اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تشدید اختلاف روسیه و غرب بر سر سوریه/ دورنمای کنفرانس ژنو2در هاله‌ای از ابهام

وزیر امور خارجه روسیه اعتراف کرد که سازماندهی کنفرانس ژنو2 با توجه به اقدامات غرب وظیفه ساده‌ای نیست و یک مقام روس نیز کشورهای خلیج فارس را مسئول ایجاد خلل در این راستا برای توجیه دخالت نظامی در مناقشه سوریه دانست.

تشدید اختلاف روسیه و غرب بر سر سوریه/ دورنمای کنفرانس ژنو2در هاله‌ای از ابهام

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «کامرسانت»، دورنمای برگزاری کنفرانس بین المللی در مورد سوریه که روسیه و آمریکا در طرحی مشترک درصدد سازماندهی آن با هدف کمک به توقف جنگ داخلی در سوریه بودند، بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. این مسئله بعد از دیدار "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه با "جان کری" همتای آمریکایی وی در پاریس مشخص شده است.

یک مقام نزدیک به این مذاکرات، بوجود آمدن مشکلات در این زمینه را به «تحریک نیروهای ثالث»، و قبل از همه کشورهای منطقه خلیج فارس مربوط دانسته است. این در حالی است که شکست کنفرانس «ژنو2» راه را برای دخالت نظامی در سوریه هموار خواهد کرد.

لاوروف در پایان ملاقات خود با جان کری در پاریس اعتراف کرد که برنامه ریزی برای برگزاری کنفرانس بین المللی در مورد سوریه «وظیفه ساده‌ای» نیست و اقدامات کشورهای غربی هم این مسئله را پیچیده تر کرده است.

یکی از مقامات دیپلماتیک در هیئت روسی حتی فراتر از این رفته و گفته است : یکی از مهمترین عواملی که در برگزاری این کنفرانس خلل وارد می‌کند، مواضع و تحریکات کشورهای منطقه خلیج فارس است که تمایلی برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در سوریه ندارند.

وی توضیح داد: اگر این کنفرانس برگزار نشود، همه روسیه را مقصر شناخته و سعی خواهند کرد تا امکان اقدام بدون مشارکت آن، یعنی در خارج از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل را توجیه کنند. به همین دلیل برای مقامات مسکو بسیار مهم است که از هر تلاشی برای ممانع از این روند کوتاهی نکنند.

به عقیده این دیپلمات روس، مقامات مسکو بر این عقیده‌اند که کشورهای منطقه خلیج فارس در پشت این ماجرا قرار دارند و آمریکا و سایر کشورهای غربی هم معلوم نیست چرا، این مسئله را به شوخی گرفته‌اند.

به نوشته این روزنامه، در این بین کشورهای غربی و کشورهای خلیج فارس هم ادعاهای متقابلی نسبت به روسیه داشته و قبل از هر چیز این کشور را به ارسال تسلیحات نظامی، از جمله موشک‌های «اس-300»  و «یاخونت» برای دولت سوریه متهم می‌کنند. این در حالی است که مقامات مسکو تاکید کرده‌اند که این تسلیحات تنها بر اساس قراردادهای امضاء شده پیش از مناقشه داخلی در سوریه به این کشور تحویل داده می‌شود، ضمن اینکه اصرار دارند که این تسلیحات تنها جنبه دفاعی داشته و تهدیدی برای امنیت منطقه نیستند.

بدین ترتیب برغم تلاش اخیر وزرای خارجه روسیه و آمریکا، دورنمای برگزاری کنفرانس بین المللی در مورد سوریه بیش از پیش مبهم است.

وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: ما باید مشخص کنیم که بالاخره می‌خواهیم چنین کنفرانسی برگزار شود یا خیر. در صورت تمایل نباید دست به اقداماتی بزنیم که در این روند خللی وارد کند.

وی گفت: در جریان مذاکرات سه جانبه در پاریس (با جان کری، وزیر خارجه آمریکا و لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه) توجه طرفهای مذاکره کننده خود را به این مسئله جلب کردیم که برخی اقداماتی که صورت گرفته است، ضمن اینکه با حضور و حمایت شرکای غربی ما، از جمله آمریکا و فرانسه بوده، بدون تردید کاملا و یا تا حدود زیادی در جهت برهم زدن نظریه برگزاری کنفرانس بین المللی در مورد سوریه انجام شده است. سرگئی لاوروف همچنین تصمیم اتحادیه اروپا در خصوص ارسال سلاح برای مخالفان سوری را تصمیمی غیر مسئولانه، غیرقانونی و مغایر با ضوابط حقوق بین الملل دانست.

انتهای پیام/آ.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول