اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

مجلس سنای افغانستان:

امضای پیمان استراتژیک کابل-واشنگتن اقدامی بی‌نتیجه بوده است

شماری از سناتورهای افغان با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی حال حاضر این کشور معتقدند که امضای پیمان استراتژیک کابل-واشنگتن در تغییر اوضاع افغانستان نتیجه‌ای نداشته و مردم مخالف ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان هستند.

امضای پیمان استراتژیک کابل-واشنگتن اقدامی بی‌نتیجه بوده است

به گزارش فارس به نقل «جمهور نیوز»، تعدادی از اعضای مجلس سنای افغانستان در جلسه روز گذشته خود پیمان استراتژیک کابل-واشنگتن را به باد انتقاد گرفتند و اظهار داشتند این پیمان تاکنون در تغییر اوضاع افغانستان بی‌تأثیر بوده است.

«بلقیس روشن» یکی از اعضای مجلس سنای افغانستان در همین خصوص گفت:‌ افرادی که سال گذشته کارت‌های سبز را برای تصویب پیمان استراتیژیک با آمریکا بلند کردند، امروز ببینند که نا‌امنی‌ها به کجا رسیده است.

وی افزود: اینکه ناامنی‌ها روز به روز افزایش پیدا می‌کند، به دلیل ایجاد پایگاه‌های دائمی است، آنان از این حربه استفاده می‌کنند تا به حضورشان در افغانستان ادامه دهند.

این نماینده مجلس سنای افغانستان خاطرنشان کرد که دولت افغانستان نسبت به ناامنی‌ها بی‌تفاوت است.

روشن گفت: دولت و شخص رئیس جمهور تنها به فکر به عهده گرفتن مسئولیت زندان‌ها جهت آزادی زندانیان است تا کسانی را که برادر خطاب می‌کند‌ از زندان‌ها آزاد کند.

«هدایت الله رهایی» عضو دیگر مجلس سنا نیز در همین زمینه تصریح کرد که یک سال از امضای پیمان استراتژیک با آمریکا می‌گذرد اما تا کنون هیچ تغییری در وضعیت امنیتی و بهبود زندگی مردم به وجود نیامده و مشخص است که این پیمان هیچ کاربردی نداشته است.

وی افزود:‌ گزارش‌ها حاکی از این است که پس از سال 2014، 9 پایگاه دائمی در افغانستان ایجاد خواهد شد که مردم افغانستان مخالف این امر هستند.

«علی‌اکبرجمشیدی» نماینده مردم «دایکندی» در سنا نیز اظهار داشت:‌ همانطور که دیده می‌شود در هر 24 ساعت، تعداد زیادی از مردم به خاک و خون کشیده می‌شوند و دولت توجه زیادی به وضع موجود ندارد.

به گفته وی، از یک طرف مجرمان و تروریستان با تلاش نیروهای امنیتی دستگیر می‌شوند اما پس از فرستادن به نهادهای قضایی آزاد می‌شوند یا طی فرمانی توسط رئیس جمهور،‌ حکم آزادی برایشان صادر می‌شود.

این عضو مجلس سنای افغانستان از نبود امکانات و عدم تجهیز نیروی هوایی افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت:‌ نیاز است که در عملیات‌های هوایی، نیروهای آیساف از نیروهای افغان حمایت کنند اما رئیس جمهور از نیروهای آیساف خواسته است تا دخالتی در این عملیات‌ها نداشته باشند.

در این جلسه برخی دیگر از اعضای مجلس سنای افغانستان از ضعف نهادهای اطلاعاتی سخن گفتند و معتقد بودند که دولت باید به این موضوعات توجه و رسیدگی جدی داشته باشد.

قرار است روز سه‌شنبه هفته آینده وزرای امنیتی به همراه مقامات ریاست امنیت ملی افغانستان برای ارائه پاسخ به سؤالات نمایندگان در مجلس بزرگان حضور یابند.

پیش از این نیز «فضل‌هادی مسلمیار» رئیس مجلس سنای افغانستان با ابراز پشیمانی از امضای پیمان استراتژیک و انتقاد از عملکرد آمریکا در افغانستان گفت: در صورت ادامه سیاست‌های موجود توسط دولت آمریکا، مردم افغانستان علیه نیروهای آمریکایی دست به قیام زده و افغانستان تبدیل به ویتنام دوم آمریکایی‌ها خواهد شد.

تعدادی از اعضای پارلمان افغانستان نیز روز دوشنبه اعلام کردند که با گذشت یک سال از تصویب و تأیید پیمان استراتژیک کابل-واشنگتن توسط این مجلس، هیچ تغییری در وضعیت امنیتی و اقتصادی افغانستان دیده نشده است.

آنان با ابراز نگرانی از بدتر شدن اوضاع امنیتی در افغانستان خواهان بررسی مجدد پیمان استراتژیک کابل-واشنگتن شدند.

«عبدالرئوف ابراهیمی» رئیس پارلمان افغانستان نیز اعلام کرد که بحث در خصوص امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن را در نشستی غیرعلنی پیگیری خواهند کرد.

رویدادهای امنیتی در هفته‌های اخیر در افغانستان رشد چشمگیری داشته و موجبات نگرانی مردم و مسئولان افغان را فراهم آورده است.

در حمله اخیر طالبان به ساختمان «اداره بین‌المللی مهاجرت» در منطقه «شهرنو» شهر کابل، پس از درگیری شدیدی که حدود 6 ساعت به طول انجامید، بر اساس آمار وزارت کشور افغانستان، 3 تن از جمله یک پلیس کشته شدند و ١٧ تن دیگر از جمله یک زن ایتالیایی و شش محافظ نپالى نیز زخمی شدند.

در حمله انتحاری 2 هفته پیش حزب اسلامی به خودرو نظامیان خارجی 15 تن از جمله شش آمریکایی کشته و حدود 40 تن نیز زخمی شدند.

همزمان با پایان مأموریت نظامی نیروهای خارجی و بحث ادامه حضور آنان در افغانستان، رویدادهای امنیتی در این کشور جنگ‌زده افزایش یافته است.

بر خلاف ادعای مقامات غربی و آمریکایی مبنی بر پیروزی، نه تنها آنان در افغانستان پیروز نشده‌اند بلکه رویدادهای امنیتی اخیر نشان می‌دهد که یک دهه حضور این نیروها غیر از بدتر شدن اوضاع امنیتی، کشتار غیرنظامیان، افزایش فقر و کشت و قاچاق مواد مخدر حاصل دیگری برای مردم افغانستان نداشته است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول