اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سفیر سوریه در تهران در گفت‌وگو با فارس:

ائتلاف معارضان مردم سوریه را نمایندگی نمی‌کند/ اقدام اخیر اتحادیه اروپا نقض آشکار قوانین شورای امنیت است

عدنان محمود در حاشیه نشست بین‌المللی سوریه در تهران از تلاش‌های صادقانه ایران برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه تقدیر کرد و اقدام اخیر اتحادیه اروپا در لغو ممنوعیت تسلیح معارضان سوری را بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت دانست.

ائتلاف معارضان مردم سوریه را نمایندگی نمی‌کند/ اقدام اخیر اتحادیه اروپا نقض آشکار قوانین شورای امنیت است

«عدنان محمود» سفیر سوریه در ایران در حاشیه نشست بین‌المللی سوریه در تهران تحت عنوان «راه حل سیاسی- ثبات منطقه‌ای» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار بین‌الملل خبرگزای فارس از تلاش‌های صادقانه ایران از دولت و مردم سوریه تقدیر کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در حل بحران سوریه و لزوم مشارکت تهران در کنفرانس ژنو 2 گفت: جمهوری اسلامی ایران از آغاز بحران سوریه تا کنون نقش سازنده‌ای در حل بحران داشته و مخلصانه و صادقانه از مردم و کشور سوریه حمایت کرده است.

محمود تأکید کرد که ایران همواره خواستار راهکار سیاسی برای بحران سوریه و ایجاد امنیت و وقف خشونت در این کشور بوده است و مخالف دخالت در امور داخلی سوریه بوده و تأکید کرده که ملت سوریه باید بدون دخالت خارجی آینده کشور خود را تعیین کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نقشی اساسی در حل بحران سوریه بازی می‌کند و تلاش‌های ایران در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای از سوی ملت و دولت سوریه قابل تقدیر و احترام است بنابراین تأکید می‌کنیم که مشارکت ایران در راستای حمایت از راهکار سیاسی در سوریه و مبارزه با تروریسم بسیار ضروری است.

سفیر سوریه در تهران همچنین خواستار منع حضور طرف‌های شرکت کننده در جنگ علیه سوریه در کنفرانس ژنو2 شد تا شرایط بحران در سطح منطقه تشدید نشود و افزود: برخی کشورهای منطقه‌ای از جمله عربستان، قطر و ترکیه و برخی طرف‌های غربی و ایالات متحده از تروریسم در سوریه حمایت می‌کنند و امنیت و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازند و شانس موفقیت راهکار سیاسی در مورد سوریه با توجه به توافق مسکو و واشنگتن در قالب ژنو 2 را کاهش می‌دهند.

محمود در پاسخ به سوالی درباره پیامدهای شکست ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه در تعیین تیم مذاکراتی در ژنو2 و شکست نشست استانبول گفت: ما تأکید می‌کنیم که معارضان ملی سوریه که نماینده واقعی مردم سوریه هستند باید در ژنو حضور داشته باشند و نباید معارضانی که مردم سوریه را در کشور نمایندگی می‌کنند و در میان مردم از محبوبیت برخوردارند با کسانی که ادعای نمایندگی مردم سوریه را دارند در حالی که پایه و اساسی ندارند و فاقد پایگاه مردمی هستند را یکسان پنداشت.

محمود افزود: ما معتقدیم که همه گروه‌ها و طرف‌های مردم سوریه باید در گفتمانی شرکت کنند که کشور را از بحران کنونی خارج کند؛ آن چیزی که ائتلاف معارضان نامیده می‌شود و یا گروه‌های مشابه وابسته به طرف‌های آمریکایی و غربی هستند.

وی تأکید کرد که معارضان ملی که خواهان شرایط مطلوب برای مردمند باید در چهارچوب گفتمان ملی و راه حل مسالمت آمیز و مبارزه با تروریسم فعالیت کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره پیامدهای تصمیم اتحادیه اروپا برای لغو تحریم تسلیح معارضان سوری گفت: این تصیم اتحادیه اروپا نقض آشکار قانون بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت است که خواهان مبارزه با تروریسم است و این اقدام حمایتی از گروه‌های تروریستی مسلح به خصوص گروه‌های تکفیری جبهه النصره وابسته به القاعده است تا به ریختن خون مردم سوریه ادامه دهند.

وی افزود: این اقدام خدمتی به گروه‌های وابسته به غرب، آمریکا و همچنین اسرائیل است زیرا این تصمیم راه را برابر تلاش‌ها برای راهکار سیاسی می‌بنند و تروریست‌ها را به ادامه خشونت علیه مردم سوریه تشویق می‌کند.

محمود تأکید کرد این اقدام واقعیت طرح آمریکایی، غربی و استعماری علیه سوریه را فاش می‌کند و نشان می‌دهد که این کشورها صلاح مردم سوریه را نمی‌خواهند و همه ادعاهای آنها درباره حمایت از مردم و منافع آنها ادعایی دروغ و بی اساسی است و در حالی که فشارهای اقتصادی فراوانی علیه مردم سوری اعمال می‌کنند از تروریست‌ها با استفاده از پول و سلاح حمایت می‌کنند و آنها اقدام به ریختن خون مردم سوریه می‌کنند.

نشست بین‌المللی سوریه روز گذشته با حضور مقاماتی از 40 کشور جهان و همچنین برخی از روسای سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و شخصیت‌های تأثیرگذار با هدف دستیابی به راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه در هتل آزادی تهران برگزار شد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول