اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس مسائل راهبردی عراقی در گفت‌وگو با فارس:

آمریکا مجبور شده قید گزینه نظامی را بزند و راه حل مسالمت‌آمیز در سوریه را بپذیرد

یک کارشناس مسائل راهبردی عراقی تأکید کرد که توانایی محور مقاومت آمریکا را مجبور کرده راه حل مسالمت‌آمیز در سوریه را بپذیرد.

آمریکا مجبور شده قید گزینه نظامی را بزند و راه حل مسالمت‌آمیز در سوریه را بپذیرد

«احمد الشریفی»، کارشناس مسائل راهبردی عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد با بیان اینکه محور مقاومت با اثبات توانایی خود در کنترل خاک سوریه، آمریکا را مجبور کرده راه حل مسالمت‌آمیز در این کشور را بپذیرد، خاطرنشان ساخت که واشنگتن طرفدار گزینه نظامی در سوریه بود، اما پس از آنکه این گزینه نتیجه ای در پی نداشت و دستیابی به آن غیر ممکن به نظر رسید، تلاش‌های بین‌المللی از جمله آمریکایی روی راه حل مسالمت آمیز متمرکز شد.

به گفته این کارشناس عراقی، کاهش قدرت تروریست‌ها در سوریه به دلیل شکاف به وجود آمده در میان تامین کنندگان مالی آنها و به ویژه بحران کنون میان قطر و عربستان می باشد، چرا که اختلاف میان این دو کشور بر عملکرد تروریست‌ها در خاک سوریه تاثیر گذاشته است.

«الشریفی» با بیان اینکه سیستم ائتلاف‌ها و هم پیمانی‌ها تنها چیزی است که عربستان دارد و در صورت از دست دادن آن، بخشی از پروژه تجزیه خاور میانه خواهد بود، تاکید کرد که مسئولان سعودی این مسئله را درک کرده اند که خروج پروژه منطقه از دست آنها و افتادن آن در دست دولتمردان قطر ممکن است به تجزیه عربستان و ورود آن به پروژه تجزیه خاور میانه منجر شود، چرا که «ریاض» هیچ گونه طرح سیاسی برای حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی خود را در دست ندارد.

این کارشناس مسائل راهبردی بر این باور است که ائتلاف سه گانه «قطر، ترکیه و اسرائیل» همچنان در حال بازیابی محاسبات خود در سوریه است که ابعادی سیاسی، اقتصادی و امنیتی دارد و پس از آنکه در دستیابی به دستاوردی مهم در زمینه عملیات میدانی در سوریه شکست خورد، به عراق روی آورده و در آنجا جبهه ای برای خود به راه انداخت.

«الشریفی» با تاکید بر اینکه اقدامات تروریستی کنونی در عراق به دلیل راه اندازی جبهه دیگری از سوی ائتلاف سه گانه «قطر، ترکیه و اسرائیل» در این کشور است، خاطرنشان ساخت که عراق نیز برای افزایش تلاش های اطلاعاتی و توانایی های جنگی نیروهای مسلح خود، نیازمند راه اندازی یک جبهه سیاسی مشابه جبهه موجود در سوریه است.

به گفته این کارشناس عراقی، در صورت ادامه شکست های گروه های مسلح و حامیان آنها در سوریه احتمال دارد تلاش های بین المللی دچار تغییر شود و شاهد ائتلاف های جدیدی باشیم که نقشه آینده را تغییر داده و و معادله جدیدی از تعادل قدرت به دنبال داشته باشد که اراده مقاومت آن را ایجاب می کند، در نتیجه تلاش های بازدارندگی بخشی جدایی ناپذیر از گزینه های سیاسی پیش رو خواهد بود.

«الشریفی» تاکید کرد که نه تنها امنیت رژیم صهیونیستی، بلکه ائتلاف کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز در خطر است و در صورت بروز پیامدهای امنیتی در منطقه، سیستم هم پیمانی آمریکا از بین رفته و ممکن است به امنیت ملی این کشور نیز آسیبی برسد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول