اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

مدیر عامل شرکت فناوری های روسیه:

واشنگتن با اعمال فشار بر مسکو برای لغو قرارداد اس ۳۰۰ با تهران، به روسیه خیانت کرد

مدیر عامل شرکت فناوری های روسیه تاکید کرد که آمریکا به دلیل اعمال فشار بر مسکو جهت لغو قرارداد فروش سامانه‌های موشکی اس 300 به ایران، به روسیه خیانت کرده است.

واشنگتن با اعمال فشار بر مسکو برای لغو قرارداد اس ۳۰۰ با تهران، به روسیه خیانت کرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری روسی «ریانووستی»، یکی از مقامات روسی از آمریکا به دلیل اعمال فشار بر مسکو جهت لغو قرارداد تحویل سامانه‌های دفاعی «اس 300» به ایران انتقاد کرد.

بر اساس این خبر، «سرگئی چمزوف» مدیر عامل شرکت فناوری های روسی موسوم به « Rostech» (روس تک) روز گذشته (پنج شنبه) گفت که آمریکا روسیه را جهت متوقف کردن قرارداد فروش سامانه های اس 300 به ایران به بهانه اینکه چنین توافقی در تضاد با تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران است، تحت فشار شدیدی قرار داد.

این مقام روسی در عین حال گفت که واشنگتن بعدها لفاظی های خود را تغییر داد و اعلام کرد که قطعنامه سازمان ملل علیه ایران به طور خاص به سامانه های اس 300 اشاره ای نداشته و روسیه از جانب خود برای لغو این قرارداد با ایران وارد عمل شده است.

«ریانووستی» به نقل از چمزوف نوشت: آمریکایی ها در حال حاضر قبول دارند که اس 300 یک سامانه دفاعی است و این کشور روسیه است که مسئول نقض قرارداد فروش این سامان ها به ایران است.

چمزوف در عین حال گفت که مسکو در شرایط فعلی درصدد است تهران را مجاب کند تا از پیگیری طرح دعوی خود علیه شرکت دولتی صادرات تجهیزات نظامی روسیه به نام روس آبارون اکسپورت « Rosoboronexport» به دلیل لغو قراردادش با ایران صرف نظر کند.

این مقام روسی همچنین تاکید کرد که شانس پیروزی روسیه در این پرونده بسیار کم است.

در ادامه این خبر آمده است که بر اساس قرارداد میان ایران و روسیه که در سال 2007 میلادی به امضا رسید، روسیه موظف شد تا حداقل 5 سامانه دفاعی اس 300 را برای ایران تامین کند اما روسیه از تحویل این سامانه ها به ایران به این بهانه که نام چنین تجهیزاتی در دور چهارم قطعنامه ها و تحریم های ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل لحاظ شده اند، خودداری کرد.

«دیمیتری میدویدیف» رئیس جمهوری وقت روسیه نیز در ماه سپتامبر سال 2010 میلادی حکمی را با محور منع فروش سامانه های دفاعی به جمهوری اسلامی ایران امضا کرد.

بر این اساس، ایران شکایتی را در دادگاه داوری بین المللی واقع در ژنو علیه شرکت روسی « روس آبارون اکسپورت» که قراردادش با ایران را لغو کرده بود، مطرح کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول