اشتباهی است که همکاران ما در روسیه به جهان و منطقه فرستاده‌اند.»

دولت مسکو تأکید می‌کند  قراردادهای تحویل سامانه موشکی اس ـ 300 در سال 2010، یعنی پیش از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، امضا شده و بنابراین این کشور ملزم است  مفاد آن را در موعد مقرر، اجرایی کند.

سامانه موشکی دفاع هوایی اس 300 که برای دفاع از صنایع بزرگ و مراکز اداری، پایگاه‌های ارتش و تاسیسات مشابه طراحی شده است، توانایی نابودی موشک‌های بالستیک را داراست. پیشرفته‌ترین مدل این سامانه قادر است موشک‌ها یا هواپیماهای دشمن را در ارتفاع بالغ بر 125 مایلی ساقط کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول