اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

روزنامه‌نگار بحرینی در گفت‌وگو با فارس:

رسانه‌های حاکم ابزاری برای فتنه‌انگیزی طایفه‌ای در بحرین است

یک پژوهشگر و روزنامه‌نگار بحرینی رسانه‌های آل خلیفه را بخشی از ابزار فتنه‌انگیزی طایفه‌ای دانسته و تاکید کرد که گفت‌وگو با نظام حاکم، بازی خسته‌کننده و بی‌حاصلی است.

رسانه‌های حاکم ابزاری برای فتنه‌انگیزی طایفه‌ای در بحرین است

«باسمة القصاب» پژوهشگر و روزنامه نگار بحرینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بحرین با تاکید بر اینکه رسانه های نظام حاکم ابزاری برای فتنه انگیزی طایفه‌ای هستند، اظهار داشت: رسانه های بحرینی در 2 سال گذشته به سطح بسیار نامطلوبی سقوط کردند.

وی روزنامه الوسط را در این مورد استثناء دانسته و تصریح کرد: به جز این روزنامه سایر رسانه های صوتی و تصویری فقط بلندگوی نظام حاکم بوده و به ابزاری در دست آن تبدیل شدند تا با فتنه انگیزی طایفه‌ای، اختلافات سیاسی را به سمت اختلافات مذهبی پیش برده و به این ترتیب توجه توده‌های مختلف مردمی را از درخواست حقوق خود به سمت دیگری منحرف سازند.

اخراج کارکنان دولت به دلیل مشارکت در تظاهرات، بازی کثیفی است

القصاب در مورد اخراج بسیاری از کارمندان دولتی به دلیل مشارکت در تظاهرات اعتراض‌آمیز، تصریح کرد: این بازی کثیفی است که مسئولان دولتی در مورد آن تصمیم گیری کرده‌اند.

وی با اشاره به گفت‌وگویی که اکنون بین دولت و مخالفان در جریان است، آن را چیزی جز یک بازی خسته کننده و ملال آور ندانست.

این پژوهشگر بحرینی درمورد اینکه او نیز به عنوان کارشناس تربیتی در آموزش و پرورش فعالیت داشت اما از کار برکنار شد، گفت: من در پی مشارکت رسانه‌ای در حوادث فوریه 2011، مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی عربی، انتشار مقالات در برخی صفحات اینترنتی و شرکت در راهپیمایی ادبا و فرهنگیانی که خواستار آزادی بودند، از کار اخراج شدم.

القصاب در توضیح این مطلب افزود: پس از آن در وزارت آموزش و پرورش مورد بازجویی قرار گرفتم و یک پرونده کامل برای من تشکیل شده و به وزارت کشور فراخوانده شدم در حالی که نمی دانم وزارت آموزش وپرورش چه ارتباطی با وزارت کشور دارد و چرا وزارت آموزش و پرورش خارج از اختیارات خود از من بازجویی و تحقیق به عمل آورد؟

این فعال مطبوعاتی بحرینی در ادامه گفت: در جریان تحقیق نوار کامل مصاحبه من با بی‌بی‌سی پخش شده و نیز فیلم ویدئویی مشارکتم در یک تظاهرات در نزدیک میدان لولوء را به من نشان دادند و علاوه بر این  مقاله ها و تحقیقاتم در خصوص مسائل مختلف را برایم خواندند و همه این موارد را صورت جلسه و با من مانند یک مجرم برخورد کردند که اسناد و دلایل جرم او نیز موجود است.

وی اظهار داشت: من تاکید کردم که تمام این موارد مربوط به آزادی بیان بوده و ارتباطی به کار من در وزارت آموزش و پرورش ندارد اما آنان گفتند که شما کارمند این وزارتخانه هستید و حق ندارید نظری بر خلاف نظر آن داشته باشید.

القصاب تصریح کرد: آنان در پاسخ به اینکه من خارج از ساعات کار از آزادی شخصی خود استفاده کردم، گفتند که شما با سخنان و نوشته های خود به وطن خیانت کردید در نتیجه 2 ماه برای من انفصال از خدمت اعلام کرده  و سپس مرا به طور کامل اخراج کردند.

این روزنامه نگار بحرینی در ادامه در خصوص نحوه برخورد نیروهای نظام آل خلیفه با زنان معترض گفت: بسیاری از آنان در اثر استنشاق گازهای مسموم و اشک آور خفه شده و عده ای از آنان نیز به دلیل دیدگاه‌های سیاسی خود همچنان در زندان به سر می برند که  زینب الخواجه و نیز نفیسه و ریحانه جز آنان هستند.

وی افزود: برخی از زنان نیز تحت شکنجه مجبور شدند اعتراف کنند و آنان نیز در صورت شاغل بودن از کار برکنار شدند.

خواست زنان و مردان بحرین یکی است

القصاب درپاسخ به این سوال که خواست زنان بحرینی چیست؟ اظهار داشت: زنان درخواست ویژه و خاص خود را ندارند بلکه اکنون موضوع بحرین بزرگتر از درخواست مردان و زنان بوده و در واقع موضوع وطن و انسان مطرح است وزنان نیز مانند مردان آزادی، عدالت ، دمکراسی و  مبارزه با فساد و تبعیض را خواستار هستند.

وی در مورد اخراج بسیاری از معلمان گفت: وقتی مسئولان وزارت آموزش و پرورش قادر به حل مشکلات نبوده بلکه خود عامل اخراج معلمان هستند چطور می توان این مشکل را حل کرد؟ ما در این وضعیت بیش از هرچیز دیگری نیازمند اصلاحاتی هستیم که فساد را ریشه کن کند.

این پژوهشگر بحرینی در ادامه تصریح کرد: مسئولان نظام عواملی را به کار گرفته اند که خود بیمار و فاسد بوده و با کینه ورزی به مقابله با مردم رو آورده اند گویی اکنون فرصت طلایی برای آنان فراهم شده است که در مقابل دریافت مبالغ پول و پست های بالا به شایعه پراکنی و تهمت زنی علیه کسانی که خواستار عدالت و آزادی هستند اقدام کنند.

وی تاکید کرد: این بازی کثیفی است که به شکل بی سابقه ای به یک فرهنگ ساختگی در جامعه بحرین تبدیل شده و روز به روز در حال قوت گرفتن است.

القصاب با لحنی تاسف آمیز گفت: کسی نمی داند که بحرین در چند ماه اخیر چه وضعیتی داشته  و چه رخدادهایی را به خود دیده است ومن از این وضعیت نابسامان و ظلم موجود در بحرین تحت عنوان زلزله فاجعه بار یاد می کنم زیرا زلزله زمین را شکافته و جان انسان های زیادی را می گیرد واین همان وضعیتی است که بحرین در این مدت با آن دست و پنجه نرم کرده و مردم نیز در جریان آن شاهد برملا شدن بسیاری از حقایق بودند و دریافتند که  کسانی که تصور می شد وطن پرست هستند مزدور و جیره خوار آل خلیفه بودند و به این ترتیب نظام حاکم آتش جنگ و اختلافات طایفه ای و دو دستگی را شعله ور کرده است.

گفت‌وگو در بحرین همچنان درجا می زند

وی اظهار داشت: گفت‌وگو در بحرین همچنان درجا می زند زیرا هنوز نتوانسته است راه حلی برای بحران موجود پیدا کند از همین رو چیزی جز بازی ملال آور و بی حاصل نیست چرا که نظام حاکم و مخالفان می دانند که هدف از این گفت‌وگوها فقط کاهش فشارهای خارجی است بنابراین نباید انتظار داشت که به نتیجه ای ختم شود.

القصاب در توضیح این مطلب تصریح کرد: آل خلیفه در صدد است با این گفت‌وگوها به جهان نشان دهد که مخالفان را به گفت‌وگو دعوت کرده است اما آنان نپذیرفته و به دنبال تخریب هستند بنابراین چاره ای جز سرکوب آنان باقی نمی ماند در مقابل مخالفان نیز در تلاش هستند که اعلام کنند ما به دعوت برای گفت‌وگو پاسخ داده ایم اما آل خلیفه به دنبال حل و فصل اوضاع کنونی نبوده و در خصوص اصلاحات نیز جدی نیست.

وی افزود: به این ترتیب نظام حاکم در صدد است به هر وسیله ای مخالفان را به صرف نظر از گفت‌وگو سوق داده و مخالفان نیز اصرار دارند که گفت‌وگوها ادامه یابد و در این شرایط انتظار نتیجه بخش بودن این گفت‌وگوها بیهوده است.

القصاب در مورد وضعیت سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد بحرین و انتصاب او بعنوان معاون اول نخست وزیر گفت: در این مورد هیچ توضیحی ندارم به ویژه اینکه تا کنون انتصاب وی در صحنه عملی هیچ بازتابی نداشته است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول