اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از گذشته تا آینده انتظار است

کلنگ‌زنی سال 89، بهره‌برداری امروز و آینده‌‌ای امیدوار به مجتمع مطبوعاتی اصفهان

سرانجام پس از کلنگی که سال 89 برای احداث نخستین مجتمع مطبوعاتی کشور در اصفهان به زمین زده شد، امروز این مجتمع به بهره‌برداری رسید و با خود آینده‌ای امیدوار را برای مطبوعاتی‌های اصفهان به ارمغان آورد.

کلنگ‌زنی سال 89، بهره‌برداری امروز و آینده‌‌ای امیدوار به مجتمع مطبوعاتی اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، داستان مجتمع فرهنگی مطبوعاتی در اصفهان از سال 74 مطرح و در هفت اسفند سال 89 آغاز می‌شود که در یک مراسم مسئولان شهری استان اصفهان کلنگ مجتمعی هفت طبقه در حاشیه اتوبان فرودگاه اصفهان و در کنار رینگ سوم ترافیکی احداث شده، را به زمین زدند تا بتوانند یکی از آرزوهای اهالی مطبوعات اصفهان را پس از سال‌ها محقق کنند و همان جا از مهندسان و طراحان ساخت این مجتمع مطبوعاتی درخواست شد تا پیش‌بینی‌های لازم برای این مرکز را برای 100 ساله آینده در نظر بگیرند.

*گفته‌های مسئولان در سال 89 در مراسم کلنگ‌زنی مجتمع مطبوعاتی اصفهان

در سال 89 و در مراسم کلنگ‌زنی که امروز به بهره‌برداری رسید، شهردار اصفهان بیان کرده بود: آغاز ساخت مجتمع فرهنگی و مطبوعاتی یک قدم رو به جلو در بهبود کیفیت مطبوعات استان است و باید هرچه زودتر تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

محمود سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه ظرفیت این مجتمع 2 هزار متر مربع است، اضافه کرد: این مجتمع باید بتواند مانند یک فرهنگسرای رسانه‌ای و مطبوعاتی فعالیت کند.

وی با اشاره به اینکه باید در روش توزیع مطبوعات انسجام به وجود آید، تاکید کرد: دکه‌های مطبوعاتی از اهمیت بالایی برخوردار است و در واقع آیینه جراید هر استان به حساب می‌آید.

شهردار اصفهان با بیان اینکه نظام توزیع مطبوعات اصفهان مطلوب نیست، گفت: باید دکه‌هایی در خور شان مطبوعات استان اصفهان به وجود بیاید.

محمدمهدی اسماعیلی نیز در آیین آغاز عملیات اجرایی نخستین مجتمع فرهنگی مطبوعاتی کشور در اصفهان اظهار کرده بود: مکان سابق توزیع مطبوعات به هیچ عنوان در شأن مطبوعات و اصحاب رسانه استان اصفهان نبود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان با اشاره به اینکه مدیریت استان نیز در راستای بهبود وضعیت رسانه‌ای استان تلاش می‌کند، اضافه کرده بود: فعالیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی ارشاد استان و شهرداری اصفهان باید با هم تلفیق شود و با قدرت بیشتری درصدد برطرف کردن مشکلات مطبوعات برآید.

حسینی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن وقت نیز ضمن تقدیر از شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان برای اختصاص زمین و ساخت این مجتمع فرهنگی مطبوعاتی افزود: اگر شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان در این زمینه وارد عمل نمی‌شدند این آرزوی دیرینه مطبوعات تا مدت‌های دیگر نیز تحقق نمی‌یافت.

سید علیرضا حسینی در این مراسم به ایجاد شهرک چاپ در اصفهان اشاره کرد و گفته بود: ایجاد این شهرک نیازمند زیر ساخت‌هایی همچون زمین است تا بخش خصوصی بتواند در آن سرمایه‌گذاری کند.

همچنین در این جلسه یکی از پیشکسوتان عرصه خبر محسن گلشنی به نمایندگی از جامعه مطبوعات استان اصفهان که روحش شاد باد گفته بود: یکی از مهم‌ترین آرزوهای مطبوعات استان اصفهان امروز تحقق پیدا کرد و این اثر فرهنگی و تبعات آن می‌تواند باقیات صالحات برای مسئولانی باشد که این مکان را احداث می‌کنند.

*صحبت‌های امروز مسئولین در مراسم بهر‌ه‌برداری از مجتمع

حال پس از 15 ماه این مجتمع فاز اول خود را مورد بهر‌ه‌برداری قرار داد و مراسم افتتاحیه‌ای با حضور اصحاب رسانه و جمعی از مسئولین استانی انجام شد.

در مراسم بهره‌برداری از این مجتمع که جای مرحوم گلشنی برای تمام دوستداران احساس می‌شد به جای او پیشکسوت عرصه خبر عبدالحسین جعفری گفت: سرانجام پس از 40 سال توزیع مطبوعات با اعمال شاقه به اتمام رسید و این مجتمع با این امکانات می‌تواند داستان توزیع در گذشته را تلطیف کند.

منصور گلناری در ادامه این مراسم تاکید کرد: هشت خرداد باید برای اصفهان و اهالی فرهنگ روز به یاد ماندنی باشد، آن هم برای کسانی که نقش اصلی و اساسی را در دنیای کنونی را دارند.

وی وجود چنین مجتمعی را در کشور بی‌سابقه دانست، افزود: ای کاش برخی از مسئولین استانی که امروز در این جلسه حضور ندارند می‌دانستند که اهالی مطبوعات با همین امکانات در اختیار ایثار می‌کنند.

شهردار اصفهان نیز در این مراسم این مجتمع را پاشنه آشیلی دانست و افزود: امیدواریم این رکن چهارم دموکراسی به سمت و سوی تمدن‌سازی و تفکر تمدنی پیش رود.

سردار نصر رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر نیز در این مراسم فلسفه احداث این مجمتع را با شهدا آغاز کرد و اضافه کرد: در شهرداری اصفهان هر پروژه‌ای که افتتاح شود با پیوست فرهنگی است.

حال امروز که به همت شهرداری اصفهان نخستین مجتمع مطبوعاتی کشور در اصفهان پس از دو سال و عملیات اجرایی احداث این مجموعه توسط سازمان میادین میوه و تره‌بار به بهره‌برداری ‌رسید، تمامی فعالیت‌های بخش توزیع و همچنین دفاتر هفته نامه‌ها، روزنامه‌های محلی، سراسری و نمایندگی خبرگزاری‌ها در استان به این محل منتقل می‌شود.

این مجموعه در 7 طبقه احداث شده که شامل پارکینگ، نمایشگاه، مکانی برای توزیع مطبوعات می باشد که طبقه همکف شامل دفتر مدیریت و فضاهای عمومی همچون کتابخانه، موزه، سایت و بازارچه مطبوعات، امکانات رفاهی دیگری همچون تریا، فضای سبز، پارک و حمام در محل توزیع روزنامه در نظر گرفته شده است.

در هر طبقه نیز 10 دفتر کار با متراژهای متفاوت از 25 تا 70 متر مربع طراحی شده که با توجه به حجم فعالیت رسانه‌ها در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

در فاز اول غرفه‌های توزیع مطبوعات در فاز دوم فضاهای عمومی و در فاز سوم که شامل دفاتر مجموعه است طی فراخوانی در اختیار اصحاب جراید قرار می‌گیرد.

مجتمع مطبوعاتی از آرزوهای دیرینه اهالی مطبوعات اصفهان بود که با بهره‌برداری از آن علاوه بر فراهم شدن زمینه برگزاری نمایشگاه دائمی مطبوعات، برپایی جلسات هم اندیشی، ایجاد موزه مطبوعات و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، امکان بازدید هیئت‌های داخلی و خارجی از فعالیت مطبوعات استان نیز میسر می‌شود.

حال باید دید آیا با احداث این مجمتع ویژه مطبوعاتی‌های اصفهان می‌توان آینده‌ای امیدوار و درخشان را برای اهالی رسانه انتظار داشت و آیا بخشی از مشکلات آنها برطرف می‌شود؟

انتهای پیام/63007/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول