اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تلاش آمریکا برای مانع‌تراشی در مسیر تحویل «اس ۳۰۰» به سوریه

وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز مخالفت خود با تصمیم روسیه برای ارسال سامانه موشک‌های پیشرفته «اس ۳۰۰» به سوریه اعلام کرد که این یک تصمیم اشتباه است.

تلاش آمریکا برای مانع‌تراشی در مسیر تحویل «اس ۳۰۰» به سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت»، وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به وقت محلی مخالفت شدید خود را با تصمیم روسیه برای ارسال موشک‌های ضدهوایی «اس 300» به سوریه ابراز کرد.

«پاتریل ونترل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص موضع آمریکا در ارتباط با ارسال اس 300 به سوریه گفت: ما فکر می‌کنیم که این یک اشتباه است. ما همواره گفته‌ایم با ادامه ارسال سلاح به دولت سوریه توسط روسیه مخالفیم و آن را محکوم می‌کنیم  و این شامل همه انواع سلاح‌ها می‌شود. واشنگتن مخالفت خودش را صریحاً با روسیه در میان گذاشته است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین حمایت خود را از لغو تحریم‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه سوریه و صدور مجوز ارسال سلاح برای گروههای مسلح این کشور ابراز کرد.

ونترل اعلام کرد: این تصمیم در نهایت، تصمیمی مربوط به اتحادیه اروپا است، اما ما از تسهیل ارسال تسلیحات کشورهای این اتحادیه به سوریه، به عنوان بخشی از تلاشهای جامعه بین‌الملل برای نشان دادن حمایت کامل از مخالفان این کشور، حمایت می‌کنیم.

آمریکا از زمان آغاز ناآرامی‌های سوریه در ماه مارس 2011 از معارضان مسلح این کشور حمایت کرده است. واشنگتن ادعا می‌کند به معارضان این کشور تجهیزات کشنده نظامی تحویل نداده است.

علی‌رغم این ادعای آمریکا، گزارشی از روزنامه نیویورک تایمز در فروردین ماه سال جاری افشا کرد که سازمان سیا طی سال میلادی گذشته ارسال سه هزار و 500 کیلو تن سلاح نظامی کشنده به معارضان مسلح سوری را پشتیبانی کرده است.

این گزارش مستند بر اساس اطلاعات به دست آمده از برج‌های مراقبت پرواز و مصاحبه با مقامات کشورهای مختلف و فرماندهان مخالفان سوریه نشان داد سازمان سیا با همکاری کشورهای قطر، عربستان و ترکیه توانسته است با ارسال این حجم عظیم سلاح ابعاد تنش های داخلی در سوریه را دستخوش تحول کند.

ونترل در خصوص حمایت آمریکا از تسهیل ارسال سلاح برای مخالفان سوریه گفت: لغو تحریم تسلیحاتی این پیام را به رئیس‌جمهور بشار اسد می‌رساند که حمایت از مخالفان قرار است افزایش پیدا کند.

واکنش آمریکا به تحویل اس 300 به سوریه بعد از آن مطرح شد که «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه اوایل روز سه‌شنبه اعلام کرد که قرارداد موشک‌های اس 300 به سوریه به منظور بازدارندگی غرب از مداخله نظامی در سوریه اجرا خواهد شد.

ریابکوف از تصمیم اتحادیه اروپا برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی سوریه انتقاد کرد و گفت که این اقدام به پیمان بین‌المللی صلح درباره سوریه خدشه وارد می‌کند.

«جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید نیز در واکنش به ارسال موشک‌های «اس 300» به سوریه گفت: در خصوص موضوع فروش سلاح‌های روسیه، ما در گذشته به وضوح اعلام کردیم و بار دیگر نیز عقاید پابرجا خود را تکرار می‌کنیم که تحویل سلاح به رژیم اسد ما را به گذار سیاسی که سوریه شایستگی آن را دارد، نزدیک نمی‌کند.

وی ادامه داد که آمریکا با روس‌ها در زمینه دستیابی به یک راه‌حل سیاسی موافق است و به همکاری با آنها برای رسیدن به یک توافقنامه سیاسی که از راه مذاکره حاصل می‌شود، ادامه می‌دهند.

کارنی همچنین تأکید کرد که آمریکا به کمک‌رسانی به مخالفان و هر آنکس که به تقویت یک سوریه جدید و آزاد کمک کند، ادامه می‌دهد.

دو نفر از مقامات دولت آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود به روزنامه «دیلی بیست» اعلام کردند که راهبرد دو مسیره «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا برای تداوم دنبال کردن یک راه حل سیاسی و در عین حال آماده شدن برای مداخله مستقیم نظامی آمریکا در سوریه شامل اختیار دادن به ستاد مشترک ارتش آمریکا برای اولین بار به منظور برنامه‌ریزی اقدامات چندجانبه نظامی درون سوریه می‌شود اما هنوز تصمیماتی درباره استفاده از زور در سوریه گرفته نشده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول