اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

«مولانا فضل‌الرحمن» از طرح خط لوله گاز ایران حمایت کرد

مولانا فضل‌الرحمن رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام» پاکستان با حمایت از اجرای طرح خط لوله گاز صلح، از حمایت همه‌جانبه حزبش از این پروژه خبر داد.

«مولانا فضل‌الرحمن» از طرح خط لوله گاز ایران حمایت کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آّباد، مولانا فضل الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان با حمایت از پروژه خط لوله گاز صلح، خواهان اجرای به‌موقع این طرح شد.

مولانا فضل الرحمن گفت: دولت جدید باید به طرح خط لوله گاز ایران- پاکستان احترام بگذارد و در این باره تسلیم فشارهای خارجی نشود.

رئیس جمعیت علمای اسلام همچنین حمایت همه جانبه خود از این طرح را به «علیرضا حقیقیان» سفیر ایران در پاکستان اعلام کرد.

فضل الرحمن به حقیقیان اطمینان داد که حزبش از طرح خط لوله گاز ایران- پاکستان پشتیبانی کرده و برای تکمیل به موقع این طرح فعالیت خواهد کرد.

این در حالی است که «سلمان خورشید» وزیر امور خارجه هند نیز اخیراً از تمایل کشورش برای پیوستن کشورش به خط لوله صلح خبر داده و تصریح کرده است که هند علاقمند به از سرگیری گفت‌وگوها با ایران برای مشارکت در ساخت خط لوله گازی صلح و پیوستن به این پروژه عظیم گازی است.

از سوی دیگر، «ام ویرپا مویلی» وزیر نفت هند نیز بار دیگر با سودآور توصیف کردن خط لوله صلح برای کشورش اعلام کرده است: مذاکرات هند با ایران در خصوص قیمت و تأمین امنیت خط لوله صلح مثبت بوده است.

هند اگرچه از سال 2007 به دلیل مسائل امنیتی و سیاسی و فشارهای آمریکا از پروژه خط لوله صلح کناره‌گیری کرد اما پس از مذاکرات مقامات ایران و پاکستان در اسفند سال گذشته و آغاز کار ساخت این خط لوله در خاک پاکستان، در تصمیم خود تجدیدنظر کرد.

پروژه خط لوله گاز صلح، خط لوله‌ای به طول 2700 کیلومتر است که قرار است گاز ایران را به پاکستان و هند صادر کند.

در این پروژه پیش بینی شده است که 1100 کیلومتر از این خط لوله در ایران، 1000 کیلومتر در پاکستان و 600 کیلومتر آن نیز در هند احداث شود.

هم‌اکنون این طرح در خاک ایران تقریبا به اتمام رسیده است و کار ساخت آن در خاک پاکستان نیز به‌رغم فشارهای آمریکا، با همکاری شرکت‌های ایرانی و پاکستانی در حال انجام است.

با تکمیل این طرح، روزانه 150 میلیون متر مکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر می‌شود که 90 میلیون متر مکعب آن برای هند و 60 میلیون متر مکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده است.

همچنین براساس توافقاتی که در زمان احداث خط لوله صلح منعقد شد مقرر شد که گاز ایران از عسلویه به چین برسد که پس از آنانکه هند به این خط پیوست مقامات ایرانی وارد مذاکره با مقامات چینی در خصوص صادرات گاز به این کشور خواهند شد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول